Így lehet olcsóbb a fuvarozás

2013. november 10. vasárnap - 12:09 / piacesprofit.hu
  •    

A szállítmányozó cégek becslése szerint egy fuvar teljesítése közben az összes költség legnagyobb hányadát még mindig az üzemanyag emészti fel, de egyre komolyabb tételt jelent a sofőr munkabére és az e-útdíj is. A költségek akár 20 százalékkal is mérsékelhetők a korábbinál szervezettebb közlekedéssel, valamint a megfelelő flottakövető szolgáltatás megválasztásával.

Jelentősen csökkenthetők a költségek – Kép: SXC

A közúti fuvarozás esetén a legjelentősebb költségelem még mindig a járművek üzemanyag fogyasztása. Bár az utóbbi időben csökkent az üzemanyag ára, a fuvarozók becslései szerint a felmerülő költségek közel felét továbbra is ez teszi ki. Emellett komoly kiadásként jelentkezik az e-útdíj, valamint a vezetési idő nem megfelelő kihasználásából és a túlvezetésből adódó büntetések is. Az üzemanyag költségarány jelentősen csökkenthető, ha a fuvarozócégek optimalizálják a fuvarkapacitásokat, de egy sofőr rossz vezetési stílusára és a vezetési idők nem megfelelő kihasználtságára is fény derülhet egy korszerű telematikai rendszer segítségével. Így az olyan járulékos költségeken, mint például a karbantartási díj, szintén sokat lehet spórolni. (Az útdíj bevezetésével a kombinált szállítást is egyre érdemesebb megfontolni.)

Az útdíjjal egy rendszeresen fuvarozó vállalatnak mindenképpen számolnia kell, azonban nem mindegy, hogy ezt hogyan fizeti meg. A viszonylati jeggyel például nem módosítható az útvonal, így ha a sofőr menet közben változtatni kényszerül, újabb jegyet kell vennie, ez azonban egy GPS-alapú fedélzeti egység (OBU) beszerelésével elkerülhető. Ez a megoldás tehát egyszerűbb és költséghatékonyabb is. Egy komplex telematikai szolgáltatás nem csak az útdíj fizetésre alkalmas, hanem számos kiegészítő lehetőséget is kínál, ami hosszútávon komoly költségmegtakarítást eredményez.

„A korábbi tapasztalataink szerint a telematikai rendszer beszerelését követően a 10-30 százalékos üzemanyag csökkenés átlagosnak mondható, de találkoztunk már kiemelkedő, 40 százalékos flottára levetített összesített fogyasztáscsökkenéssel is. Mindez több részből tevődik össze: így például a magánhasználat felszámolása, a rossz vezetési stílus felderítése és természetesen az üzemanyag visszaélések megszűnése. A telematika emellett az e-útdíj bevallást is megkönnyíti” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.

Legyen a külföldi útdíj is levonható!
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) azt javasolja, hogy a külföldön megfizetett útdíj 7,5 százaléka is levonható legyen a helyi iparűzési adóból, hasonlóan a belföldi útdíjhoz – mondta Vereczkey Zoltán, az MKIK alelnöke a kamara rendkívüli ülését követő sajtótájékoztatón.

Általános tippek a költségoptimalizáláshoz:

Üzemanyag-felhasználás mérése – Ajánlott rendszeresen mérni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, illetve a tankolás helyét és pontos idejét. Nem árt továbbá feltérképezni és rögzíteni a megbízható töltőállomásokat az útvonalon. Mindehhez hasznos segítséget nyújthatnak az olyan komplett telematikai szolgáltatások, melyek üzemanyagszint-mérővel és útvonaltervezővel egyaránt rendelkeznek.

 Megfelelő útdíj fizetési mód megválasztása – Érdemes figyelembe venni a fuvarfeladatok gyakoriságát is. A rendszeresen fuvarozó vállalatok számára a GPS-alapú útdíj-fizetés nem csak kényelmesebb, de költséghatékonyabb is: rugalmasan változtatható az útvonal, így valóban csak a megtett útnak megfelelő díjat kell megfizetnie a felhasználónak.

Vezetési idők maximális kihasználása – A fuvartervezés során fontos figyelembe venni, hogy a ki nem használt vezetési idők hosszú távon bevételkiesést eredményeznek, így érdemes maximálisan kitölteni a rendelkezésre álló munkaórákat.

Túlvezetés elkerülése – Jelentős tétel lehet a kiadások között a túlvezetésből adódó esetleges büntetés. A túlvezetés balesetveszélyes, ezért fokozottan ellenőrzik az utakon. Célszerű ezért olyan fedélzeti egységet használni, amely amellett, hogy folyamatosan nyilván tartja, hány órát vezetett a sofőr, automatikusan riaszt a rendelkezésre álló vezetési idő leteltekor.

Optimális útvonaltervezés – Az út előzetes tervezésével könnyedén elkerülhetőek a felesleges kerülőutak és üres járatok, amelyek az üzemanyag-felhasználást is növelik. Lehetőség szerint érdemes akkor útnak indulni, amikor kisebb a forgalom és tartsuk szem előtt, hogy nem biztos, hogy a kilométerben rövidebb útvonalon kevesebb üzemanyagot használunk.

Folyamatos karbantartás – A jól karbantartott, műszakilag hibátlan jármű kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és az élettartama is hosszabb. Érdemes rendszeresen mérni a járműdiagnosztikai adatokat, amelyek segítségével hatékonyabban és precízebben hajthatóak végre a szervizmunkálatok.

Optimális vezetési stílus – A gyorshajtások mellőzése és az útviszonyoknak megfelelő vezetési stílus tovább növelheti a vezetés biztonságát. Így csökkentjük a felesleges fékezéseket, gyorsításokat és az ebből adódó megnövekedett fogyasztást.

A flottás kocsi használt autóként is megéri?
Az évek óta stagnáló új autó piac miatt egyre kevesebb fiatal használt autó keresi gazdáját, miközben nem könnyű elkerülni a külföldről behozott, nehezen ellenőrizhető előélettel rendelkező használt járműveket – állítják a szakértők, akik megoldást is látnak.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek