Ezért bukott be Kínában a túrórudi

Hiába a legjobbnak tűnő üzleti ötlet is, ha valójában nincs senki, aki fizetne érte. Vállon veregetésből senki nem tud megélni. Az induló vállalkozások esetén a bukások egyik fő oka a Piac&Profit szakérője szerint, hogy anélkül terveznek eladni valamit, hogy tudnák, annak van piaca.

10-ből 7 vállalkozás bukik. Nem, nem csak nálunk – a világon mindenütt. Nálunk még ennél is rosszabb az arány. A bukás a vállalkozás természetes eleme. Világviszonylatban a vállalkozások közel 70%-a szűnik meg az indulástól számított 18 hónapon belül, azaz közel olyan arányban hullanak el, mint a vadon született oroszlánkölykök. Ha azonban körültekintőek vagyunk, a bukás inkább csak botlás lesz, amiből fel lehet állni.

Összeszedjük egy sorozatban azokat a fő okokat, amik előrevetítik a botladozást vagy akár bukást, még mielőtt nekikezdene valaki a vállalkozásnak. Az első és leggyakoribb ok tulajdonképpen egy egyszerű számolási hiba - ha tudni szeretné, hogyan kell biztosan kiszámolni, hogy mennyi pénz kell egy vállalkozás indításához, itt megtalálja.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/nongpimmy1

A legtöbb vállalkozás, amivel tanácsadóként találkozunk, úgy indul, hogy "van egy nagyszerű ötletem/termékem, kinek és hogyan adjam el". A hiba máris itt van, a bukás kódolva. Ugyanis már most belefekttünk időt, energiát és sok esetben pénzt is egy olyan vállalkozásba, amiről nem tudjuk, egyáltalán bárkinek is szüksége van-e rá.

Hogyan kerüljük el ezt a csapdát?

Akár már megvan a termék/szolgáltatás, akár még csak kacérkodunk egy üzleti ötlettel, tegyük fel magunknak a kérdést: KINEK és MILYEN PROBLÉMÁJÁRA ad választ a bizniszünk?

Bizniszt bármiből
Alapvetően két üzletfejlesztői megközelítés létezik. Az egyik abból indul ki, hogy amink van, azt kell eladni – keresni kell hozzá megfelelő piacot, marketinget, sales-megoldásokat. A másik pedig abból, hogy minden szektor valamiféle húzóerőt fejt ki, azaz a felfedezhető problémákhoz kell igazítani az új termékeket, és már a termékfejlesztés előtt kell meghatározni, pontosan mit is adunk majd el és hogyan. Szakértőnk az új üzletek etikáját boncolgatja.
Például: előre palackozott fröccsöt akarok gyártani, mert az olyan klassz. Vajon létezik-e az a vásárló, aki erre vágyik? Mi lehet az ő problémája? Ki ő pontosan?

Lássuk pontosabban

A reménybeli vevőnek egy problémájára kell választ adnunk ahhoz, hogy fizessen majd a termékünkért. Lássuk tehát a problémameghatározást. Mi lehet az a probléma, amire a példában említett termékünk megoldást kínál?

  • Nem képes megfelelően bekeverni egy fröccsöt, túl macerás neki. Nem, ez nem valószínű, el is vethetjük ezt a problémát.
  • Képtelen időpontokban akar fröccsözni, például reggel hétkor, amikor még egy kocsma sincs nyitva. Ez elég szűk piac lehet, nem valószínű, hogy érdemes erre építeni a vállalkozásunkat.
  • Nem szeret sorban állni a balatoni strandbüfénél. Ez már jobban hangzik, haladunk a piacmeghatározás felé.
Mit tudunk a 3. problémáról? Olyan valakiről beszélünk, aki strandra jár, ott kevés alkoholt is fogyaszt, és türelmetlen. Mondjuk egy egyetemista? Mondjuk egy harmincas társaság? Mondjuk kisgyerekes apuka, aki nem veheti le a szemét a pancsoló csemetékről? Alakul ez.

A sort lehet folytatni - és kell is, bármilyen termékről vagy szolgáltatásról van szó. Ha pedig ez megvan, a botladozást is lehet folytatni, mert buktató bőven akad.

Ha nem létezik

Bárki elköveti ezt a hibát, íme tehát zárásképpen egy  klasszikus sztori: a kínai túró rudi esete. Történt ugyanis pár éve, hogy egy magyar csapat felfedezte, hogy Kínában nincsenek édes túrótermékek. Hurrá, gondolták, itt a piac. Leszerződtek a túrórudisokkal, szereztek többszázmilliós befektetést is, és piacra dobták Kitty-t, a túró rudi kínai unokatestvérét. Bukott. Nagyot. Miért? Mert Kínában általában a tejtermékeket csak a lakosság igen kis százaléka képes fogyasztani. Ezért nincsenek édes túrótermékek (sem). A piac nem létezik. Ennyi.

Vannak még okok és sztorik a tarsolyunkban. Folytatjuk.

Hűvös Ágnes business coach Megoldás.Most

Haszonérveljünk!
Ha már megvan a termék vagy szolgáltatás és tényleg jó is, akkor sem könnyű meggyőzni a potenciális vásárlókat arról, hogy éppen a mi termékünk az, ami megoldást jelent az ő problémájukra. Egy igazán profi értékesítő nem termékjellemzőket, tulajdonságokat ad el elsősorban, hanem termékelőnyöket, és megoldásokat a vásárló problémájára, igényeire reflektálva. Ezt nevezi szakértőnk "haszonérvelésnek". Itt megtudhatja, hogy működik.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo