Legyen az Öné az év terméke!

2012. október 27. szombat - 17:35 / piacesprofit.hu
  •    

Újra lehet pályázni az Év Terméke díjra, második alkalommal választják meg a legnépszerűbb új és innovatív termékeket. A programba a gyártók vagy forgalmazók nevezhetik az általuk újszerűnek ítélt – gyorsan forgó, rendszerint az eladók segítsége nélkül megvásárolt – leginkább élelmiszeripari, testápolással kapcsolatos termékeiket, illetve háztartási cikkeiket.

Kép:PP archív

A fogyasztói szavazatok alapján kiosztott elismerést 25 évvel ezelőtt Franciaországban adták át először, mára pedig – hazánkkal együtt – a világ 29 országában van jelen, s közel hárommilliárd vásárlóhoz ér el.

A világ legjelentősebb innovációs termékdíjazási rendszerében szakmai zsűri válogatja és véleményezi először a beérkezett pályázatokat. Az FMCG szektor szakembereiből álló teamnek abban kell állást foglalnia, hogy a nevezett termékek valóban újak és innovatívak-e, hordoznak-e a vásárlók szempontjából érzékelhető és értékelhető újítást. Ha igen, a termék bekerül egy nagymintás közvélemény-kutatásba, ahol már a fogyasztók szavazhatnak a legjobbakra. A minősítő elismerést ugyanis maguk a fogyasztók ítélik oda. Az innováció megítélésén túl  a zsűri tagjai állítják fel a program induló kategóriáit, amelybe a nevezett termékeket besorolják. A kategóriák nem állandók, nevezések függvényében a zsűri és a program szervezői évről évre új kategóriákat hozhatnak létre és régieket szűntethetnek meg.

Az innováció a Product of the Year programban a termékfejlesztésre utal, vagyis arra, hogy a termék rendelkezik-e a vásárlók szempontjából érzékelhető és értékelhető újdonságértékkel. A termékfejlesztéseknek az FMCG területen is jelentős szerepe van, mert mindamellett, hogy a gyártók valós vásárlói igények kielégítésére törekszenek, leginkább a termékfejlesztések révén tudják megkülönbözteti termékeiket a versenytársakétól. A közvélemény-kutatások azt támasztják alá, hogy a vásárlók által innovatívnak ítélt FMCG termékek iránt még a mostani ínséges időkben is nőtt a kereslet, míg az FMCG egyéb kategóriáiban átlagosan csökkent a fogyasztás.

Előnyt jelent
A nemzetközi tapasztalatok alapján a Product of the Year díjjal elismert termékek konkrét, kereskedelmi előnyt is szereztek. 2008-ban Franciaországban átlagosan 25,5 százalékkal nőtt a díj logóját viselő termékek forgalma. Mindemellett a franciaországi tapasztalatok azt is bizonyították, hogy maguk a fogyasztók is egyfajta mérceként tekintenek a termékdíj logójára: a 15-49 éves korosztályban nagyon magas a védjegy ismertsége, és a díjazott termékekkel szemben a vásárlói bizalom is kimondottan magasnak bizonyult (68 százalék), valamint kiderült az is, hogy a fogyasztók 70 százaléka számára vásárlásra ösztönző erőt jelentett az innovációs védjegy.

A Product of the Year egyik különlegessége, hogy a díjak a valódi vásárlói megítélést tükrözik, így a gyártók, fejlesztők –  a kapcsolódó országos közvélemény-kutatás eredményei alapján – értékes fogyasztói visszajelzéseket kaphatnak. A közvélemény-kutatást követően a piackutató cég részletes elemzést készít és kategóriánként értékeli a szavazás eredményét. Ezekből a jelentésekből a gyártók pontosan megtudhatják, hogyan vélekednek a fogyasztók termékeikről, illetve a konkurencia termékeikről.

Idén négy olyan szakember is csatlakozik a grémiumhoz, akik az FMCG területen való jártasságuk mellett egy-egy dedikált szektor specialistái. Dr. Ilku Lívia a MAGYOSZ (Magyarországi Gyógyszergyártók Országos Szövetsége) ügyvezetője, többek között az OTC termékek és táplálék kiegészítők megítéléséért felelős zsűritag. Somodi Hajnalka, az Origó marketing menedzsere, az online média területéről érkezett a csapathoz, a pr kommunikációs szakma csúcsáról Szántó Balázs is, a Noguchi Porter Novelli pr-ügynökség ügyvezető partnere. A újságíró szakmát Hőnyi Gyula a Napi Gazdaság vezető szerkesztője, az FMCG szektor szakértő újságírója képviseli a zsűriben. A zsűri további tagjai: Fekete Zoltán, zsűrielnök, a Magyar Márkaszövetség elnöke, Antal Erzsébet, a Nobel Management Consulting partnere, Folláth Györgyné, az ÉFOSZ ügyvezetője, Hermann Zsuzsanna, a Trade Magazin főszerkesztője, Keresztesi Péter, a a Sales Net Kft. ügyvezetője, Kozák Ákos, a Gfk Hungária ügyvezetője, László Csaba, a KPMG partnere, Martinkó József, a trendguide.hu főszerkesztője, építészet- és dizájnkritikus,  Novák Péter, az IAB Hungary elnöke, Dr. Serényi János, az Értéktrend Kft. ügyvezetője, Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója és  külsős szaktanácsadóként Dr. Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke.

Ahogy a pályázatok folyamatosan érkeznek, a szakmai zsűri is hamarosan elkezdi munkáját. Novemberben előzetesen értékelik a hazai FMCG piac helyzetét és az idei újdonságokat.

Az Év Terméke díj nevezések leadásának határideje: 2012. december 5. Az igazi feladat ezután vár a zsűrire, ekkor fogják ugyanis kipróbálni, megvizsgálni és elbírálni az idei felhívásra beérkezett pályázatokat.