Így költsünk okosan a közösségi oldalakon

Mára megkerülhetetlen hirdetési felület a közösségi média. Fontos viszont, hogy gondosan felépített stratégiánk legyen, különben csak elfolyik a pénz.

A közösségi média az utóbbi évek egyik legjobb terepe lett a vállalkozások népszerűsítésének - bár ez a világ folyton változik (itt talál néhány aranyszabályt a megjelenéshez). Aki nincs jelen, az szinte nem is létezik, mondhatnánk könnyedén, hiszen már egy apró fodrászattól kezdve a legnagyobb vállalatóriásokig mindenki megoszt, ír, blogol, posztol. Ám az sem mindegy, hogy hol, és miként, illetve mennyit. Hiszen átgondolatlanul belelapátolni a pénzt szinte teljesen felesleges. Ugyanakkor illúzió azt gondolni, hogy a felületek használatára nem kell és nem érdemes költeni.

A vállalkozások marketingtevékenységének egyik alap pillére a közösségi média megjelenés. Az online marketingszakértők azonban azt ajánlják, hogy mindezt alaposan felépített stratégia szerint tegyük, hiszen így lényegesen könnyebben kordában tartható a büdzsé.

Az első és legfontosabb jó tanács, hogy a megfelelő szakemberre ne sajnáljuk az időt és a pénzt (ld. keretes írásunkat), legalább egy jól felépített terv elkészítéséhez. Ha ebben pontos irányvonalat határozunk meg közép és hosszútávon, már félig nyert ügyünk van. Ahhoz, hogy a legoptimálisabban gazdálkodhassunk a forrásainkkal, lássunk néhány jó tanácsot.

Kép:Flickr

1. Ne akarjunk mindenhol jelen lenni. A Facebook általában „kötelező” felület, ám a többi social média platformot szelektáljuk a cég profilja szerint. Míg egy étteremnek illik és roppant hasznos a TripAdvisor-on regisztrálni, addig egy keramikusnak felesleges. Aki rengeteg vizuális információt szeretne és tud megosztani, annak a legjobb terep például a napjainkba dübörgő Instagram. Itt a werkfotóktól kezdve, a termékfotókig bármi ütős lehet. Tehát a legfontosabb, hogy ezt átgondoljuk, és a vállalkozás profiljához illő leghatékonyabb felületeket kiválasszuk. Ebben például hasznos lehet egy szakértő segítsége, aki bár egyszeri kiadást jelent, de hosszútávon ezzel időt és pénzt spórolhat nekünk.

Mit érdemes kiszervezni a marketingből?
A legtöbb cég nem tud fenntartani egy teljes marketinges csapatot, és nem is érdemes, hiszen a legtöbbször nincs is meg helyben a speciális feladatokhoz szükséges szaktudás. Csakhogy ész nélkül kiszervezni a marketingtevékenységet sem vezet jóra. Csokorba szedtük, mik azok a tevékenységek, amelyet elvégezhet egy külsős cég és vállalkozás.
2. Ha már jól megterveztük, hogy hol bukkanunk fel, érdemes azt is végiggondolni, hogy mit, mikor és milyen időközönként szeretnénk megosztani. Mert ezzel újra csak időt és pénzt spórolhatunk meg. Időt, hiszen nincs felesleges posztolás például olyankor, amikor a követőink véletlenül sem tartózkodnak a számítógép előtt, és pénzt, mert nem fizetünk a munkáért.

Erre érdemes hosszú távú terveket készíteni, így több hónapra előre látjuk, mekkora erőforrásra lesz szükség, kell-e külsős szakember a feladathoz, vagy egy munkatársunk is képes ellátni ezt munkaidőn belül.Az viszont nagyon fontos, hogy dedikált embert jelöljünk ki erre a feladatra, mert nincs kínosabb, mint egy létező, de soha nem frissülő profil.

A tervezés során pontosan előre kialakíthatjuk, hogy melyik felületen szeretnénk például laza, könnyed témákkal felkelteni az érdeklődést, mondjuk naponta többször, és hol szeretnénk üzleti jellegű információkkal jelentkezni alkalmanként. Ebből összességében egy ideális mixet állíthatunk össze, ahol hatni tudunk már meglévő vevőinkre éppúgy, mint a potenciális vásárlókra vagy a lehetséges szakmai partnerekre.

3. Ahhoz, hogy például a cégünk folyamatosan szem előtt legyen az állandó interakción kívül (lájkolás, kommentelés, megosztás) általunk generált tartalmon kívül érdemes hirdetéseket elhelyezni. Ha reális eredményeket szeretnénk elérni a közösségi médiajelenléttel, arra költeni kell.

Ám itt a pénztárcánk mellett használjuk a fejünket is. Mert az igaz ugyan, hogy pár ezer forintért elhelyezhetünk hirdetést, és csak akkor fizetünk érte, ha rákattint valaki, de ahhoz, hogy valami értelme is legyen a dolognak, erősen be kell határolni, hogy mikor és kinek szánjuk, különben gyorsan lepörög az erre szánt pénz. Érdemes ismerkedni a Facebook for Business oldallal, hiszen a privát felhasználóként ismert funkciók csak a jéghegy csúcsa. Vállalkozásként meglepően sok lehetőségünk van még, természetesen nem ingyen.

A legfontosabb szabály tehát, hogy legyenek konkrét terveink, a hosszú távú költséghatékonyság miatt érdemes online szakértő segítségét kérni, akár egyszer, akár folyamatosan is. Nem mellékesen pedig az eredményesség maximalizálásához folyamatosan analizáljuk a visszajelzéseket, monitorozzuk az oldalainkat, és ha szükséges alakítsunk a stratégián, a folyamatokon.

Kinek hol érdemes
Egy kis cégnek nem okvetlenül kell mindenhol jelen lenni, például csak azért, hogy a weboldal tetején minden kis ikon ott legyen. A Twitter például Magyarországon inkább csak az online marketingesek, a popsztárok és néhány politikus körében használt. Nagyon kevés felhasználója van, ráadásul nagyon rövid, tömör üzenetek férnek csak el. Éttermek, szállodák esetében elengedhetetlen a Tripadvisor, vagy a Foursquare, ezeknél viszont erősen kell az admin jelenléte, hogy ha negatív kommentek érkeznek, azoknak „ellent tudjunk tartani”, ugyanis mindenre reagálni illik és kell. Pinterest használatát azoknak a cégeknek ajánljuk, ahol a vizualitás erős, tehát ahol a saját fotóanyag mellett akár külföldi ötletek, moodok is összegyűjthetőek, amelyből a trendek jól láthatóak lesznek. Például lakberendezés, gasztronómia, divat, ezeken a területeken jó ötlet saját Pinterest-profilt létrehozni, de ezt is csak akkor tegyük, ha lesz, aki gondozza. Annál nincs kínosabb, mint amikor elvileg van, de gyakorlatilag nincs. Magánemberként ezt megengedhetjük magunknak, cégként semmiképpen sem. Ugyanez a szabály érvényes a Facebook, a LinkedIn és a Google+ használatára is.
 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo