Így lehet versenyképes a vidék is

2016. április 21. csütörtök - 07:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

A szolgáltató központok mára Magyarország legnagyobb foglalkoztatóivá váltak, azonban itt is érezhető az ország "vízfejűsége". Pedig vidékre is lehet csábítani a döntéshozókat, csak tudatosan tenni kell érte.

A SSC-k (Shared Service Center) Magyarországon is egyre gyakrabban teszik le a voksukat a vidéki nagyvárosok mellett. A Budapest központúság csökkenése évről-évre látványosabb, a felmérések szerint a szektor 2013-ban még a munkaerő 82,83%-át, 2014-ben pedig a 84,76%-át foglalkoztatta a fővárosban. 2015-ben ez szám már csak 76,48%, ami a diverzifikálódás megindulását jelzi. Több vidéki város is tudatosan kezdte vonzani ezeket a cégeket. Legutóbb Szegeden kezdődött komoly program, hogy az SSC-ket az ország déli felébe csábítsák. A folyamatot nehezíti, hogy bár hazánk egyik legnagyobb foglalkoztatója a szektor, ismertsége még mindig nagyon alacsony.

Lehetne még ennél is jobb
Az SSC-kről nemrég készült nemzeti EY-felmérés is azt mutatja, hogy az elmúlt öt évben a globális vállalatok egyre gyakrabban választották szolgáltató központjaik helyszínéül Magyarországot: a jelenleg hazánkban működő központok 38 százaléka ebben az időszakban kezdte meg működését. Ugyanez a felmérés mutatott rá arra a négy területre is, ahol van még tere a fejlődésnek. Ha ezek teljesülnek, még intenzívebb lehet a hazai SSC-szektor növekedése.

Az SSC szektor Magyarországon belül Budapesten tudott igazán megerősödni. A kétezres évektől egyre több iroda jött létre, mára a több mint 90 hazai SSC nagy része itt található. A nagyon intenzív, idegen nyelveket beszélő munkaerőigény olyan méreteket öltött, hogy napjainkra már úgy fogalmaznak, hogy Budapest „túlfűtött”, azaz a kereslet jelentősen meghaladja a kínálatot. Ez elindított egy bérspirált, illetve ezt kivédve, egy elmozdulást.

Már egy-két éve látható trend, hogy a hazai szolgáltató központok el fognak mozdulni a vidéki városok felé, mondja Fritzné Szénási Katalin, a SSC Szeged Projekt ötletgazdája. Szegeden feltérképezték, hogy mi kell a szolgáltató központoknak, ami vonzóvá tenné a várost. Magas színvonalú irodaházak, minél több idegen nyelven beszélő – főként diplomás – fiatal, beruházásbarát városvezetés és jó infrastrukturális adottságok. A vidéki nagyvárosok – ha az első pontban nem is, de a többi háromban bizony tudnak már versenyezni Budapesttel, véli az ötletgazda.

magyar vidék térkép

Kép:PP

A vidéki egyetemi városok abszolút előnyben vannak, mert fontos, hogy a vonzáskörzetben hosszú távon folyamatos legyen a feltételeknek megfelelő munkaerő kínálat. Ebben Szeged nagyon jól áll, hangsúlyozza Fritzné Szénási Katalin.

Miért jó a fiataloknak?

Az elmúlt időszakban több felmérés is született, amely az alábbi eredményt mutatja a kezdő munkavállalók szemszögéből nézve:

– átlagon feletti munkabér

– nemzetközi munkakörnyezet

– folyamatos idegennyelv használat

– gyors előmeneteli lehetőség

– jó munkahelyi környezet

– érdekes, vonzó munka

– folyamatos fejlődési lehetőség

– jó csapatszellem, támogató csapat, csapatépítő események

Ezekre alapozva a szegedi városvezetés, a szegedi egyetem Gazdaságtudományi és Bölcsészettudományi Karának összefogásával, és a Szeged Pólus Nonprofit Fejlesztési Kft csatlakozásával létrejött az SSC Szeged projekt.

– Az projekt célja, hogy az idegen nyelveket beszélő fiatal munkavállalói rétegre alapozva a városba telepítsen üzleti szolgáltató központokat – ezzel win – win szituációt hozva létre: minőségi pozíciókat biztosítva a képzett fiataljainkat meg tudjuk tartani, a szolgáltató központok jól felkészült munkavállalókat kapnak, a város pedig jól prosperál mindebből, hiszen a képzett lakosság megtartásával, számukra az átlagon feletti fizetés elérésével a helyi gazdaságba begyűrűzik a pozitív hatás. Ennek a munkavállalói rétegnek a fizetőképes keresletéből részesedni tudnak a helyi vállalkozások is, mondja Friztné Szénási Katalin.

Máshol nincs vízfej

Az európai országok legtöbbjének egyébként nem kell ennyire megküzdeni a főváros központúság problémájával, ha az üzleti szolgáltató központok letelepítését tekintjük. Lengyelországot például egyelőre szívsebben választják az SSC-k, mint hazánkat, és ott a vidéki városokban is vonzó lehetőségeket találnak. A lengyel vidéki nagyvárosok tudatos marketinggel és irodafejlesztésekkel szálltak be a versenybe, és látványos sikereket könyvelhetnek el. Ám a statisztika évről évre azt mutatja, hogy ott vagyunk a nyomukban.

Tenni kell érte

Szegeden egy éve indult el a tudatos „építkezés”, a hosszú távú siker érdekében többirányú lépéseket tettek, terveznek. Ez példaként szolgálhat más hazai vidéki nagyvárosnak is, aki az üzleti szolgáltató központok előtt kitárná kapuit.

– Minden lehetséges módon igyekszünk elérni az üzleti szolgáltató központok döntéshozóit, felhívni a figyelmet a város jó adottságaira. Emellett külön befektetésösztönző csomagot hoztunk létre. „Befektetői egyablak” érhető el, minden érdeklődőnek key account menedzsert biztosítunk, a menedzsmenten belül elérhető SSC szakértő, akivel az érdeklődő cégek a szakmai kérdéseket is meg tudják beszélni. A városvezetés elkötelezett a beruházások iránt, a tőlük telhető maximum rugalmasságot nyújtják, hangsúlyozza a projekt ötletgazdája.

Másfelé is kell reklám

Mivel az SSC-k világa itthon még kevésbé ismert, így arra is hangsúlyt fektetnek, hogy az egyetemi hallgatók mellett a lakossággal is megismertessék ezt a szektort.

Fritzné Szénási Katalin kiemelte, a fiatalokat több fronton is ösztönzik, az üzenet azonban egyértelmű: magabiztos idegennyelvtudás (lehetőleg egynél több) megnöveli a minőségi munkahelyen való elhelyezkedés esélyét. A hallgatók képzésébe SSC modulok épülnek be, hogy a meglévő képzésük „SSC konform” legyen.

A fiataloknak egyébként is vonzó egy SSC-ben kezdeni, mert átlagnál magasabbak a bérek, hangsúlyos a mentorprogram, és folyamatos tréningekkel segítik a munkatársakat. Akár cégen belül, akár a szektor egyéb szereplői felé gyors karrierépítési lehetőség kínálkozik, és ez ma igen lényeges szempont az egyetemről kikerülő munkakeresők kívánságlistáján.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek