Nem megy a munka? Íme pár tipp, amivel hatékonyabb lesz

2016. július 15. péntek - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Nemcsak a cég marketingjét és eladásait lehet meglódítani a growth hackinggel, hanem az egyéni munkateljesítményt is. Egyre bővülő szakirodalma van a life hack-trükköknek, mutatunk most mi is néhányat!

A mindennapok – különösen egy nyári péntek délután – úgy érezzük, szinte kizárólag zavaró tényezőkből állnak. Minden eltereli a figyelmünket, nehéz koncentrálni a munkára. Sokan nem is sejtik, egy munkanapból mennyi időt vesztegetünk el haszontalan szokásokkal és hogy mennyi felesleges dolgot, tárgyat, iratot, eszközt, digitális adatot halmozunk fel az évek során, amik mind megnehezítik, hogy képesek legyünk átlátni a dolgokon és rendszerben gondolkodni.

A growth hacking a marketing egyik legújabb varázsszava, ami annyira új, hogy még magyar neve sincs. Pedig valójában már 2010-ben megalkották a kifejezést, a dolog maga pedig még régebben létezik. Segítségével egy új gondolkodásmóddal anélkül érhetünk el áttörést, hogy hatalmas befektetést kéne tennünk. (Itt olvashat róla bővebben.) A lényeg inkább a gondolkodásmód megváltoztatása. Ez pedig az egyéni hatékonyság növelésénél is működik.

1. Szakítsunk a káros szokásokkal, amik aláássák az egészségünket!

Ép testben épp, hogy élek. Sokan vannak így, főleg ha cigarettáznak, túl sok zsíros dolgot esznek (ráadásul rendszeresen), nem mozognak, nem helyeznek hangsúly testük higiéniájára. stb. Pedig az átgondolt étrend, a rendszeres testedzés mind acélosítják az elmét is – mondják a szakértők. A tudatos életvitel más területeken is céltudatossá és fegyelmezetté tesz, az egészségesebb életnek köszönhetően pedig energikus tudatállapotba kerülünk.

Fülét befogó nő, csukott szemmel

Kép:FreeDigitalPhotos.net/photostock

2. Zárjuk ki a zajokat!

Túl vagyunk terhelve üzenetekkel, tweetekkel, értékesítési ajánlatokkal, bulváros szalagcímekkel, kiposztolt fotókkal. Mindenkivel előfordult már valószínűleg, hogy egy dal belebújik a fejünkbe és megállás nélkül játsszuk a belső, mentális rádión. Ugyanez történhet a külvilág kommunikációs zajával. Tudnunk kell, mikor van itt az ideje, hogy kikapcsoljuk ezt a kakofón hangzavart és lazítsunk, meditáljunk vagy éppen aludjunk.

A zajcsökkentéshez erőt kell vennünk magunkon és erősíteni az impulzuskontrolt, vagyis azt, hogy képesek legyünk ellenállni a kísértésnek, hogy megnyissunk valamilyen weblapot, belenézzünk egy videóba, vagy azonnal tudni akarjuk, hogy írt-e valaki e-mailt nekünk az elmúlt másfél percben.

A kontroll az időgazdálkodás kulcsa
A leghatékonyabbak akkor vagyunk, ha teljesen „jelen tudunk lenni” (tehát teljes figyelmünkkel, energiánkkal egy adott dologra tudunk összpontosítani). Egy stresszes, figyelmében zavart vagy csak a „legkirívóbb és legégetőbb” feladatokra reagáló személy nem tud teljesen hatékony lenni. Van rá módszer, hogy elérjük ezt a jelen lévő állapotot.

3. Osszuk be az időt!

Minden nap kezdetén szánjunk néhány pillanatot arra, hogy áttekintsük és -ha még nem szedtünk pontokba, akkor- listát írjunk, mik a főbb elvégeznivaló feladatok. Van aki a nap végén, mielőtt hazamenne, akkor szereti felvázolni, másnap mi mindent kell tennie.  Egy ilyen lista segít, hogy tempóban maradjunk és ne fecséreljük el a munkahelyi időnket szörfölésre a neten vagy más hasonló dolgokra, amik nem igazán produktívak.

Nagyjából adjuk meg azt is, melyik feladatnak mennyi időt engedünk (vagy percmennyiségben vagy kb. x órától kb. y óráig). Van aki azt szereti, ha hosszabb listát ír, amiről tudja, hogy úgysem képes elvégezni a benne szereplő feladatokat maradéktalanul egy nap, de pont ezt spannolja, motiválja, s a listán inkább prioritásokat állít fel (ez nagyon sürgős, ez kevésbé stb.).

4. Állítsuk le a kollégákat!

Ha valamilyen belemerülős feladatot kell megoldani, amiből jobb, ha nem jövünk ki egyhamar, mert akkor elvesztjük a fonalat, nem árt tudatni a kollégákkal, hogy most egy kis csöndre és elvonulásra van szükségünk. A szünetek önmagukban nem rosszak, az elmének is szüksége van rövid lazításokra, különben túlságosan kifacsarjuk, de a felesleges félbeszakítások nagyon zavarók tudnak lenni és megesik, hogy nehezen tudunk visszatalálni a feladatba, ahol éppen tartottunk.

Kép:Pixabay

Kép:Pixabay

5. Rakjunk rendet!

Rakjunk rendet az asztalon, vegyük le a post-iteket a falról vagy a számítógép képernyőjéről. Szabaduljunk meg néhány, az  idők során felhalmozódott csecsebecsétől is, amit a monitor környékén tárolunk. Az üresség segíti a koncentrálást, mert harmóniát és egyensúlyt, egyenletességet sugall, míg a zsúfolt, rumlis tér a szemünk előtt önkéntelenül is zavaró hatást kelt bennünk.

A gépben is osszuk el a dokumentumokat, fájlokat a megfelelő helyre, ne legyen minden össze-vissza az asztalon. Készítsünk mappákat az egyes projekteknek és azoknak is legyen logikája (melyik mappa van melyikben), hogy könnyű legyen megtalálni a keresett dokumentumokat.

6. Kapcsoljunk offline-ra!

A céges partnerekkel, ügyfelekkel célszerű gyorsan kommunikálni, hamar megválaszolni az e-mailjeiket, de ne lógjuk a levelezésen minden második percben!  Lehet két-három óránként koncentráltan nekilátni a beérkezett e-mailek kezelésének – hacsak nem várunk valami nagyon sürgős választ valahonnan, de lássuk be, ez kivételes eset.

A közösségi média is nagy csábító. Értékes tíz perceket, fél órákat tudunk ellődörögni-elklikkelgetni rajtuk. Vannak appok, amik mérik, hogy mennyi időt töltünk az ilyen platformokon (pl. RescueTime, Klok, Slife, ManicTime) és a nap végén másodpercre pontosan megadják, mennyi időt töltöttünk ezeken a honlapokon aznap. Ijesztő.

7. Tegyünk úgy, mintha nézne a főnök

Kutatások bizonyítják, hogy munkavégzésünk átgondoltabbá és céltudatosabbá válik, ha figyelnek minket és értékelik a munkánkat. Játsszuk hát azt, hogy most is éppen egy főnök vagy egy teljesítményértékelő supervisor követi, amit csinálunk!

Tégy úgy, mintha figyelnének (fotó: flickr)

Kép: Flickr

8. Lépésről-lépésre

Vannak nagy feladatok, amik túlságosan nehéznek és összetettnek tűnnek. Ilyenkor jól tesszük, ha felosztjuk részfeladatokra, hogy ne vesszünk el gigantikusságának súlya alatt. A részfeladatokra bontás az időbeli beosztásnak is kedvez, így könnyen tudunk időtartamot rendelni az elvégzésükhöz.

Ez a “lépésről-lépésre” megközelítés kikapcsolja a stresszt, a lámpalázat, a drukkot, és segít, hogy egyszerűen a következő megoldandó kihívásra koncentráljunk.

Ugyanakkor ha túlságosan részletekbe menő a munkánk és úgy érezzük elaprózódik a figyelmünk, tegyük mindennek az ellenkezőjét: a fejünkbe rakjuk be az egész feladatkört nagyobb etapokba, és egy lendülettel végezzünk el egy sor kis feladatot. Ez persze akkor kivitelezhető hatékonyan, ha a kis feladatok hasonlóak (pl. utalások, telefonhívások, számlák kiállítása, stb.), tehát bizonyosfajta ismétlődést, ritmust és rutint kínálnak.

9. Egy kis extra

Ha egy órával korábban érkezünk az irodába, mint a többiek, és egy órával később távozunk, megspórolhatjuk, hogy sok időt vesztünk el azzal, a közlekedési dugóban dekkolunk, ráadásul valószínűleg sokkal hatékonyabban fogunk tudni dolgozni, amikor nem nyüzsögnek körülöttünk mások.

Forrás: lifehack.org

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek