Így váljunk sikeres beszállítóvá

2014. szeptember 11. csütörtök - 13:30 / kfarkas
  •  
  • Előfizetés

Hogyan nyerhet egy kkv beszállítói pozíciót? Hogyan jut el egy magyar kkv a világpiac küszöbéhez? Erre a kérdésre keresték a választ a szakemberek a Piac&Profit „Beszállítónak lenni jó” című konferenciáján.

„A nagy gyártók ugyan meghatározók az exportban és a gazdaságban (akár az autógyártásban, akár más szegmensben), ugyanakkor ezek a gyárak még mindig jelentős részben, mintegy 30-35 százalékban magyar beszállítókkal dolgoznak. Ugyanakkor a nagy cégeknek nem az az első céljuk, hogy a hazai beszállítói kört növeljék, hanem hogy ugyanazt a minőségű árut állítsák elő itthon, mint bárhol másutt a világban. Ezért csak az válhat beszállítóvá, aki képes teljesíteni a minőségi követelményeket” – mondta Kabács Zoltán, a Meshlin Composites Zrt. üzletfejlesztési igazgatója a BKIK IX. Bank, Biztosítás, Vagyonkezelés Osztálya és a Piac&Profit közös KKV Akadémia című rendezvényén.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/waitporn

A szakember szerint a magyar vállalkozásoknak elsősorban azokat az első körös beszállítókat kell megtalálnia, amelyek kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak. „Ez a vállalkozások nyitottabbak, rugalmasabbak és nem csak az árversenyben próbálnak előnyt szerezni, így használhatják a magyar szürkeállományt is” – mondta Kabács. A szakember szerint a beszállítói pozíciókra vágyó kkv-knak ezen kívül fontos egymással is kommunikálni. „Nem ördögtől való klaszterben gondolkodni, hiszen így a hasonló cipőben járó cégek megoszthatják egymással akár a létfontosságú információkat és mivel összefogva vesznek igénybe a klaszterszolgáltatásokat (marketinget piacfigyelést, stb.) így a költségeiket is csökkentik” – mondta az üzletfejlesztési igazgató.

Nem könnyű feladat

Csakhogy lehetünk bármennyire agilisek, ha nem felelünk meg a minőségi követelményeknek – és ez nagy kihívás lehet egy magyar kkv-nak. Ahhoz, hogy valaki beszállítóvá válhasson, olyan minősítési lépcsőkön kell áthaladni, amelyek kötelezőek. „A beszállítói felmérés során a minősítők számba veszik a lehetséges beszállító fő adatait: árbevétel, kapacitások, munkaerő, stb. Ezeket az adatokat tehát érdemes közzétenni, akár a Dun &Bradstret, akár a Bisnode oldalán és megszerezni a megfelelő minősítést. Ezenkívül sok nagy megrendelő szóba se áll velünk, ha nincs ISO minősítésünk. Ezekbe tehát be kell fektetni, viszont ha a megfelelő minősítésekkel rendelkezünk, akkor az nagyon jó ajánlólevél” – mondta Kabács.

Nem a méret a lényeg!
Beszállítónak nem születik egy cég, hanem csak sok munkával válhat azzá. Két multinacionális cég, egy kereskedelmi és egy gyártó vállalat mondta el nekünk elvárásait.

Ha a minősítéseink megvannak, akkor regisztráljunk a cég beszállítói listáján. Ezután a cég felmér minket, akár a kapcsolati hálónkon keresztül is. Ha ezen a lépcsőfokon is átestünk, akkor jön a neheze: a megrendelő ugyanis mindent leellenőriz, megkérdez, átnézi az üzemet (vagy élelmiszeripari termelőnél még a föld minőségét is ellenőrzik), banki garanciákat, likviditásokat.

Ha pénzügyileg nincs rendben egy cég, akkor szóba se állnak velünk. Ráadásul nem elég egy prototípust legyártanunk hanem hosszú időn keresztül stabilan termelnünk is. Ezenkívül a megrendelő felelősségbiztosítást is kér. „Ugyanis ha én beszállító vagyok, akkor óriási a felelősségem. Határidőre, megfelelő mennyiséget és minőséget kell szállítanunk. Ha valami gond van akkor nem csak a mi megrendelésünk úszik el, de a megrendelőnek is komoly kára származhat esetleg le is állhat. Így nem csak az én húszmillió eurós megrendelésem úszik el, hanem az egész gyártási folyamat leállhat” – hangsúlyozta Kabács Zoltán.

Ezért jó beszállítónak lenni

Ugyanakkor beszállítónak lenni öt-tíz éves fix szerződéseket jelent, tehát biztos bevételt, állandó piacot. „Adott esetben pedig, ha itt beválunk, akkor a megrendelő külpiacai is megnyílnak előttünk. Ha jól dolgozunk, minden további nélkül előfordul, hogy a gyártó külföldi gyárait is nekünk kell ellátnunk, ráadásul más gyártóknál is magas lesz a renoménk. Tehát sokat kell nyújtania a beszállítónak, de a lehetőség is óriási” – mondta a szakember.

Az egyik legfontosabb előny egy kkv számára, hogy kipróbálhatja cégét és termékeit egy fokozottabb versenykörnyezetben és akár országos ismertséget szerezhet. A partnerkapcsolat másik hozama az, hogy a multinacionális vállalat stabil megrendelői hátteret és referenciát jelent.  Így könnyebb kiegyensúlyozott termékportfóliót kialakítani, adott esetben beruházni. A beruházások támogatása néhány multi esetében része a beszállítói programnak, de a bankok is könnyebben adnak forrást, ha az üzleti terv mögé egy többéves beszállítói szerződést tudunk csatolni.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek