Kiskereskedelem: mi lehet az idén a nyerő stratégia?

2018. február 01. csütörtök - 12:04 / piacesprofit.hu
  •    

A várakozások szerint a fogyasztás fellendüléséből ismét az online kereskedelem, és meglepő módon a nagyobb kiskereskedelmi láncok profitálhatnak. A vesztesek között, a kisebb, helyhez kötött kereskedőkkel kell számolni – derült ki a zentrada online kereskedelmi platform előrejelzéséből.

„A forgatókönyv tragikus és a kiskereskedők ismét a vesztesek közé tartoznak egy olyan piacon, mely egyébként sok lehetőséget kínál”, nyilatkozza Ingo Schloo a zentrada ügyvezető igazgatója a független kereskedelem helyzetéről. Miközben az Alibaba és az Amazon is a bolti kiskereskedelem irányába invesztál és a non-food diszkontőrök masszívan növekednek, addig sem a legtöbb kiskereskedő, sem azok tanácsadói nem ismerik fel a trendeket és lehetőségeket, amelyek a sikerhez és a túléléshez fontosak lennének.

Az internet tartós hatást gyakorolt a fogyasztók vásárlási magatartására, de ha ezt ismerik, akkor hosszú távon tudják alkalmazni és használni. Az értékes cikkek és termékcsoportok iránti kereslet egyre inkább az online kereskedelemhez vándorol, ahogy azt a karácsonyi szezon mutatta és ahogy azt ott néhány nagy portál kiszolgálta. Másrészről már az olyan online óriások, mint az Amazon is a bolti kiskereskedelemben és az élelmiszeriparban látja a jövőjét, ahol sok napi szükségletű – és használati cikkeket, valamint akciós- és szezonális termékeket kínálnak az ügyfelek spontán vásárlásaihoz.

Kép: Global Payment

Kép: Global Payment

Ez az “aktív szortiment-politika” jelentheti tehát a siker és a növekedés titkát, amelyben elméletileg még a kisebb, független kiskereskedőnek is van néhány előnye.

A termékorientáltság helyett a vevői orientáció biztosítja a forgatókönyvet, hogy elforduljon a szakkereskedelmi koncepciótól. Mivel a helyhez kötött kereskedelem a helyi frekvenciából él, jobban ki kell használnia a szortiment-politikáját az akut vevői igények kielégítésére és a vásárlási ötletek közvetítésére.

A luxus márkák is ráfanyalodnak a netre
A nagy óragyártók pár éve még húzták az orrukat, ha szóba került a kereskedés a világhálón. „Mi a butikjainkban páratlan vásárlói élményt nyújtunk vevőinknek – az interneten ez hiányzik”, hangoztatták. Napjainkban már Omega vagy IWC luxusórát éppúgy lehet rendelni Facebook-oldalon, mint Swatchot.

A szélesebb körű, kiegészítő és folyamatosan változó szezonális és promóciós termékek növelik a vásárlás valószínűségét és a forgalmat. Ebben a folyamatban tehát az lehet a siker – és a fennmaradás – kulcsa, ha az élelmiszer kereskedők kiépítik a non-food kereskedelmet, a non-food diszkontőrök pedig már az élelmiszer kereskedelmen gondolkodnak. Ha az ügyfél már a boltban van, a szortiment-politika nem korlátozódik a régi, speciális kiskereskedelmi modellre.

Elvileg a kisebb önálló kereskedők tömege előnyben van, még mindig ők a tulajdonosai nagyon sok sétálóutcának és természetesen sokkal jobban ismerik ügyfeleik struktúráját, mint a legtöbb hálózat, melyek képesek irányítani az egyes városrészek helyi igényeit. Az alapvető választéktól függően olcsó háztartási cikkek, ajándéktárgyak, játékok, írószerek vagy drogéria cikkek kínálnak sok értékesítési lehetőséget az üzletben. Még a divatbutikok is több életstílust közvetítenek a megfelelően kiterjesztett választékkal. Az állandó beszállítókkal való kényelmes kapcsolat azonban nem megfelelő és a digitális korban már elavult.

„Ahol az online-értékesítés már nem segít, az új szortiment-stratégiák és egy online rendelési platform előnyei sok szempontból kínálnak rövid távú előnyöket. 2018-ban ehhez csak jó elképzelésekre, egy kis bátorságra és vállalkozói szellemre van szükség” – vélekedett Martina Schimmel, a zentrada németországi managere.

Szállítmányozás: új utakon
Sokakat megriaszthatott az a bejelentés a Magyar Postától, hogy aki októberben nem intézte el unión kívüli rendeléseit, az már karácsonyig ne is számítson arra, hogy megérkezik a várva várt ajándék. Tavaly azonban nemcsak a posta csúszott meg: csaknem egymillió megrendelőnél még az időben megvásárolt csomagok sem érkeztek meg. Miközben tehát dühöng a digitalizáció, és újabbnál újabb csúcsokat dönt az online kereskedelem, a fuvarozás, a logisztika és végső soron a futárszolgálatok terén még van helye a fejlődésnek.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek