10 dolog, amire figyelni kell egy külföldi kiállítás megjelenésnél

2013. július 09. kedd - 19:00 / piacesprofit.hu
  •    

Egy magyar cég, aki nemrég sikeresen szerepelt Európa egyik legnagyobb marketinges kiállításán, most megosztja tapasztalatait a sikeres megjelenésről. Jó tanácsok, nem csak marketingeseknek!

A Marketing Week Live Európa legnagyobb marketinges kiállítása. Az alapmotivációnk az volt, hogy egy ilyen kiállításon olyan embereket is el tudunk érni, akiket a hagyományos inbound és outbound eszközökkel nem. És tényleg.:-) Igazából eléggé be voltunk rezelve, mert ez volt az első kiállításunk, és nulla tapasztalatunk volt kiállításokkal kapcsolatban. Éppen ezért is gondoltuk, hogy megosztjuk a tapasztalatainkat a többi magyar céggel is, akik akarnak külföld felé nyitni, hogy segítsük őket a tapasztalatainkkal – mondják az Easy Explain Video képviselői.

Stand vásárlása

Mindenképpen próbáljunk meg alkudni. Általános szabály az, hogy minél messzebbi vagy minél közelebbi időpontban van a kiállítás, annál könnyebben megy. A standot mindig előre ki kell fizetni. Ezt nagyon komolyan veszik, aki nem utalja el a pénzt nyitásig, annak automatikusan kiadják a standját másnak. A velünk szemben lévő stand is így járt. Számoljunk azzal, hogy a stand díjára még rájöhet a kötelező biztosítás és valamennyi regisztrációs díj is.

A stand mérete, elhelyezkedése

Általánosságban igaz, hogy minél nagyobb standot tudunk vásárolni, annál több embert tudunk bevonzani. Ha a büdzsénk nem teszi lehetővé, hogy nagyobb standra ruházzunk be, próbáljunk meg egy minél jobb helyen lévőre szert tenni. Ilyennek számít a kávézó, vagy az előadótermek melletti hely. Próbáljunk meg olyan standot szerezni, ami 2 oldalról nyitott.

A stand designja

Mivel a kiállítás külföldön van, ezért kicsit nehézkes a stand megtervezése. A stand designjának legyártását egy a kiállítóval szerződött cég végzi, velük kell tartani a kapcsolatot, ők küldik el a stand méretét, szerkezetét. Ennek alapján itthon el kell készíteni a grafikát, amit ők legyártanak és feltesznek. Erre mindenképpen érdemes költeni, nem elég, ha fehéren hagyjuk a falakat és felhúzunk néhány roll-upot. Már az is nagyban segít, ha a stand falát egy valamilyen színnel bevonjuk.

Szervezés, technika
Egy kiállítás lebonyolítása külföldön folyamatos válságkezeléssel jár, valami mindig elromlik, ha pedig elfelejtünk valamit, jóval bonyolultabb kint pótolni, mint itthon. Hogy ezt elkerüljük, alapszabály, hogy kell készítsünk checklistet.
Sosem lehet tudni, hogy lesz-e használható wifi az adott helyen, a 3G pedig drága, tehát úgy készüljünk, hogy net nélkül is működjön minden bemutatónk, vagy vegyünk helyi mobilnetet (de persze lehet, hogy a kiállítás helyén annak sem lesz elég a sávszélessége).
Ezen a kiállításon mindenkinek a nyakában volt egy badge, amin rajta a neve, cége, pozíciója és egy vonalkód, amit egy speciális készülékkel lehet leolvasni. Ha a te kiállításon amire készülünk is van a badge-en vonalkód, mindenképpen szerezzünk be leolvasót, mert sok embernél már nincs is névjegykártya, csak nyújtja a badge-ét, hogy scanneljük be.
Ha olyan a szolgáltatásunk, hogy azt be kell mutatni számítógépen (mint nálunk a magyarázó animációinkat), akkor fontos, hogy mindenkinél a standodon legyen egy tablet. Lehetőleg egy Ipad. Ez nem a reklám helye. Ha nem Ipadünk van, és mondjuk nem lehet jól hallani a videókat az alapzaj miatt (nálunk ez néha előfordult), akkor felmerül a látogatóban, hogy miért is nem Ipadet használtok. Egy Ipad tapasztalatunk szerint lehet halk, egy Ipaden nem baj, ha a fény miatt nem jól látszik az anyag, ez nem fog rossz fényt vetni ránk.

A látogatók megállítása

Nagyon fontos, hogy nem lehet leszólítani a standok előtt elviharzó embereket. Ez egyszerűen nem működik. Az egyik stand ingyen kávékat osztogatott, és szinte senki nem kért tőlük. Lejárt. Valamit ki kell találni, amire az emberek felfigyelnek. Vagy legyen elég érdekes a termék vagy próbáljuk meg megmosolyogtatni őket. Mi az “Explainer video is born”-koncepcióval mentünk, és ennek megfelelően kivittünk egy igazi bölcsőt és benne egy teljesen élethű babát. A háttérben az egyik tévén ment az “Explainer marketing is born. Are you ready to adopt it?”-videónk, ami tulajdonképpen egy showreel volt bemutatva, hogy milyen sokféle szolgáltatást magyaráztunk el eddig, a másik tévén pedig a “What is explainer marketing?”-videónk ment. Ez így együtt már alkalmas volt arra, hogy a látogatók rápillantsanak a standra, valamilyen érzelmet keltsünk bennük, és ekkor már oda lehet lépni hozzájuk. A mi standard két kérdésünk ez volt: “Do you want a baby, maybe?” a másik pedig, hogy “Is she cute or freaky?” (babára mutatva). Ez a legtöbbször alkalmas volt arra, hogy beindítsunk egy chitchat-et, megmosolyogtassuk még az angolokat is, ment egy kis viccelődés és ezután már elindulhatott a kommunikáció.

Reklám

Mi erre nem költöttünk, de ez hiba volt. A látogatók nagy része tudniillik úgy kezdi a napját, hogy átfutja a kiállítás könyvecskéjét, és bekarikázza, hogy melyik standokat akarja meglátogatni. Ha van egy hirdetés ebben a brosúrában vagy csak simán ki van emelve a márkánk, az sokat segíthet.

Konverzió, follow-up

Nagyon fontos, hogy mielőtt bármennyit is elköltünk, legyen elképzelésünk arról, hogy hogyan fogunk értékesíteni a látogatóknak. Szinte 100%, hogy nem fog visszahívni senki, hiába adjuk oda a névjegyünket. Mi egy külön szolgáltatáscsomaggal készültünk, és akit érdekelt, azzal kitöltettünk egy formot. Így kézzelfogható leadeket kaptunk, akiket lehetett follow-upolni, akár egy személyes találkozóval akár egy telefonbeszélgetés során. Kell egy háttérember, aki az adatokat folyamatosan feldolgozza. Nemcsak a standodnak kell „cool”-nak lenni, hanem az ügyfél követési folyamatnak (follow-up processnek) is, mivel a kiállítás után a látogatók elég sok megkeresést kapnak, és itt is ki kell tűnni.

Személyzet, technikai felszerelés

Legfontosabb szabály, hogy emberből sosem lehet elég. Mi hárman mentünk ki, de ez a 2 napos kiállítás alatt kevésnek bizonyult, Több, mint 10000 látogató volt, szerencsére elég sokan érdeklődtek az explainer marketing iránt, így sokszor volt, hogy nem jutott ember azokra, akik megálltak a standunknál, arra meg már pláne nem, hogy a többi kiállítóval kapcsolatot építsünk. Mivel alapszabály, hogy mindenki siet valahová, ezért a nézelődők nem állnak és várnak egy standnál, hogy felszabaduljon egy ember, aki beszélni tud velük. Mi számítottunk erre, ezért egy külön helyen gyűjtöttük is a névjegykártyákat (“Give me a quote baby”), de ha nem beszéltünk valakivel, az azt jelenti, hogy nem volt networking, ezért kb. hidegben kell felkeresni.

Networking, alkohol

Mindkét nap a kiállítás 5ig tartott és 4kor már elég sok standon kicsapták a sört, pezsgőt. Mi is 4 után már kínáltunk pálinkát azoknak, akikkel beszélgettünk. Ezt eléggé szerették.:-) Mindkét nap kiállítás után a helyszínen volt parti a kiállítóknak, amit egy-egy nagyobb cég szponzorált. Itt szigorúan nem szabad értékesítéssel előhozakodni, nem arról szól.

Idegen nyelv

Angolul nagyon jól kell tudni, az akcentus belefér (mi mindenhol elmondtuk, hogy magyarok vagyunk), de meg kell tudni érteni mindenkit, aki odajön hozzánk, akármilyen kiejtése is van, és mindenkivel kell tudni kötetlenül beszélgetni (tehát nem gépiesen a pitchet tolni).

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor