Idén nagyon kell figyelni a transzferár-nyilvántartásokra

2019. április 18. csütörtök - 06:08 / piacesprofit.hu
  •    

Már az új, bonyolultabb követelmények szerint kell elkészíteniük transzferár-nyilvántartásaikat a kapcsolt vállalatoknak – hívta fel a figyelmet a MAZARS. Az eddigi, önálló nyilvántartás helyett már kötelező a fődokumentum és helyi dokumentum elkészítése. Az előbbi elkészítése azonban nem mindig egyszerű. A fő dokumentumra ráadásul már egyetlen dokumentálandó kapcsolt ügylet esetén is szükség van.

Idén már az új, összetettebb követelmények szerint kell elkészíteniük transzferár-nyilvántartásaikat a cégeknek, ami néhány esetben komoly többletfeladatokat róhat a vállalatokra – hívta fel a figyelmet a MAZARS. Ennek oka, hogy 2017-ben még csak lehetőség volt, 2018-tól azonban már kötelező annak a rendeletnek az alkalmazása, amely előírja a fődokumentum és a helyi dokumentum elkészítését is.

„A régi szabályozás alapján elegendő volt önálló nyilvántartás készítése, ami tapasztalataink szerint nagyon népszerű volt a magyar adózók körében. Az új szabályozás szerint viszont a nyilvántartásnak már két fő elemből kell állnia: a fődokumentumból és a helyi dokumentumból. A 2018-as nyilvántartásokat a társasági adóbevallással párhuzamosan kell elkészíteni naptári éves adózók esetén legkésőbb május 31-ig, így sok vállalkozás most szembesül igazán ezzel az új kötelezettséggel – mondta Nagy Gabriella, a MAZARS nemzetközi transzferár-hálózatának vezetője.

milyen iratokat vigyünk el a könyvelőtől

Kép: SXC

Fontos pontja a szabályozásnak az is, hogy a magyar rendszer nem tesz kivételt sem a társaság, sem a tranzakció méretére vonatkozóan. Azaz a magyar adózóknak már egyetlen dokumentálandó ügylet esetén is rendelkezniük kell az említett dokumentumokkal.

„Nehezíti a nyilvántartások elkészítését, hogy a fődokumentumba a vállalatcsoport egészére vonatkozó információknak kell kerülni, amelyek birtokában leginkább az anyavállalat van. Olyan esetek is elképzelhetők, hogy az iratnak tartalmaznia kell olyan adatokat is, amelyeket az anya nem szeretne megosztani a leányvállalatával. Ebben az esetben zsákutcába kerülhet a magyar leányvállalat” – hangsúlyozta Nagy Gabriella.

Mikor NEM kell transzferár-dokumentációt készíteni?
Milyen esetben NEM kell transzferár szabályzatot készíteni, ha egyébként kötelezettek vagyunk rá? A kérdésre az Írisz Office adótervezői adták meg a választ reggeli egypercesükben.

Továbbá bonyolíthatja a helyzetet, hogy több országban (például Hollandiában vagy Franciaországban) értékhatárhoz kötött a fődokumentum elkészítése. Így fordulhat elő, hogy mivel az anyavállalat adatai nem haladják meg az ő országának határértékeit, nem is készít fődokumentumot, és mostanság szembesül azzal, hogy a leányvállalatok országában pedig szükség lenne rá. Továbbá országonként eltérhetnek a fődokumentum elkészítésének határidői is. Ezzel a magyar jogalkotó is tisztában volt, így a magyar szabályozás lehetőséget biztosít arra, hogy a fődokumentum a társasági adóbevallást követően álljon rendelkezésre, ha az anyavállalat országában nincs ilyen szabályozás, vagy későbbi az elkészítési határidő.

„Tapasztalataink azt mutatják, hogy azért jellemzően a cégek központjai komolyan veszik a fődokumentum elkészítésével kapcsolatos követelményeket, és jelentős erőfeszítéseket tesznek a témával kapcsolatban. Még mindig érezhető ugyanakkor, hogy vannak régiós, kisebb bevételt termelő vállalatcsoportok, amelyek nem fordítanak erre kellő figyelmet” – mondta az adószakértő.

Mindezekért különösen fontos, hogy a leányvállalatok tájékoztassák az anyavállalatot az új jogi elvárásokról, hogy ne kelljen hiányos ismeretekkel megkérdőjelezhető tartalmú anyagot helyben összeállítaniuk. Ez ugyanis komoly büntetéseket is maga után vonhat.

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek