Jobban járhat, aki nem a minimumadót választja

Tavaly januárban megváltozott a társasági adóról szóló törvény nyereségminimum meghatározására vonatkozó szabálya: csökkentő tételek kerültek ki a számításból, ami miatt jelentősen nőtt az érintettek köre, különösen a kereskedelmi szektorban – derül ki a Mazars legfrissebb összefoglalójából. A jelentősen megnövekedett minimumadó fizetést elkerülhetik azok a vállalkozások, amelyek nem akarnak automatikusan magasabb adót fizetni, mint amennyi a tényleges adóalapjuk után terhelné őket.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A társaságiadó-törvénynek 2007 júliusa óta része a nyereségminimumra vonatkozó előírás. Az adózók egy része úgy tekint a szabályra, mint egy kötelezően alkalmazandó előírásra, vagyis ha az adózás előtti eredmény, vagy adóalap közül a magasabb érték nem éri el a nyereségminimumot, akkor a beszámoló elkészítésekor automatikusan a nyereségminimumot tekintik adóalapnak – áll a Mazars legújabb összefoglalójában. Ez a Mazars szakértői szerint nem minden esetben célszerű, hiszen mindenképpen többletbefizetést eredményez.

Más fontos változások is történtek a szabályozásban, itt olvashat ezekről.

„A nyereségminimum összegét valóban minden esetben meg kell határozni, hiszen csak így lehet eldönteni, hogy figyelembe kell-e venni azt.  Azt azonban sokan elfelejtik, hogy a szabályozás az adózó választására bízza, hogy a nyereségminimum szerint adózik, vagy pedig adóbevallásában - az Art. 91/A. §-a szerinti kiegészítő nyilatkozattal élve - az eredetileg meghatározott, alacsonyabb adóalapot veszi figyelembe” – mutatott rá Szmicsek Sándor, a Mazars adópartnere.

Kép: Freedigitalphotos/visionary7

A 2014-es év végéig hatályos rendelkezések szerint a minimum-adóalap meghatározásakor az összes bevételt csökkentette az eladott áruk beszerzési értéke és az eladott közvetített szolgáltatás értéke, és az így számított (illetve egyes további speciális módosító tételekkel növelt vagy csökkentett) összegének 2%-át kellett nyereség-minimumnak tekinteni.

2015-től a minimum adóalap gyakorlatilag az összes bevétel 2%-a lett
A 2015-től érvényes új szabályok értelmében azonban megszűnt a fenti csökkentő tételek alkalmazhatósága, vagyis a minimum adóalap gyakorlatilag (eltekintve a speciális módosító tételektől) az összes bevétel 2%-a lett.

„Az új számítási mód a kereskedők számára jelentősen magasabb minimum-adóalapot jelent, így a szabály alkalmazásának dilemmája lényegesen szélesebb kört érinthet, mint a korábbi években” – mutatott rá Szmicsek Sándor.

Nyilatkozat, avagy felhívás keringőre?

A Mazars összefoglalója kiemeli, hogy a minimumadó választása és befizetése helyett inkább a tényleges adóalap alapján adózó, és emiatt nyilatkozattételre kötelezett cégek kiegészítő nyomtatványának adatait az adóhatóság feldolgozza, és kockázatelemző szoftver segítségével választja ki azokat, akinknél feltételezhető, hogy vállalkozói bevételüket eltitkolták vagy szabálytalanul számolták el költségeiket.

A kiválasztottak ellenőrzése során a bizonyítási kötelezettség az adózóra hárul, azaz a NAV által kifogásolt gazdasági események valódiságát, továbbá azt, hogy a költségek, ráfordítások a vállalkozás érdekében merültek fel a vizsgált cégnek kell bizonyítania. Ha ez nem sikerül, akkor az adóalapot és az adót is becsléssel állapítja meg az adóhatóság.

Így is csökkenthető a társasági adó
A cégek még épp időben vannak ahhoz is, hogy – a múlt évben bevezetett újabb adócsökkentési lehetőséget kihasználva – éljenek a TAO-ról való rendelkezés jogával is. Itt olvashat arról, mik a lehetőségek.
A Mazars szerint a minimumadó szabályának 2007-es bevezetését követően az ellenőrzésre való kiválasztás valóban nagy eséllyel, szinte automatikusan bekövetkezett azoknál, akik a nyilatkozattételt választották. Az elmúlt években azonban ezen a téren is változni látszik az adóhatóság gyakorlata.

„Az ügyfélkörünkben azt tapasztaljuk, hogy az automatikus adóhatósági ellenőrzés gyakorlata megkopni látszik. Vélhetően egyrészt a NAV kiválasztási módszerei finomodtak, másrészt a gazdasági megtorpanás miatt folyamatosan bővült az érintettek köre, amelyek „automatikus” kivizsgálását nem bírta erőforrással az adóhatóság.  Ráadásul a tavalyi törvényváltozás idén még több céget érint a szabályozás” – foglalta össze Szmicsek Sándor.

Semmire sem garancia!

Aki a minimumjövedelem alapján fizet, az elkerüli az automatikus kiválasztást, és az esetlegesen következő NAV-vizsgálat kényelmetlenségeit. A Mazars  adópartnere szerint ugyanakkor tévhit az, hogy a NAV az érintett adóévet egyáltalán nem vizsgálja. Ha a társaság adóalapja vagy adózás előtti eredménye közül egyik sem éri el a minimum-adóalapot, az utóbbi szerinti, magasabb összegű adófizetés sem jelent semmiféle garanciát arra, hogy a céget elkerülik a NAV revizorai.

„A társasági adót bevallások utólagos ellenőrzése során vagy akár átfogó ellenőrzés keretében is vizsgálhatja az adóhatóság. Zárójelben jegyezném meg, hogy akár még gyanús is lehet a későbbiekben, hogy valaki inkább minimumadót fizetett csak elkerülje a NAV látogatását. ” – emelte ki Szmicsek Sándor.

Automatikusan 20%-os bírságot is jelenthet, ha az új szabállyal a feltöltés időpontjában még nem számoltak, és a nyereségminimum szerint adóznak
A szakértő arra is felhívja a figyelme, hogy a tavaly megváltozott számítási szabályok miatt azok, akik korábban a minimum jövedelem alapján adóztak, a most benyújtandó bevalláskor szembesülhetnek azzal, hogy társasági adójuk jelentős mértékben megnövekedett.  Ez automatikusan 20%-os bírságot is jelenthet a decemberi feltöltésből hiányzó összegre számítva, pusztán amiatt, ha az új szabállyal a feltöltés időpontjában még nem számoltak, és a szabályváltozás ellenére is nyereségminimum szerint adóznak.

„Ezért, ha a nyerségminimum szerinti adófizetés jelentős többletköltséget jelent a cégnek, érdemes alaposan elgondolkodni és jól felkészülve a nyilatkozattétel lehetőségét választani. A fentiek fényében ugyanis nincs jó válasz arra kérdésre, hogy valaki miért fizetne automatikusan több adót?” – állítja Szmicsek Sándor.

Hozzátette: a nyilatkozattétel miatt esetlegesen bekövetkező  NAV vizsgálatra egy belső átvilágítással fel lehet készülni: ha házon belüli vagy külsős szakértők időben felderítik a lehetséges eltéréséket, hiányosságokat, önellenőrzéssel, illetve a megfelelő dokumentumok pótlásával ezek bírságmentesen rendezhetők.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo