Kell nekünk a hála a Facebookon?

2017. május 10. szerda - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Azt már a kezdő social media menedzserek is tudják, hogy a közösségi médiában elsősorban az érzelmekre kell hatni, ha aktivitást akarunk kiváltani. A Facebook nem véletlenül bővítette a like gombot azzal, hogy már nemcsak tetszésünket, hanem mérgünket, szomorúságunkat vagy épp megdöbbenésünket is kifejezhessük. Bárhol. Bármikor.

A like gomb a Facebook egyik legnagyobb találmánya, a dislike gomb pedig az a funkció, amit igen sokan kérnek, kértek a közösségi média óriástól. Az érzelmi reakciókat kifejező gombok bevezetése előtt éledt fel legutóbb a hír, hogy bekerül a „nemtetszikelés” lehetősége is a posztok alá, de  Mark Zuckerberg  2 évvel ezelőtti nyilatkozata máig érvényesnek látszik. Akkor ezt mondta: “Nem akarunk csinálni egy sima dislike gombot, mert nem akarunk a Facebookból egy olyan fórumot csinálni, ahol fel és le lehet szavazni egymás posztjait. Mi nem ilyen közösséget szeretnénk építeni.”

Sokan bezárhatnák a boltot, ha holnap megszűnne a Facebook
Téves az az elképzelés, mely szerint az online közösségi terek csak kapcsolat –és márkaépítésre jók. Már most komoly szerepet kapnak ezek az oldalak az értékesítésben is, és a jövőben ez egyre inkább így lesz. Ezt támasztják alá a már ma is szembetűnő trendek és az RG Stúdió Kft. friss kutatása is.

Jöttek viszont ehelyett a különböző érzelmeket kifejező gombok, sőt időszakosan a múlt heti Anyák Napja alkalmából a hála lila virága is megjelent, idén már másodszor, a leglátogatottabb közösségi oldalon. Szinte ezzel egy időben vezette be a Facebook azt a lehetőséget, hogy már nemcsak a posztokat, hanem az arra érkező kommenteket is értékelhetjük különböző reakció gombokkal. Így az idegesítő vagy épp vicces hozzászólásokat is minősíthetjük.

Így ma már minden egyes képről és szóról elmondhatjuk véleményünket vagyis kifejezhetjük azt milyen érzelmet váltott ki belőlünk. Hogy kell-e ez a felhasználóknak? Erre egy lila virágról szóló posztban kerestem a választ a Tartalom Neked oldalán. A poszt 5% feletti aktivitást hozott. A reagálóknak több mint fele pedig a szövegben kért like-ot már a lila virág megnyomásával adta. A válasz tehát egyértelműen:igen. Szeretik, keresik, használják.

like jelet mutató férfi

Kép:FreeDigitalPhotos.net/FrameAngel

Miért? Mert egyszerű, hiszen egyetlen mozdulattal (a Facebook felhasználók közel 80 %-a mobilról böngészi az oldalt) kifejezheti véleményét az olvasó. Mégis interaktív, hiszen a beleszólás élményét adja. Gyorsan terjed, mert látjuk azt is, ha ismerőseink reagáltak, így ami sokaknak tetszik az épp olyan gyorsan terjed, mint ami sokakat bosszant és valljuk be így van ez a világunk social mediától távolabb eső részén is.

Hogyan használhatjuk ezt ki, ha üzleti oldalt működtetünk?

  1. Kérjünk véleményt! Van annál egyszerűbb tesztje egy szlogennek vagy képnek, mint ha megkérjük a követőinket, hogy like-olják vagy épp szomorú fejjel értékeljék tetszik-e nekik, amit mutatunk? Komoly mellényúlásoktól és rengeteg kidobott pénztől kímélhetjük meg magunkat, ha elsőként így tesztelünk egy-egy ötletet.
  2. A reakció gombok szavazás helyett is használhatók. Ma még csak a csoportokban lehet szavazást kezdeményezni, de azt semmi sem tiltja, hogy megkérjük a követőinket, hogy a különféle reakció gombokkal fejezzék ki véleményüket. Ha reggel jönnél like, ha délután, akkor vicces, ha este, akkor imádom. Csak a kreativitásunk szab határt!
  3. Figyeljük a reakciókat, elemezzük és vonjunk le következtetéseket a megszerzett információkból!

Akár szeretjük az újdonságot, akár bosszant minket (hogy csak a meglévő gombokat említsem) érdemes kihasználni az újabb és újabb lehetőségeket. És bár ez még messze nem neuromarketing, de lehet az első lépcső az efelé vezető úton.

Práger Kitti
közösségi média szakértő
Tartalom Neked

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor