Igazi családi cég

A száz százalékban magyar tulajdonú iData flottakövetéssel, üzemanyagkontrollal, járművédelemmel, tehergépjárművek útdíjfizetésével foglalkozik. Fő terméke az iTrack GPS nyomkövető rendszer. Az alapító tulajdonos, Szabó Lajos saját gyermekeként tekint birodalmára, hiszen tizenkét éve egymaga hozta létre. Három fiával és azok barátaival fejlesztették ki az azóta Magyarországon és külföldön is elismert, nyomkövetéssel foglalkozó rendszerüket.

A műszaki végzettségű Szabó Lajos és informatikát tanuló fiai a 90-es évek végén Magyarországon elsőként építették fel lopásvédelmi rendszerüket, majd családi kölcsönökből belevágtak a GPS-es nyomkövetés fejlesztésébe is. Alig néhány év alatt többszörösére növekedett a bevétel és ezzel együtt a vállalkozás, majd 2012-re Kelet-Európa ötven leggyorsabban fejlődő cégei közé sorolta őket a Deloitte.

archív

Rendszerük 2008 óta külföldön is működik, Romániában, Szerbiában és Délkelet-Európában ma már mintegy négy-ötezer autóban alkalmazzák. Ugyan többször nyertek különböző pályázatokon, de mindig a profit visszaforgatásából építkeztek.

A GPS-es nyomkövetésben nem voltak egyedül a piacon, de a saját szellemi tőke olyan hozzáadott érték volt, mellyel minden várakozást felülmúló növekedést értek el. A know-how, az egyedinek számító céges filozófia, a mérnöki maximalizmus, a precizitás, a tökéletesség igénye röpítette a csúcsra a céget.

Személyre szabott szolgáltatás

A vállalatnál fontosnak tartják a saját fejlesztést, mert ez teszi lehetővé, hogy mindig az ügyfél igényeire szabhassák a megrendelt szolgáltatást. Így eleve precízen felmérik az igényeket, és azokhoz igazítják a fejlesztést. Nem dobozos tömegterméket gyártanak, egyedi kívánságokat oldanak meg. Nincs két egyforma ügyfél, nyilvánvalóan másra van szüksége a személyautót, a negyventonnás kamiont, a kőzúzógépet vagy a fagyasztott élelmiszert szállító teherautót üzemeltető ügyfélnek. Minden megrendelő pontosan azt kapja, amire szüksége van, ráadásul többletköltség és várakozás nélkül. A cég rugalmasságára jellemző, hogy volt olyan eset amikor az édesapa egy tárgyalásról hívta fel a fiát, hogy az ügyfélnek egy új, még nem létező funkcióra is szüksége lenne. A tárgyalás végére pedig már működött is az új funkció.

Sikert aratott a felhasználók körében – az a szintén egyedinek számító – műszaki megoldásuk is, hogy a beépített nagy tudású, ezért drága szerkezetek – vagyis a hardver – nem értéktelenednek el pár év alatt, sőt épp fordítva: ugyan a mindenkori elvárásokhoz igazodva, de azokhoz fejlesztik az új szoftvereket. Az autókat cserélik, de a berendezés dolgozik tovább. Egyébként az iData komplex szolgáltatást nyújt, tőlük kapja az ügyfél a hardvert és a szoftvert, sőt a szerelést is. Mindehhez hozzátartozik az egyedi ügyfélkezelés is.

Generációváltás előtt állnak a hazai kkv-k
Az a cégtulajdonos, aki felelősen tekint vállalkozására, időben elkezdi lehetséges utódának kijelölését és kinevelését. A vagyonátadás és a tudástranszfer stratégiai megközelítést igénylő tulajdonosi feladat, amelyet csak kellő körültekintéssel szabad elvégezni, ellenkező esetben az évtizedek munkájával felépített vállalkozás léte is veszélybe kerülhet.
Személyes találkozó mindenkivel

Szabó Lajos még ma is minden megrendelőt meglátogat, így olyan kapcsolatot tud kialakítani vevőkörével, ami egy nagy, multinacionális cégnél elképzelhetetlen. A munkamódszer igencsak kifizetődő: az elégedett ügyfél hozza a többi érdeklődőt, így az értékesítés harminc százaléka a meglévő ügyfelek ajánlásából származik.

– A cég minden döntését meghatározza, hogy ez egy családi vállalkozás – mondja Szabó Lajos. – Az ügyfélközpontúság, hogy minden személyre, minden egyes igényre külön figyelünk, abból is fakad, hogy az üzleti életben is családként működünk, és ez a szemlélet mindent átitat, kívül-belül. Időközben persze hozzá kellett szoknom, hogy már nem csinálhatok mindent egyedül. A növekvő létszámnál – jelenleg százhúszan dolgoznak a cégnél – már nem egyes személyek, hanem csoportok kapják meg a feladatokat, így ki kellett építeni a menedzsmentet. És arról is döntenünk kellett, hogy legyünk-e „nagy cég”. Végül mind a négy tulajdonos egyetértett abban, hogy egész Európában ismert, nyomkövetéssel foglalkozó vállalkozás akarunk lenni, amelyet a minőségről ismernek, és ahová a munkatársak szívesen járnak be dolgozni. A sikerünk fontos eleme, hogy mindig igyekszünk megtalálni azt a kollégát, aki nem csak jól ért a szakmájához, de emellett jól is érzi magát a bőrében, jól érzi magát ebben a vállalati családban, aki beleillik a csapatba.

Felmerült egyébként már a váltás, az utódlás kérdése. Ezt folyamatnak tekintik. Jelenleg Szabó Lajos és András fia az ügyvezetők. A fiú, aki korábban csak fejlesztéssel foglalkozott, időközben felnőtt a még nagyobb feladathoz, viszi a napi ügyeket is, miközben az alapító továbbépíti a brandet, foglalkozik az üzleti stratégiával, további kapcsolatokat teremt, folyamatosan hozva az új igényeket, melyek teljesítése a fiatalok feladata.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo