Így jussunk át a szolgáltatók első védelmi vonalán!

Nem csak a felhasználók, hanem az email szolgáltatók is alkalmaznak spamszűrőket, amelyek akarva-akaratlanul is tiltólistára tehetik marketing üzeneteinket. Bemutatunk néhány szempontot, amelyekre ügyelve átjuthatunk ezen a védelmi vonalon.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ne kerüljön a kukába! – Kép: Pixabay

A spamszűrőket nem csak felhasználók alkalmazzák. A szolgáltatók is tiltólistára tehetik marketingüzeneteinket. Sorozatunk előző részében kitértünk arra, hogy milyen formai-tartalmi követelményeknek kell megfelelnie a hírlevelünknek, a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség E-mail-marketing tagozata által összeállított, hazánkban eddig egyedülálló spam-kisokosának segítségével most bemutatunk néhány technikai szempontot is, hogy elkerülhessük, hogy hírleveinket már a szolgáltató a kukába küldje. Fontos azonban látni, hogy ezt soha nem fogjuk pontosan tudni: a szolgáltatók szabályrendszere nem nyilvános, csak iránymutatások és „best practice”-szek vannak erre vonatkozóan. Ezek egyike sem garantálja, hogy a levelünk nem kerül majd spammappába, de mindegyik elősegíti azt. Minél többet alkalmazunk tehát ezekből, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a levelünk ténylegesen az inboxba kerül.

A feladó e-mail cím reputációja

A spamszűrők azt is figyelik, hogy egy adott e-mail címről érkező e-mailek milyen gyakran akadnak fenn a szűrésen, és ha ez a mutató romlik, akkor az erről a címről érkező e-mailek eleve hátrányból indulnak. Ez a kérdés szorosan összefügg több későbbi ponttal is, pl. a címzettek véleményével és a címlista karbantartásával.

A küldő szerver reputációja

A spamszűrők első szempontként azt vizsgálják, hogy a küldő szerver IP címe szerepel-e valamelyik nemzetközi feketelistán, ahol a spamet küldő szervereket gyűjtik. Ha egy címzett bejelentése miatt adott szerver felkerül egy ilyen listára, akkor attól a pillanattól kezdve a levelei automatikusan spamként végzik, függetlenül attól, hogy az összes többi szempontnak megfelelnek-e.

Sorozatunk korábbi részei
A legtöbb felhasználó rendelkezik spamszűrővel, így pontosan tudnunk kell, hogyan állítsuk össze hírlevelünket, hogy ne a spamek között landoljon az üzenetünk. Spam-kisokos sorozatunkban most ebből a szempontból a hírlevél tartalmi elemeit vizsgáljuk.
Egyre népszerűbb a cégek körében az online marketing, ám sokan még mindig kéretlen levelekkel árasztják el a felhasználókat.
Nagy vagy több adatbázis komplex használata esetén a hibalehetőség is megsokszorozódik. Néha a hibákat véletlenül generáljuk, például hibás szoftverbeállításoknak köszönhetően, néha pedig a szakmai tudatlanság a probléma forrása.
Nem csak a jogi háttér helytelen ismerete vagy a nagy adatbázisok rossz kezelése miatt landolhat a hírlevelünk a spamek között. Kritikus fontosságú az is, hogy akinek küldjük, hogyan értékeli az általunk küldött tartalmat. Elengedhetetlen továbbá, hogy adjunk lehetőséget a leiratkozásra.
TIPP: Ezeket a feketelistákat magunk is ellenőrizhetjük ingyenes online eszközök segítségével, mint például a http://www.dnsbl.info. Itt meg kell adnunk a levélküldő szerverünk IP címét, majd egy listában láthatjuk az összes fontosabb feketelistán lévő státuszunkat.

Ha valamelyiken fent lennénk, akkor az adott lista nevére kattintva információkat találunk a listáról, annak fenntartójáról, illetve a levétel menetéről. Ez utóbbi általában  automatizált folyamat, a bejelentés után 1-2 órával lekerülhetünk a legtöbbről. Ennek az az oka, hogy a spam-küldők jellemzően ún. zombi-hálózatokat használnak, amiknek a legtöbb esetben nincs is állandó IP címük, ezért a levételükkel sem foglalkoznak.

Ez a probléma exponenciálisan nő a lista méretének növekedésével, ezért több tízezres címlisták esetén célszerű hírlevél-szolgáltatót igénybe venni, aki ezt a problémát megoldja. Ha jó szolgáltatót választunk, akkor a cégnek van külön erőforrása és megfelelő, előre kidolgozott folyamatai a probléma megoldására.

Minél nagyobb a címlistánk és minél több hírlevelet küldünk ki havonta, annál fontosabb, hogy egy nagy szerverparkkal rendelkező, hosszú ideje a piacon levő, megbízható hírlevél-szolgáltatót válasszunk.

A vásárolt illegális listák veszélyei

A küldő szerver reputációjára nézve az egyik legnagyobb veszélyt az ún. spam-trap címek jelentik. Ezeket a szolgáltatók hozzák létre, és teszik ki az internetre, esetleg egy-két nyilvános fórumba is bemásolva azokat. Az illegális címlistákat összeállítók ugyanis jellemzően ilyen helyeket néznek át engedély nélkül begyűjthető címek után kutatva. Ha valaki egy ilyen csapdacímre levelet küld, az gyakorlatilag azonnal feketelistára kerül.

A küldő szerver beállításai

A nagyméretű kampányokat elfogadható hatékonysággal csak erre optimalizált és megfelelően beállított szerverparkkal lehet kiszolgálni. Havi pár ezer e-mailt bármilyen eszközzel kiküldhetünk, néhány tízezret valamilyen saját szerverre telepíthető dobozos megoldással, de ha több mint 100 ezer e-mailt küldünk havonta, akkor már célszerű igénybe venni egy erre szakosodott e-mail marketing technológiát szolgáltató céget (e-mail service provider).

Virtuális marketing: csak óvatosan!
A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.
Miért van erre szükség? A legtöbb e-mail szolgáltatónak van nyilvánosan elérhető iránymutatása a tömeges e-mail küldők számára (bulk sender guideline - yahoo, google). Ezek nem feltétlenül esnek teljesen egybe, ezért a legjobb, ha az e-mailküldő szervereink képesek különböző beállításokkal küldeni a leveleket a címzett szolgáltatója alapján, így mindenkinél az optimális megoldásokat tudjuk alkalmazni. Postai analógiával élve, lehet olyan fogadószerver, ami a standard C6 borítékokat kedveli a legjobban, míg egy másik az B6-ot. Csak akkor tudunk mindkettőnek megfelelni, ha a leveleket címzettenként eltérő „borítékolással” küldjük ki.

Szürkelista – greylist

A szolgáltatók másik védekezési módja az ún. szürkelista. Ennek lényege, hogy ha hirtelen nagy mennyiségű levél érkezik egy olyan szerver irányából, ahonnan korábban nem volt ekkora forgalom, akkor ideiglenesen korlátozzák az onnan átvett levelek számát – akár másodpercenként egyre csökkentve. A többi levél ilyenkor „átmeneti hiba” üzenetet kap.

Ez azért is fontos, mert ezeket a leveleket bizonyos idő elteltével újra kell küldeni. Mivel a spammerek a válaszüzenetekkel nem foglalkoznak, csak „öntik” a leveleket, ez ellenük  hatékony védekezési mód, a rendes küldőket pedig csak átmenetileg akadályozza. A szürkelista ideje szolgáltatónként eltérő, forgalomtól függően 1 órától akár 3-4 napig is terjedhet.

A szervereinket készítsük fel megfelelő háttértárral. Ha a leveleinket napokon keresztül parkolópályára teszik, akkor egy nagyobb lista és e-mail méret esetén gyorsan a szokásos méret sokszorosára növekedhet az ún. levél queue, ami a szerveren a küldésre átvett, de még nem kézbesített leveleket tárolja.

Ez csak egy példa a sok apró buktatóból, amik akár nagymértékben csökkenthetik a hírlevelünk hatékonyságát, különösen akkor, ha nagyobb méretű adatbázissal rendelkezünk. Ezért sorozatunk következő részében az adatbázisok kezeléséhez, karbantartásához adunk gyakorlati tanácsokat!

Ne csak várjuk az ügyfelet!
Sok magyar cégvezető nincs tisztában a remarketing fogalmával. Pedig a virtuális világ végre lehetőséget kínál arra, hogy ne csak üljünk, és várjuk a vevőt, hanem egyenesen rátaláljunk az interneten keresztül. Csakhogy vannak veszélyei is, megmutatjuk, hogyan kerülje ki az adatvédelmi szabályozásban elrejtett aknákat, és hogyan kerülheti el, hogy az őrületbe kergesse a vevőit.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo