Jön az e-per: az ügyvédek sem ússzák meg a 21. századot

2016. január 19. kedd - 06:12 / piacesprofit.hu
  •    

2016. július 1-től a polgári ügyekben eljáró ügyvédeknek és ügyfeleknek a beadványokat és azok mellékleteit legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva kell megküldeni a bíróságok részére. Azok az ügyvédek, akik már rendelkeznek elektronikus aláírásra módot adó tanúsítvánnyal, mostantól még több eljárásban térhetnek át a digitális kapcsolattartásra, a többieknek fél évük van a szükséges tanúsítvány megszerzésére.

jönnek a digitális ügyvédek

Az elektronikus bírósági ügyintézésre már 2013. január elsejétől lehetőség van a törvényszéki első fokon újonnan induló polgári peres eljárásokban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy – akár az ügyfél, akár az őt képviselő ügyvéd jár el – a beadványokat, kérelmeket és az ügy során felmerülő dokumentumokat e-mailben vagy egyéb internetes felületen is eljuttathatják a bíróságra az érintettek. Nyártól mindez kötelezővé válik.

E-per: érezhető lépés a digitális evolúcióban

„Eddig kizárólag a cégbírósági eljárásokban volt kötelező az elektronikus kapcsolattartás, minden más ügyben csupán lehetőséget adott rá a törvény. Azonban idén nyártól már nemcsak lehetőség lesz minderre, de a legtöbb bírósági eljárásban kötelezővé is válik az elektronikus ügyintézés. Fél éve van a jogi szakmának, hogy felkészüljön az új szabályozásra. Mi úgy látjuk, hogy a hazai közigazgatás igen jelentős lépést tesz a digitális evolúcióban: érezhetően kényelmesebbé, átláthatóbbá, biztonságosabbá és gyorsabbá teheti a bírósági ügyintézést a digitalizáció” – mondta el dr. Szűcs Katalin, a NETLOCK Kft. cégvezetője és jogi igazgatója. A szakember hozzátette, hogy a versenyszektorban is érezhető a változás: évről évre egyre több vállalat vezeti be a papíralapú ügymenet helyett a digitális ügykezelést, amelyben elektronikusan írják alá a hivatalos okiratokat és szerződéseket, illetve elektronikusan számláznak, archiválnak.

Sok ügyvédnek kell lépnie az e-per miatt

Bár már eddig is sok ügyvéd számára bocsátottak ki elektronikus aláírásra módot adó tanúsítványt, azonban még mindig jelentős azok száma, akik nem rendelkeznek ilyennel. „Az igénylés egyszerű: a jogi képviselő kiválasztja a számára megfelelő tanúsítványtípust, majd egy hivatalos regisztrációs eljárásban ellenőrzik személyazonosságát és más, törvényben előírt elemeket. A tanúsítvány kiadásával együtt pedig biztosítanak számára egy személyre szóló, számítógéphez csatlakoztatható aláírókártyát, melynek segítségével bármilyen digitális dokumentumot elláthat hiteles elektronikus aláírással” – összegezte dr. Szűcs Katalin.

Rettegnek a cégek a digitális átállástól
Minden harmadik vállalat tart attól, hogy üzleti modelljüket fenyegeti a digitális átalakulás – mutat rá egy friss, nemzetközi felmérés. A legújabb technológiai eszközök előnyeinek kihasználásával, ennek szükségszerűségével azonban szinte minden megkérdezett cég (80%) egyetért.

Feliratkozom a(z) Info & tech téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor