Ki akar hitelt, ha van ingyen pénz is?

2017. március 22. szerda - 15:14 / piacesprofit.hu
  •    

Az alacsony kamatkörnyezet ellenére is a visszafogott hitelkereslet és a növekvő vállalati betétállomány a meghatározó a bankszektorban. Ezt a tendenciát a beruházási volumenek lassú emelkedése sem tudja megtörni, hiszen az egyre inkább a beruházási döntések szempontjává váló, vissza nem térítendő támogatások kiszorítják a hagyományos banki hitelfinanszírozást. Jelentős hitelkeresleti élénkülés elsősorban (a válság előtti évekhez hasonlóan ismét) az ingatlanfinanszírozás területén jelentkezik, valamint a 2017-ben megnyíló uniós források az önkormányzati beruházások esetében támaszthatnak új hiteligényt az év második felétől - olvasható a K&H közleményében.

„A magyar vállalati hitelpiacot egyelőre a visszafogott kereslet jellemzi, a piacon 2008 óta csökkenő tendencia figyelhető meg. Ez jól látszik a vállalkozások megváltozott forrásszerkezetében is. A korábban átlagosan 47 százalékban saját tőke által történt finanszírozás a növekvő vállalati pénzállománynak köszönhetően 56 százalékra nőtt, kiszorítva ezzel a rövid és hosszúlejáratú (főleg) banki forrású finanszírozást” – mondta Hodina Péter, a K&H Vállalati ügyfélkapcsolatok igazgatóságának vezetője a pénzintézet sajtótájékoztatóján.

Továbbá az új beruházások esetében a korábban tapasztalt 30-70 százalék saját forrás-hitel arány mostanra jelentősen eltolódott. Átlagosan a vállalkozások 20-25 százalékban támaszkodnak a saját forrásaikra, 35-40 százalékban támogatásra, és csak 40-45 százalékban bankhitelre. Ezáltal jelentős az uniós és a kormányzati vissza-és vissza nem térítendő támogatások bankhitelt kiszorító hatása.

Kép:PP archív

Kép:PP archív

A vállalkozások szívesebben használják saját forrásaikat, mint a banki finanszírozást

Az alacsony kamatkörnyezet és a növekvő vállalati pénzeszközök arra ösztönzik a vállalkozásokat, hogy a forgóeszközeiket minél kevésbé bankhitelből finanszírozzák. Ennek hatására a bankok által rendelkezésre bocsátatott rövid lejáratú hitelek kihasználtsága a korábbi 65 százalék helyett 50 százalék alá csökkent. Ezt a tendenciát középtávon a növekvő beruházási aktivitás által várhatóan generált többlet működő tőke iránti igény változtathatja meg.

Elfogyott a pénz, felfüggesztették a kkv versenyképességi hitelprogramot
Szünetel a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Programban (GINOP) a mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességének növelésére kiírt hitelprogram, mert a beérkezett pályázatok forrásigénye meghaladta a rendelkezésre álló keretet – tette közzé a kiíró a palyazat.gov.hu honlapon.

Hodina Péter a hitelkereslet bővülésére az ingatlanfinanszírozás területén lát leginkább lehetőséget a lakó- és kereskedelmi ingatlanprojektek dinamikus növekedése miatt, illetve a 2017-ben újra megnyíló uniós források ismét lehetőséget biztosítanak önkormányzati beruházásokra. Ennek hitelkeresleti hatása azonban ez év vége, illetve 2018 első negyedévénél korábban nem várható.

A K&H piaci részesedése továbbra is növekszik: 2016 év végére már elérte a 10,4 százalékot. Mindez annak is köszönhető, hogy 2016-ban 127 milliárd forint értékben folyósítottunk új hiteleket vállalati ügyfeleinknek, illetve továbbra is a K&H maradt az NHP egyik legaktívabb banki szereplője. Az NHP keretében eddig 357 milliárd forint értékben kötöttünk szerződést, ami 13,6 százalékos piaci részesedést jelent” – emelte ki Hodina Péter.

Fókuszban a családi vállalkozások

Hodina Péter szerint középtávon az M&A-piac (összeolvadási és felvásárlási piac) élénkülése is várható. Egyre több családi tulajdonban lévő vállalkozás életében jön ugyanis el az a stratégiai döntés, hogy az alapító első generáció a sikeres vállalkozását átadja a következő generációnak.

A legfrissebb felmérések szerint a hazai családi vállalkozások kevesebb mint fele gondolja úgy, hogy a cég a család tulajdonában és vezetése alatt marad az első generáció távozását követően is. Nemzetközi adatok szerint azonban az első generációról a másodikra mindössze a családok egyharmada, míg másod generációról a harmadik generációra a családok csak egyötöde tudja sikeresen vállalkozását átörökíteni. Tekintettel arra, hogy Magyarországon a mikrovállalkozások 95 százaléka, míg a közép és nagyvállalatok 20 százaléka minősül családi vállalkozásnak – akik az ország GDP-jének 50-60 százalékát termelik meg – az utódlás vagy a sikeres cégeladás területén nyújtott stratégiai tanácsadásban valamint a nemzetközi és hazai tapasztalatok megosztásában a magyar bankszektor szereplőinek kiemelkedően fontos feladata van.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek