Kilenc tipp a sikeres otthoni munkához

Az alkalmanként otthonról vagy egyéb alternatív helyekről történő munkavégzés ugyanolyan hatékony, és számos előnnyel jár mind a cégvezetés, mind az alkalmazottak számára. A hosszú távú távmunkás életformára való átállás azonban alapos előkészítést igényel.

Kép: Freestockphotos

Mint minden jónak, az otthoni munkának is megvannak a hátulütői is. Amennyire jót tehet a munka és magánélet egyensúlyának a távmunka, épp annyit árthat is. Mielőtt hosszú távon távmunkára rendezkednénk be, alaposan elő kell készíteni a terepet – figyelmeztet a monster.hu cikke. Mutatunk kilenc tippet, amelyek segítségével sikeresen állhatunk át távmunkára! (Egyébként egyre több cég döbben rá a távmunka előnyeire.)

1. Gondoljuk át, hogy lehetséges-e

Akadnak irodai munkakörök, amelyek könnyen végezhetők távmunkában (informatika, könyvelés, telefonos ügyfélszolgálat, elemzői munkák, PR), és akadnak, amelyek nem (például személyes ügyfélkapcsolattal járó munkák). Nézzünk utána a neten vagy kérdezzünk működő modellekről.

2. Gondoljuk át, hogy ez nekünk való-e

Bármennyire is egyre népszerűbb az otthonról való dolgozás, mégsem alkalmas mindenki erre. Az otthonról dolgozás egyik nagy előnye, hogy időt nyerünk a közlekedés megspórolásával, ám más környezetben kell dolgoznunk. Nincsenek kollégák körülöttünk, ha egyedül élünk, akkor emberek sem. Vannak munkavállalók, akiknek kifejezetten kell és inspiráló a munkatársakkal való folyamatos személyes interakció. Nagyon ritka az olyan eset, amikor valaki főállásban csak távmunkában dolgozik. Gyakoribb, ha heti egy-két munkanapot otthon, a többit az irodában tölti. A teljes (heti öt munkanapos) távmunka egyik hátránya, hogy kisebb eséllyel kap a dolgozó előléptetést és egy idő után „körön kívülinek” érzi magát és így tekintenek rá.

3. Győzzük meg a főnökünket

Ha munkaadónál nincs hagyománya az otthonról dolgozásnak, akkor ez a legnehezebb feladat. A vezetők zöme ugyanis bizalmatlan. Úgy gondolja, hogy akit nem lát, az nem dolgozik. Könnyebb a helyzet, ha a munkához számszerűsített teljesítményelvárás kapcsolódik. Jobbak az esélyeink, ha régóta a cégnél dolgozunk, főnök meg van elégedve velünk, ismerjük a céges kultúrát, az elvárásokat. (Sokszor azért is ódzkodnak a vezetők a távmunka engedésétől, mert akkor egy transzparens teljesítményértékelő rendszert és távmunkás szabályzatot kellene felállítani, ami hosszú távon megéri, rövid távon viszont „babrás” a megalkotása.)

Hatékonyan, távolról
Ki mondta, hogy egy csapat csak akkor tud együtt gondolkozni, ha fizikailag is együtt vannak a tagjai? A távolról dolgozás korszakában az ötletelőértekezleteket sem kell az irodában tartani. Ahhoz azonban, hogy hatékony legyen a virtuális brainstorming, meg kell tanulni az alapvető szabályait. Elsőre talán bonyolultnak tűnik, de hamar bele lehet jönni. Egy-két próbálkozás, és máris olyan olajozottan zajlanak majd a távoli megbeszélések, mint egykor az irodai meetingek.
4. Tisztázzuk a feltételeket

Gondoljuk át, milyen eszközök (számítógép, telefon, szoftverek, íróasztal, szék, megfelelő internet sávszélesség stb.) szükségek a munkához illetve a lakás alkalmas-e erre. (Sok esetben a technikai feltételek nem stimmelnek.) Mi az, amit a költségekből a munkaadó fizet/biztosít, és mi az, amit nekünk kell? Heti hány munkanapról lenne szó? Tegyük mérlegre a pénzügyi megtakarítást és a kényelmi szempontokat. Ha a pozitívumok dominálnak, akkor érdemes belevágni.

5. Óvakodjunk a csábító "távmunkaajánlatoktól"

Rengeteg hirdetés kering az interneten, amelyekben könnyű, otthonról végezhető irodai munkára keresnek új kollégákat. Sokszor emögött "számlás", teljesítménybéres munkák rejlenek, amihez minden költséget a "munkavállaló" (valójában egyéni vállalkozó) áll. Az igazán csábító távmunkát (munkaszerződéssel, a cég által biztosított eszközökkel) nem új munkatársaknak, hanem régi, bevált kollégáknak ajánlják fel. Ez is többnyire részleges távmunka (heti egy-két nap) vagy rugalmas munkarend.

6. Legyen kijelölt munkaterünk

Az otthoni munka egyik legnagyobb csapdája, ha összefolyik a privát és a munkatér. Ha van dolgozószobánk, akkor könnyebb a helyzet, ám akkor is tartsuk magunkat ahhoz, hogy ott dolgozunk. Ha nincs, akkor jelöljünk ki egy sarkot, ahol csak munkával foglalkozunk.

7.  Legyen szigorú időbeosztásunk

Jelöljük ki a munkakezdést (ha ezt főnök nem teszi vagy nem ellenőrzi) és tartsuk magad ehhez. Ha időben startolunk és koncentráltan dolgozunk, azt veszed észre, hogy sokkal gyorsabban haladunk, mint a hivatalos munkahelyen.

8. Legyünk folyamatosan elérhetőek

Ügyeljünk arra, hogy a telefon az otthoni munkaidő alatt be legyen kapcsolva, az emailekre azonnal reagáljunk. Rossz benyomást kelt, ha felettesünk vagy kollégáink nem tudnak elérni.

9. Dokumentáljunk minden feladatot

Különösen a főnök felé fontos minden munkafolyamat leírása időtartammal együtt. Arra számítsunk, hogy a távmunkások teljesítményének sokkal jobban utánanéz a legtöbb vezető.

Forrás:

monster.hu

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo