600 milliót költünk a magyar borok népszerűsítésére

2012. január 20. péntek - 10:45 / PP/MTI
  •    

Bormarketingre, a magyar borok népszerűsítését előmozdító rendezvényekre, pályázatokra mintegy 600 millió forint áll rendelkezésre az idén - mondta Simon Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) igazgatója a XII. Magyarországi Bormarketing Konferencia nyitónapján csütörtökön Sopronban.

Ismertetése szerint a bormarketingre fordítható összeg forrása, a forgalomba hozatali járulék ez évben megszűnik, ez a termelőknek könnyebbséget jelent. A bormarketing-feladatok ellátása a továbbiakban "az általános adóbevételekből" megoldható lesz – vélekedett az igazgató. Simon Péter szólt arról is, hogy az agrármarketing a Magyar Turizmus Zrt.-hez kerül. Az integráció az év folyamán megtörténik. Ezzel kapcsolatban az a kormányzati cél, hogy a változás zökkenőmentes legyen, az ügyfelek, a pályázók és a fogyasztók észre se vegyék – jegyezte meg. (Bodri Orsolya, a szekszárdi Bodri Pincészet borásztanonca és ifjabb Figula Mihály, a balatonfüredi Figula Pincészet borásza lett megosztva 2011-ben az Év Fiatal Magyar Borásza a közönség szavazatai alapján.)

Az idei pályázatokról elmondta: újdonság lesz, hogy külföldi bormarketing-tevékenységre is elkülönítenek támogatási forrást. Ami a külföldi kiállításokat illeti: ez évben ismét lesz magyar nemzeti stand a londoni szakkiállításon, és megjelennek a magyar borok a düsseldorfi szakkiállításon.

A közép és a felső kategóriás borokkal van gond

Kunszeri Miklós, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal borászati főfelügyelője előadásában egyebek között arról szólt, hogy tavaly november végéig 2.428 bormintát ellenőriztek, s 58-nál állapították meg, hogy a termékleírásnak nem felel meg. Ez azt jelenti, hogy mesterséges színezéket tartalmaz, vagy túljavított, esetenként répacukorral édesített, tehát nem az eredetvédelmi rendeletnek megfelelően készült. Megjegyezte, hogy nem az olcsó kategóriába sorolt borok problémásak e tekintetben, hanem a közép és a felső kategóriásak. A külföldi hordós boroknál íz-, illetve illathibák fordulnak elő, a palackos borok pedig egyre csökkenő mennyiségben érkeznek a magyar piacra az igények visszaesése miatt.

A szakember elmondta: előfordul az is, hogy belföldi fiktív vevőnek értékesítik tovább a bort. Éppen múlt héten derült fény arra, hogy 1 millió liter bor nem érkezett meg arra a helyre, amit a dokumentumokban rögzítettek.

A legjobbak között Tokaj
Mi a közös az alábbi helyekben? Az Egyesült Államok-beli Santa Barbara, Napa-völgy és Virginia, az Új-Zéland-i Central Otago, a chilei Colchagua-völgy, a francia Champagne, az olasz Veneto, a német Mosel-völgy, a spanyol Priorat-Cambrils és a magyar Tokaj. Igen, mindegyik híres borairól. Ezen kívül a borkedvelők számára ezek azok az úti célok, amelyet 2012-ben mindenképpen érdemes felkeresni az Egyesült Államok egyik legjelentősebb szaklapja, a Wine Enthusiast Magazin szerint. A nyomtatásban 700 ezer példányban megjelenő és 300 ezer online olvasóval büszkélkedő szaklap nemrég összeállította a világ top 10 borturisztikai desztinációinak listáját.
A Wine Enthusiast nem csak a borok miatt tartja látogatásra érdemesnek Tokajt, a magazin kiemeli a gasztronómiát vagy éppen a táj szépségét és a számos programlehetőséget. Éppen úgy ajánl kerékpártúrát, mint kajakozást Bodrogon, és a Zempléni-hegység gyalogos felfedezésére is biztat. A saját tapasztalatokból merítő írás konkrét ajánlásokat is tesz, borászatokat, éttermeket és szállodákat is ajánl. A cikk szerint az itt készült tokaji aszút méltán nevezte XIV. Lajos a királyok borának, a borok királyának. A szakírók kiemelik, nem csak az aszút, de más borokat is érdemes megkóstolni. Tokaj sokszínűségét emeli ki Berecz Stéphanie is, akit 2010-ben az év borászának választottak Tokaj-hegyalján. A szakember azt javasolja, érdemes minél több fajtát megkóstolni, hiszen ugyanúgy lehet ízletes száraz fehérborokat találni, mint a mindenki által ismert aszút és más édes borokat. A francia születésű borász szerint a táj szépsége és történelme is egyedülálló, az itt megfordult népek nem csak a borászatban, hanem az építészetben is itt hagyták kézjegyüket, amitől olyan színes a térség.