Így kezeljük a bosszantó kollégát

2017. március 21. kedd - 13:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Mindenki találkozott már a munkája során bosszantó munkatársakkal, partnerekkel. Lehet, hogy az a típus, aki túl sokat kérdez, és egy idő után már kínosan személyeskedő lesz, de lehet, hogy olyannal sodort össze az élet, aki mindig csak a kifogásokat keresi, vagy egyre csak a saját igényeit hangoztatja. Ne kerüljük ki, kezeljük.

Természetes reakciónk, hogy egy idő után kikerüljük az idegesítő kollégát, vagy figyelmen kívül hagyjuk a jelenlétét. Ez azonban nem a legjobb stratégia. Hiszen munkatársat megítélni legjobb lenne a tudása és a szakértelme alapján.

Ilene Marcus tanácsadó a könyvében, ami az idegesítő emberek kezeléséről szól, azt mondja, hogy a bosszantó személyiségek elzárják az energiacsatornákat, visszaveszik a termelékenységet, és aláássák a morált. Szerinte meg lehet tanulni azt, hogy hogyan azonosíthatjuk és kezelhetjük az idegesítő kollégákat.

A jó modor és a mély lélegzet a legtöbb problémát elsimítja, mielőtt elburjánzana. De van, amikor ez nem elég.  Íme néhány taktika, amit érdemes kipróbálni:

Pszichiátria vagy munkahely? Mi van, ha túl sok az érzelem az irodában
Előfordul, hogy a privát szféra túlságosan előtérbe kerül egy munkahelyen, és olyasmiket tudunk a másokról, ami egy családterapeutának is elég lenne. Bár a családias hangulatnak köszönhetően remek kollektíva alakulhat ki, van, hogy kicsit már sok az információ. A nyitottság fontos, a teljes transzparencia a szakértők szerint túlzás.

Bástyázzuk körbe saját energiáinkat

Ne engedjük, hogy mások megcsapolják az energiacsatornáinkat, lehúzzanak a viselkedésükkel, vagy növeljék a dühünket a velük való kommunikáció vagy munka során. A kézenfekvő megoldás persze az lenne, hogy igyekszünk kerülni a kontaktust, de ehelyett sokkal jobb – és néha az egyetlen kivitelezhető – megoldás, ha inkább önuralmat gyakorlunk. A saját reakcióink szabályozásával, a tisztelet megtartásával irányítsuk a beszélgetéseket. Valami ilyesmi válasszal például: „Bár nem értek egyet veled, de értékelem, hogy elmondtad a véleményed és a te nézőpontod is.”

Állítsunk fel határokat

Gyakori probléma, hogy valaki azzal hoz ki másokat a sodrából, hogy olyan területekre merészkedik, amik messze túl vannak a munkahelyen illőn. Hogy kezelni tudjuk ezt a problémát, hozzunk létre egyértelmű határokat, és azokhoz következetesen ragaszkodjunk. Ez segít a munkatársaknak eligazodni, így egy idő után mindenki számára egyértelmű lesz, hogy mivel nem lépik át ezeket a határokat, vagy nem érintenek a kérdéseikkel túl személyes témákat. Ha valaki mégis felhoz egy nem megfelelő témát, udvariasan újra húzzuk meg a határt: „Értékelem az aggodalmát, én inkább nem beszélnek erről a problémáról a munkahelyemen.”

mosolygó képet tartó ember

Kép: MiniCRM

Legyen határidő

A legbosszantóbb kollégák közé tartoznak azok, akik húzzák az időt. Akár egy megbeszélésen, akár egy munkafolyamat során nehéz megőrizi a türelmünket, ha úgy érezzük, valaki a mi időnkkel játszik, teljesen feleslegesen. Erre a lehető legjobb megoldás, ha már a kezdetekkor igyekszünk határidőt szabni, aminek csak lehet. Legyen világos, már egy beszélgetés kezdetén például, hogy mennyi időnk van. Nem csak az előre ütemezett meetingeknél működik, de akkor is, ha valaki telefonon beszélgetne váratlanul. Valami ilyesmivel próbálkozzunk: „Örülök, hogy beszélünk (levelezünk, csetelünk). De, tíz perc múlva el kell mennem egy találkozóra, kérlek, ezt vedd figyelembe.” Egyéb eseményeknél is zárjuk rövidre a beszélgetést így, ha az előre jelzett határidő leketyegett. Irányítsuk mi a kommunikációt.

Ismerjük meg jól a különböző személyiségtípusokat

Ha megtanuljuk a személyiségek alapvető jellemzőit, a stílusukat, könnyebben kezelhetjük őket. Még a legrázósabb esetekhez is kulcs lehet, ha tudjuk, ismerjük a tipikus reakcióikat. Nézzünk szembe a tényekkel, néhány embernek például szükséges a hosszas kézi vezérlés, plusz magyarázat a munkájához, míg mások inkább egyedül haladnak hatékonyabban, a saját ritmusukban. Ne várjuk, hogy ők alkalmazkodnak flottul a mi vezetési stílusunkhoz, ha egyértelmű az irány, mi is változtathatunk a kellő helyzetekben picit.

Testbeszédhibák – tényleg érdemes kihúzni magunkat?
Nem volt haszontalan, hogy gyerekkorunkban megtanultuk, mindig húzzuk ki magunkat, hisz még az üzleti életben is kamatoztathatjuk a jó testtartást. A nonverbális kommunikáció segíthet eladni magunkat, de akár tönkre is tehet egy tárgyalást.

Vigyázzunk a testbeszédünkre

Lehet, hogy nagy a kísértés, hogy karba tett kézzel „elzárkózzunk” a zűrös munkatárstól, vagy a szemünket forgassuk, ha beszél, sőt, néha egy elkeseredett sóhaj is elhagyhatja a szánkat. Bár a viselkedésünket nehezen változtatjuk meg, egy bosszantó kollégánál néhány ilyen visszacsatolás csak olaj lehet a tűzre. Próbáljuk koordinálni reakcióinkat, lehet, hogy néha egy bátorító vagy megnyugtató mosoly kipréselése, vagy egy biztató mondat kimondása is nagy kihívás, de fegyver lehet a kezünkben.

Tegyük fel, hogy lehet, hogy csak bennünket bosszant a kolléga, és ő észre sem veszi. Ismerjük fel ezt a helyzetet, és változtassunk a saját hozzáállásunkon. A szakértő szerint is aranyszabály: „Bánj úgy másokkal, ahogy szeretnéd, hogy ők bánjanak veled.”

A sikeres vállalkozóként meg kell tanulnunk, hogy a munka során együttműködjünk minden embertípussal és különböző személyiségekkel. A cél közös, a csapat adott, ne hagyjuk, hogy néhány bosszantó vagy mókás szituáció, nap vagy ember letérítsen a cél felé vezető útról.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek