EU-s pénzből célozzuk meg az exportpiacokat

2016. január 25. hétfő - 08:10 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Ha az exportpiacokat célozza, szívesen bemutatkozna külföldön, de egyelőre nincs elég forrás a megvalósításhoz, a vállalkozása számára a pályázati lehetőségek nyújthatnak segítő kezet. Simon Tamás a GoodWill Kft. pályázati tanácsadója szerint a kkv-k előtt remek lehetőségek nyíltak meg az utóbbi hónapokban, és idén még várható több ígéretes pályázati kiírás.

Kép.Pixabay

Kép.Pixabay

Az első, már nyitott pályázati kapu a GINOP 1.3.1., ennek segítségével külföldi kiállításokon és vásárokon prezentálhatunk, vagy üzletember találkozókat szervezhetünk. Simon Tamás hangsúlyozta, vannak feltételei annak, hogy valaki pályázzon erre a kiírásra. A kis- és középvállalkozásnak konvergencia-régióban kell telephellyel rendelkeznie. A minimum két fő alkalmazotti létszám is elvárás, és tovább szűkül a kör, hiszen ezt igazán azok a feldolgozóipari vállalkozások tudják kihasználni, akik két lezárt üzleti évben export árbevétellel rendelkeztek – mondta a szakértő a Piac & Profit Exportpiaci Trendek 2016 konferenciáján.

A pályázati keret 5 milliárd forint, ebből egy-egy vállalkozás 1,5, maximum 20 milliót várhat a sikeres pályázat okán, mondta el a szakértő. Fontos kiemelni, hogy a projektösszeg felét saját zsebből kell finanszírozni, tehát a vállalkozás saját forrása is szükséges. Érdemes ezzel is előre kalkulálni. A pályázat már nyitott, folyamatos a beadás és az elbírálás. Tehát ha most benyújtjuk a szükséges dokumentumokat, akár már harminc napon belül kaphatjuk az örömteli hírt arról, hogy nyertünk.

Mi szerepelhet a pályázatban? A külföldi kiállításokon és vásárokon való részvétel adott, ide bepasszírozhatunk olyan költségeket, mint a standbérlés, a felállítás ára, a dekoráció. A stand működtetési költségei is elszámolhatóak természetesen, de például a katalógusba kerülés díja is belefér.

A pályázati tanácsadó kiemelte, hogy a külföldi árubemutató, tehát nem feltétlen szigorúan csak a kiállítás, is sikeres pályázati tétel lehet. Itt a szokásos dekorációs és rezsiköltségek mellett például a sajtótájékoztató díjai is támogatható tételként vannak felsorolva. A marketingeszközöket egyébként is pozitívan tüntetik fel, ám csak s kizárólag a projekthez kapcsolódóan van helyük a pályázatban, önálló projektként nem állják meg a helyüket. Cserébe viszont, hangsúlyozta Simon Tamás, számos tétel bekerülhet. Például a marketingeszközök elkészítése, beszerzése, a sajtómegjelenések, hirdetések költsége, a grafikai munka, a tolmács és fordítás, mind, mind elszámolható tételek.

Ki segíthet exportálni?
Az Európán kívüli területekre koncentrál továbbra is a kormányzati exporttámogatási politika. De hova és mivel fordulhatnak a külpiacra lépést tervező kkv-k? A minisztérium és az EXIM szakemberei foglalták össze a Piac & Profit konferenciáján.

A bemutatóra érkezők a szállás és az utazás költségeit szintén beépíthetik a projekt elszámolható költségtételei közé. A sikeres exportpiaci jelenlét egyik legfontosabb eszköze az idegen nyelvű honlap, a bemutatkozást támogató pályázati projektbe ennek elkészítései is bekerülhet. A másik fontos pillér, a piackutatás szintén pozitív elbírálás alá esik, a szabadalmi és védelmi költségekkel egyetemben.

A Goodwill tanácsadója előadásában hangsúlyozta, nem meglepő módon a vállalások is hosszú listát alkotnak. A kötelező vállalások első eleme a létszámtartás: a projekt befejezését követő 2 üzleti évben az éves átlagos statisztikai létszámának értéke nem csökkenhet. Emellett a vállalatnál kötelező kijelölni egy külkereskedelmi felelőst, aki a megvalósítási időszak végére kialakítja a vállalaton belüli, a vállalat külkereskedelmi tevékenységéért felelős, teljes munkakörben foglalkoztatott alkalmazott munkakörét, és a projekt befejezését követő 3 évig fenntartja.

Fontos tudni!
  • Minden költségtételhez 3 db árajánlat szükséges, kivéve a külföldi kiállításon vagy vásáron való részvétel költségtételét
  • Előleg igénylésére nincs mód.
  • Létszámhoz kötik a támogatás mértékét: Éves átlagos statisztikai létszám 1 millió Ft-tal szorzott összege
  • Megkezdett beruházás nem támogatható, de a benyújtást követő napon saját felelősségre megkezdhető
  • A projekt fizikai befejezésének meg kell történnie a projekt megkezdését, vagy a Támogatói Okirat hatálybalépését követő 24 hónapon belül.

Simon Tamás hozzátette, a piacra juttatni kívánt termékkel kapcsolatos előzetes piackutatás elkészítése ugyancsak kritérium. A két idegen nyelven működő honlap elkészítése szinte már alapkövetelmény.

Hogy ne csak a kötelezettségeket emeljük ki, a plusz pontok lehetősége is adott. Ha a cég összárbevételének legalább 25 százaléka export bevételből származott, máris újabb pontokhoz jutunk. De a bírálat során pozitív mérlegre kerülhet a projektünk, ha az éves nettó árbevételünk átlagosan 5 százalékot meghaladóan növekedett, vagy fiatal, illetve női vállalkozó nyújtotta be a pályázatot. Plusz pontok szerezhetők, ha a benyújtását megelőző két évben a cég részt vett nemzetközi kiállításon. A nyelvtudással rendelkező alkalmazott szintén sokat ér, a pályázati projektnél is, hiszen ha az utolsó lezárt üzleti év fordulónapján volt olyan legalább 4 órás alkalmazott, akinek a meghatározott nyelvekből közép-, vagy felsőfokú nyelvvizsgája volt, már egy picit beljebb vagyunk a pályázati elbírálás során.

A pályázati tanácsadó hangsúlyozta, az idei évben az ígéretek szerint még több lehetőség várható, február elsején nyílik a professzionális klaszterszervezetek minőségi szolgáltatásnyújtásának támogatása, ahol két milliárd forintnyi keret áll rendelkezésre, minimum 5 milliós, maximum 50 milliós támogatási összegekkel, melyek akár 75 százalékos támogatottsági arányt is elérhetnek.

Emellett a spinoff vállalkozások és a startupok is lehetőséghez jutnak, április 25-én indul a nemzetközi startup konferenciákon, eseményeken való részvételt támogató pályázati lehetőség, ahol a sikeres pályázatoknál akár 80 százalékos is lehet a támogatottság.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek