Így választ ki ellenőrzésre a NAV

2016. május 06. péntek - 07:30 / Timár Gigi
  •    

Sok eszközt kapott a NAV az elmúlt években a kereskedelmi szektor fehérítésére, a kereskedőket leginkább az EKÁER és az online kassza bevezetése érintette érzékenyen. A rendszerek működnek, az Adóhatóság - dr. Horváth Gábor, a NAV főosztályveztő helyettese szerint - minden folyamatnál ott van. De mire figyelnek az említett rendszerek használata során? Mi az, ami "kiszúrja az ellenőrök szemét"?

2012 óta számos új eszközt kapott az adóhatóság, az adóregisztráció, a tételes áfa nyilatkozat, a készpénzfizetés korlátozásának rendelkezései mind ezek közé tartoznak, de a kereskedők számára a nemzetközi trendek mellett valószínűleg a legfontosabb változás az online-kassza rendszer és az EKÁER rendszer bevezetése volt.

A hagyományos pénztárgépekkel viszonylag gyakori volt a szabályok kikerülése – mondta Dr. Horváth Gábor a NAV ellenőrzési főosztályának osztályvezető-helyettese a Kereskedj okosan! Retail konferencián. Volt, hogy egyszerűen nem ütötték be a tételeket, de a neten terjedtek olyan módszerek is, amelyekkel a kasszákat úgy lehetett „megbűvölni”, hogy a beütött tétel ne kerüljön be az ellenőrzési egységbe. Szükség volt hát változtatásra. A szigorú szabályoknak köszönhetően több mint 200.000 gép van megszemélyesítve és 170.000 küld folyamatosan adatokat a NAV számára.

Az elektronikus kereskedelem terjedésével a pénztárgép szabályokat is újra kellett gondolni. Az idei rendelettel egyrészt bővül az online kassza használatra kötelezettek köre, de a műszaki követelményekben is vannak változások, amelyek az ehhez való alkalmazkodást támogatják.

Tipikus gyanús esetek

Napi 10 millió adat érkezik a NAV-hoz a kasszákból, ez alapján informatikai segítséggel próbálnak minél hatékonyabban ellenőrzésre kiválasztani adózókat. Valamennyi adat más forrásokból származókkal pl. tételes áfa adatokkal összevetve kockázatelemzésre kerül. Feltűnő lehet ennek alapján például, ha a kassza szolgáltat adatot, de közben nullás áfa bevallást ad be az adózó – árulta el a NAV szakembere. Gyanús lehet az is, ha valahol több telephelyen megy a kassza, de mindössze egyetlen bejelentett alkalmazottat lát a NAV, vagy éppen visszásságra utal az adóhatóság számára a hazai fizetési szokásokat ismerve a készpénzes forgalom feltűnően alacsony mértéke. Ezek több más jel mellett mind felhívhatják a figyelmet a vállalkozásra, vagyis nagyobb eséllyel választják ki az adózót ellenőrzésre.

Az ellenőrzési tapasztalatok alapján volt olyan, hogy fél évig szervizben volt a kassza, közben pedig a bolt ment – kiderült, nem számláztak helyette mással – még papírral sem próbálták meg „kiszúrni a NAV szemét”. Gyanússá vált olyan is, amikor kétmillió forint felett beütött stornó tétellel találkoztak. Gond az is, ha valaki nem működő adóalany (mondjuk felfüggesztették az adószámát), de a pénztárgépe adatot küld. Sokszor pedig nem, vagy nem megfelelően rögzítik a pénztárak a nyitó pénzkészletet, ezzel a most éppen a pékségekre irányuló célzott ellenőrzések esetén sokszor találkozik a hatóság.

A főosztályvezető helyettes előadása szerint gyakran születnek megállapítások emellett a pénztárgépnaplóval kapcsolatos szabálytalanságok miatt is, mint például a kasszának üzemeltetés helyéhez képest más helyen való tárolása vagy a szigorú számadás alá vonás elmulasztása. Előfordul az éves kötelező szervizes felülvizsgálat elmaradása, de gyakori a váltópénz bevételezésének és a pénz kivételének nem megfelelő rögzítése is.

A mostani kedvencek

Új ellenőrzési módszerek a forgalomszámlálás – ilyenkor az adóhatóság emberei a reggeli nyitó pénzkészletet rögzítve egész nap figyelik a forgalmat. Ezeknek a 80%-a nagy megállapítással zárul, 3-400%-kal nagyobb forgalom szokott megjelenni, mint amikor nincs ott a NAV munkatársa. Ilyen típusú ellenőrzésből nagyon sok várható a következő időszakban – hívta fel a figyelmet a szakember. Új módszer a jelen idejű ellenőrzés is, amely a bevallással még le nem zárt időszakokat vizsgálja.

Az ellenőrzések hatékonysága jelentősen javult, kevesebb ellenőrzéssel sokkal nagyobb megállapításra került sor – a NAV szakembere úgy fogalmazott, az új ellenőrzési módszereknek köszönhetően nem olyanokat zaklattak, akiknél minden rendben volt. Az utólagos ellenőrzések esetében a megállapítások nagyobbak, mivel ezek komolyabb, nagyobb időszakot átívelő ellenőrzések. Az első negyedévben 411 millió forintnyi megállapítás történt az online kasszák adatai alapján.

Nem csak a NAV-nak segít az EKÁER
Az EKÁER rendszer nem titkolt célja az áfacsalások megelőzése, leleplezése. De ha már van, a vállalkozások akár ki is használhatják az előnyeit! A rendszer segíthet egy-egy ügylet áfaminősítésének ellenőrzésében, így megelőzhető, hogy adóhiányunk legyen.

Az EKÁER-t kezdjük megszokni

Az EKÁER bevezetése is nagyon fontos a feketegazdaság elleni küzdelemben. A 2013-as bevezetés után már az év végén látszott, hogy a kötelezettek elkezdtek felkészülni rá, kezdték beárazni a tevékenységüket, felkészültek rá, hogy ne legyen majd kiugró a forgalom, amikor tényleges kötelezettség megjelenik. Vagyis nem csak évekkel később, hanem már a szabály kihirdetésekor, annak hatályba lépése előtt elkezdte éreztetni a hatását az új szabály – mondta el Horváth Gábor.

A tervezett adótörvény módosítások az EKÁER szabályokat is érintik!

Több mint 14 millió bejelentés érkezett eddig, folyamatosan növekvő számban. A próbaüzemben, a bevezetés utáni 2 hónapban nem szankcionált a NAV, amikor beindult az éles üzem, azóta havonta egymillió tétel érkezik, az első két hónap sokszorosa. (A hatályba lépés második hónapjában, 2015. februárban kb. 200.000 volt.)  A rendszer bevezetésekor napi 3000-rel kevesebb kamion jött be az országba, amikor ott elkezdtek ellenőrizni. Mostanra ez is beállt, az előzetes bejelentés és a HU-GO kamerarendszer révén tisztult a rendszer. A NAV ellenőrizhet közúton, a fuvar rendeletetési helyén, de utólagosan is, ami ugyanúgy mulasztási bírság alapját képezheti. Idénre kezdtek el alkalmazkodni az adózók a rendszerhez, ez látszik abból, hogy egyre a bejelentés, láthatóan beindult a tisztuló hatás. (2015-ben összesen 81.924, 2016. első negyedévében 16.072 kérelem érkezett be)

123? Nem valószínű

Most már a főosztályvezető helyettes szerint jó gyakorlat alakult ki a NAV és az adózói oldalról is, jól működik a komplex rendszer a bevezetés nehézségei után. Óriási lehetőséget lát benne a NAV, támogatja az előzetes, gyors kockázatelemzést, preventív hatást gyakorol az érintetti körre. A rendszer bevezetése a jogkövetők pozícióit erősítették a NAV képviselője szerint, azokat hozza helyzetbe, akik eddig is tisztességesen gazdálkodnak. Egyébként nem csak költségvetési szempontból hasznos, hanem például az egészségügyi kockázatot jelentő élelmiszerek kiszűrésére is a szakember szerint.

Az ellenőrzések során a bejelentéseket nézik, az irreális adatokra figyelnek – például sok az 1 forintos és 1 kilogrammos bejelentés, vagy épp az ABC-123 rendszám bejelentése, ami nem is létezik. Gyanús a túl nagy bejelentés is, nem fog egy kamion egy tonna csirkehúst szállítani – ha mégis fizikailag képes lenne rá, akkor pedig szabályellenes. Az adóhatóság által megbízható adózói kategóriába sorolt adózók a hibás adatszolgáltatás miatt csak tájékoztató levelet kapnak, a kockázatos adózók viszont szankciókkal számolhatnak – hangsúlyozta Horváth. (Az adózói minősítésről itt olvashat részletesen.)

 

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek