Így sarkalljuk jobb teljesítményre a lazsáló kollégát

2014. október 13. hétfő - 18:30 / asalgo
  •    

Az elvártnál gyengébb teljesítmény ritkán kap akkora mértékű büntetést a versenyszférában, mint amit megérdemelne. Ugyanakkor az is igaz, hogy attól, hogy egy teljesítmény gyengébb, nem biztos, hogy le kell mondanunk a dolgozóról. Íme néhány tanács, hogyan sarkalhatjuk jobb teljesítményre munkavállalónkat, mielőtt végleg feladnánk.

Kép:PP archív

1. Mondjuk ki!

Elsőként adjunk egy konkrét és határozott visszajelzést arról, hogy mivel és miért nem vagyunk megelégedve, és arról, hogy valójában milyen viselkedést, hozzáállást és eredményeket várnánk el. A visszacsatolás alapvetően jó dolog.  Fontos eszköz a munkahelyi viselkedés, a munkahelyi kultúra kialakításában, elősegíti a szervezeti tanulást, hatással van a teljesítményre, az üzleti eredményekre, a fejlődésre – mégis a többség számára utálatos rituálé csupán.

2. Gondoskodjunk a dolgozó fejlesztéséről!

Ha valaki gyengén teljesít, az lehet, hogy nem kizárólag figyelmetlenség vagy motiválatlanság miatt van. A további gyenge teljesítmény elkerülése érdekében, próbálkozhatunk a dolgozó fejlesztésével is. Biztosítsunk számára fejlesztést segítő munkafeladatokat, mentorálás vagy más fejlesztési eszközök segítségével. Persze ez csak akkor megy, ha a dolgozó együttműködő, hiszen akarata ellenére senkit sem lehet fejleszteni, de a képzés maga is motiváló eszköz a szakemberek tapasztalatai szerint.

3. Tűzzünk ki egy határidőt!

A fejlesztési próbálkozásoknál is szükség van egy határidőre, és ha a fejlődési célok, és az elért eredmények nincsenek összhangban egymással, akkor még mindig adhatunk meg határidőket, húzhatjuk az időt haladékkal, de figyelnünk kell a lépcsőzetesség elvére.

Ha a változtatásra tett próbálkozások nem célra vezetőek, akkor hiába minden empátia, a tárgyilagosság a megoldás, és közölnünk kell a magyarázkodó munkatárssal, hogy csak az eredmények elérésével leszünk megértőbbek. Ezen a ponton még mindig adhatunk több időt, és támogatást az adott személynek, de ugyanazt az eredményt várjuk el.

Tréning ajándékba
Sokszor hallani, hogy egy vállalkozás képzi az alkalmazottait, azok mégis lelépnek – akár a konkurenciához. Ez valós veszély, ám ennél csak az árt többet a cégnek, ha nem képezi a kollégákat, és azok maradnak. Van néhány tippünk, hogy kit, hogyan és mire érdemes képezni.

4. Amikor itt az idő, ne habozzunk!

Ha minden jóindulat ellenére a helyzet nem változik, és a dolgozó nem éri el az előre meghatározott célokat, nem újul meg a teljesítménye, nem lesz más a hozzáállása a munkához, eljön a perc, amikor még kap egy utolsó határidőt, de ha arra a határidőre sem valósulnak meg a kívánt eredmények, nincs más út, mint az elbocsátás. Sok vezető azért kerüli a konfrontációt, nehogy elveszítse népszerűségét az alkalmazottai körében. Pedig olykor a konfliktuskerülés következményei akár súlyosabbak is lehetnek, mint maga a konfliktus.

Az elbocsátást célszerű előkészítenünk készítsük munkajogilag, segítségünkre lesz az a kifogástalan, és pontosan dokumentált folyamat, amit idáig bejártunk a munkatárssal. (Felmondással kapcsolatos jogi tanácsokat itt olvashat.)

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor