Így került be egy magyar startup az Apple reklámjába

Hogy érheti el egy háromfős magyar startup, hogy az Apple az ő termékükkel hirdesse az iPad Pro-t? Állításuk szerint nem csodaszernek, hanem tudatos növekedési stratégiának köszönhetik.

A magyar fejlesztésű 3D CAD tervező app, a Shapr3D közel egy év alatt odáig jutott, hogy bekerüljön az iPad Pro reklámjába. Egy előadáson elmondták, hogyan csinálták.

A mozgás nem egyenlő a haladással

„A marketinget nem a kreatív viszi előre, hanem a stratégia” – mondta a témáról tartott előadásában Papp Gábor, a Shapr3D növekedésért felelős marketingese a H13 Diák- és Vállalkozásfejlesztési Központban tartott előadásán.

Kép:Flickr/HoriaVarlan

Az előadó szerint az a probléma, hogy a legtöbb vállalkozásnak nincs igazi marketing, illetve növekedési stratégiája. Minden nap dolgoznak, de közben körbe-körbe kergetik saját magukat, és nem tudnak egyről a kettőre lépni.

Ennek oka Papp Gábor szerint a szakemberek elhibázott napi munkája, vagyis az, hogy a napi szintű munkában a megszokott tevékenységekben ragadnak, és tulajdonképpen nem látják a fától az erdőt. A másik véglet, hogy mindig új dolgokba vágnak, és a sok ismeretlennel gyakorlatilag az őrületbe kergetik magukat. Pedig a megoldás az arany középút lenne, tehát a bevált módszerek és az új kezdeményezések párhuzamos alkalmazása.

Az érzékletesség kedvéért Gábor egy interaktív példát is hozott magával. A közönségnek 20 másodperc alatt kellett minél több kék dolgot összeszámolnia a teremben, majd becsukott szemmel felidézni azokat. A trükk az ezután következő kérdésben volt, miszerint valaki mondjon akárcsak egyetlen piros tárgyat anélkül, hogy ismét körbenézne. A csend egyértelmű üzenet volt. Ha a fókusz egy-egy területre kerül, akkor a többiről nagyon könnyű megfeledkezni. Így lehet az, hogy sok vállalkozás beleragad egy-egy rossz stratégiába, és észre sem veszi.

E téma kapcsán megmutatta Brian Balfour piramisát is, amelyen alul a legritkábban, felül pedig a leggyakrabban változó dolgok láthatók.

Forrás: Szesztay Péter

Legalul az alapelvek kaptak helyet, amelyek évente vagy ritkábban változnak. Ezután felfelé következtek a negyedévente változtatható folyamatok, majd maguk a kivitelező csapattagok, akik akár projektszerűen havonta is rendezhetők. A piramis csúcsára kerültek a taktikák, amelyek Balfour szerint a legrugalmasabban változnak.

Minden növekedési és marketing stratégiát a piramis aljáról kell felépíteni, nem pedig a taktikákkal kezdeni, ahogyan azt sokan teszik – hangsúlyozta Gábor. Utóbbi állítása szerint annak is köszönhető, hogy az interneten ezerszámra jelennek meg a taktikákról szóló „Így kerestünk X millió forintot Z módszerrel” jellegű cikkek, amelyek főleg a tippekről és trükkökről szól, de figyelmen kívül hagyják az alapozó rétegeket.

A legtöbb startup ugyanott bukik el

Egy startup növekedési fázisai jól modellezhetők. Az első fázisban a probléma-megoldás keresésére kell fókuszálni, hiszen amíg az nincs meg, a termék sem születhet meg. Amikor már megszületik egy úgynevezett minimum életképes termék (MVP), akkor kvázi a pozicionálás következik, vagyis el kell helyezni a terméket a piacon. Ezután pedig ki kell találni a módját, milyen folyamatokon keresztül jut majd el a felhasználó a kívánt eredményhez (például az app megvásárlásához), és melyek azok a kommunikációs csatornák, ahol a legeredményesebben elérhető a célközönség. Ha mindezen akadályokat sikerrel veszi egy startup, akkor nagy eséllyel növekedésre képes és előbb-utóbb eléri az érettség állapotát.

Azonban Gábor szerint a legtöbb startup gyakorlatilag az imént vázolt pontok egyikén bukik el, ezért odafigyeléssel és felkészüléssel a bukás megelőzhető. (Ám a sikertelenség nem mindig káros!) Természetesen az érettségi fázist követően is a lejtőre lehet kerülni, amennyiben a vállalkozás nem hajlandó a folyamatos alkalmazkodásra és innovációra. A taktikák üldözése és a változás elutasítása a startupoknál is az erős kezdés utáni erős visszaesést jelentheti.

A siker titka? Hit és tudás!
Mit keresnek egy startupban a magyarországi befektetők, milyen problémákkal küzdenek ezek a vállalkozások és milyen kilátásaik vannak? Az idén 25 éves Magyar Kockázati- és Magántőke Egyesület (HVCA) által szervezett beszélgetésen hat, már sikeresnek mondható, több éve működő hazai startup vezetője osztotta meg velünk tapasztalatait.
Budapest - Szilícium-völgy: PR-ral a leggyorsabb

A Shapr3D közel egy év alatt eljutott odáig, hogy az Apple egyik zászlóshajója legyen. Amellett, hogy az Apple hivatalos reklámjában is feltűnt, az iPad Pro oldalán a mai napig ott a Shapr3D logója, amivel a gyártó igyekszik kidomborítani a meglepően erős tablet és a hozzátartozó Apple Pencil képességeit.

Ezt a startup nagyrészt kiváló PR-jának köszönheti. Ez esetben is a stratégia a legfontosabb és egyben ez az első lépése is sikeres PR-nak - magyarázza Gábor. Tehát, mielőtt bárki szaporán sajtóközlemények gyártásába kezd, érdemes eldöntenie, egyáltalán milyen közönségnek és milyen médiumokban szeretne megjelenni.

Az egyik legjobb módszer megvizsgálni az eredményes versenytársak tevékenységét. Erre elég lehet egy egyszerű Google keresés is, amely során feltérképezhetők a konkurencia megjelenései. Haladóbb módszernek számít az úgynevezett backlinkek után kutatni, vagyis azután, hogy mely online hírforrások és blogok mutatnak a konkurencia oldalára. Így még pontosabban visszakövethetők a megjelenések. Ezeket pedig tartalom, téma, földrajzi megjelenés és nyelv alapján is érdemes lehet csoportosítani.

A stratégia felállítása után érdemes elkészíteni a különböző helyekre szánt tartalmat. Ugyanakkor fontos, hogy ezt is ajánlott többféleképpen megírni. Különböző sajtóorgánumoknak különböző célközönsége van, ezért az a legjobb, ha kiküldendő anyag eleve az adott megjelenéshez készül. A harmadik feladat megkeresni az újságírókat, és megpróbálni meggyőzni őket, hogy vegyék át az anyagot vagy írjanak róla. Gábor azt is hozzátette, hogy néha érdemes felcserélni a két lépést, és előbb kideríteni, ki az aki szívesen hozná le a mondandónkat, és csak utána érdemi munkát belefektetni a szerkesztésbe.

Szerző:

Szesztay Péter

A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként startupoknak, valamint közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.

 
Oszkó: nem hírnév, befektetés kell a fejlődéshez
Az elmúlt évek mesterséges táplálása miatt túlburjánzott itthon a startup világ – mondja Oszkó Péter az OXO Labs akcelerátor vezetője. Most az a kérdés, a Jeremie után az ökoszisztéma fejlődésére és tisztulására lesz-e finanszírozási képesség. A startup celebség önmagában még nem siker – a pénz az – véli a szakember.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo