Minden, amit tudni érdemes az iskolakezdési támogatásról

2013. augusztus 07. szerda - 11:10 / piacesprofit.hu
  •    

Az idei évtől ismét változott az iskolakezdési támogatás, amely összességében egy kedvező adóteher mellett nyújtott támogatási forma. A tanév kezdete előtt érdemes áttekinteni a támogatással kapcsolatos főbb tudnivalókat.

Komoly segítséget nyújthat a munkáltató az iskolakezdéshez – Kép: Pixabay

Szeptember 2-án kezdetét veszi a 2013/2014-es tanév, amely a gyermekes családok részére jelentős anyagi megterheléssel jár. Ezeken a terheken tud enyhíteni a munkáltató, amennyiben kedvező adóztatás mellett a szülők részére iskolakezdési támogatást nyújt – írta Kalocsai Zsolt, az RSM-DTM elnök-vezérigazgatója legfrissebb blogbejegyzésében.

Hogyan segíthet a munkáltató?

A munkáltató saját döntése alapján iskolakezdési támogatásban részesítheti az arra jogosult munkavállalóját. A támogatás nyújtására a munkáltató nem kötelezhető, a támogatás ugyanakkor a versenyszféra mellett a közszférában is nyújtható. Fontos változás a 2013-as évtől, hogy a munkáltató már csak utalvány vagy innovatív elektronikus fizetési kártya formájában adhat támogatást. Ez annyit jelent, hogy a korábbi évek bevett gyakorlata, amely szerint a munkaadó számlával is el tudott számolni a munkáltatójával, az idei évtől már nem alkalmazható, erre külön érdemes figyelni! Az új elszámolási rend mellett a tankönyvellátás rendszere is jelentősen változott idéntől, ennek megfelelően 2013-tól a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. (Kello) értékesíti a tankönyveket, és egyben számlázza is azokat. A problémát az okozza, hogy a Kello részére utalvánnyal nem lehet fizetni, így a tankönyvek vonatkozásában az iskolakezdési támogatással nem tudnak élni a szülők. Öröm az ürömben, hogy a tankönyvek mellett azért számos más beszerzés esetén lehet élni a támogatásból fakadó előnyökkel, de erről majd később.

Mikor és hányszor adható az iskolakezdési támogatás?

Az iskolakezdési támogatást igénybevételének időintervalluma tekintetében kedvezően változott a 2013-as szabályozás, hiszen idéntől az iskolakezdést megelőző 60. naptól egészen év végéig igénybe lehet venni a támogatást, ez korábban az iskolakezdést követő 60. napon kifutott. Ez tehát a 2012. szeptember 2-án kezdődő oktatás esetében a 2012. július 3. és december 31. napja közötti időszakot jelenti. Az iskolakezdési támogatást évente egyszer lehet igénybe venni.

Ki és milyen feltételekkel részesülhet iskolakezdési támogatásban?

Hogy adjunk jól cafeteriát?
A munkáltatók egyre nagyobb összegeket fordítanak a szervezeti átalakításokra, teljesítménynövelésre, hatékonyság javításra. A cafeteria területét sem szabadna kihagyni a HR controllingból, ha azt akarjuk, hogy a juttatás a munkáltató részéről jól hasznosuló ráfordítás legyen.

Azok a munkavállalók részesülhetnek iskolakezdési támogatásban munkaadójuktól, akiknek általános iskolába vagy középiskolába járó gyermekük van. Fontos kiemelni a szülői- vagy gyámjogosultságot a családi pótlékra, ezek nélkül ugyanis nem adható támogatás. Szintén érdemes megemlíteni, hogy mindkét szülő részesülhet a támogatásban ugyanazon gyermek után, ennek megfelelően a támogatás összege akár a duplájára is nőhet (a juttatások összegét lentebbi táblázatban láthatják). Ezen kívül támogatásban részesülhet a nem vér szerinti szülő is, amennyiben családi pótlékra jogosult házastárssal él együtt. Nem feltétlenül szükséges teljesíteni azt a feltételt, hogy az iskoláskorú gyermeknek magyarországi iskolát kell látogatnia ahhoz, hogy a támogatást a jogosultak igénybe tudják venni. Az EGT-tagállamban történő oktatási intézmény látogatása ugyanis nem zárja ki a juttatás lehetőségét.

Kinek mennyibe kerül a támogatás?

Az adóterhet a munkáltató illetőleg a kifizető viseli, a munkavállalót ez közvetlenül nem érinti. Az adó mértéke 16 százalék 1,19-el szorozva, valamint az adóalap tekintetében számolni szükséges 14 százalékos egészségügyi hozzájárulással (EHO) is, így a teljes adóteher 35,71 százalék, ami kedvezőnek mondható, ha bérre rakódó adóterheket vesszük összehasonlítási alapként. Amennyiben a kedvezményezett béren kívüli juttatás meghaladja a fent említett összeget, akkor már 51,17 százalékos adóteher merül fel, ennek pedig az az oka, hogy a 14 százalékos EHO-t helyett 27 százalék EHO fizetési kötelezettség lép be a 29 400 forintot meghaladó juttatás esetében. A tavalyi évhez képest az EHO emelkedése miatt (10 százalékról 14 százalékra) némileg ugyan emelkedett az iskolakezdési támogatás adóterhelése, azonban még így is nagyságrendileg harmadába kerül a munkáltatónak a nettó bérhez képest.

A bejegyzés folytatása itt olvasható!

 

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek