Hogyan legyünk élenjárók?

2010. szeptember 22. szerda - 21:54 / piac-profit.hu
  •    

Ha a válság előtti években csak sejtettük, ma már biztosan tudjuk: ragaszkodni a szokásokhoz, nem lépést tartani az újjal a biztos lemaradás ígéretét hordozza. A váltás, a változás, a fejlődés, a megújulás mindig is életünk része volt, ma már viszont nélkülözhetetlen velejárója az egyre gyorsabban változó világhoz való alkalmazkodásnak. Akinek megvan az a képessége, hogy megérezze a változások irányát, az élen járhat az innovációban, élére állhat a folyamatoknak, s learathatja az utána kullogók, a követők elől a sikert. A változásképesség tehát piaci versenyelőnyt is jelent. Ahhoz, hogy megfeleljünk, emberként, vezetőként is meg kell újulnunk, a cégüknek is változnia kell.

A rugalmas reakció képessége akár egy cég talpon maradását is jelentheti, különösen ott, ahol az újítás a hatékony vállalati működés eszköze. Ilyen például az új technológiák és tudások implementálása vagy időről időre a különböző szolgáltatók versenyeztetése is. „Ha nem vagy kész változtatni az életeden, nem lehet segíteni rajtad" – figyelmeztetett Hippokratész. A változtatás, a váltás sikerének egyik záloga az önismeret, a vállalati szféra esetében az igények pontos megfogalmazása.

VEZETŐ: A váltás embere

Sikeres vállalkozáshoz sikeres vezető kell. Ehhez pedig folyamatos inspiráció és energia. Azt, hogy egy cégnek milyen a stílusa, mennyire hatékonyan, gyorsan vagy lassan működik a mindennapokban, szinte mintázza a vezető személyiségét. A vezetőt megnézve viszonylag pontosan meghatározható, hogy milyen lehet a cég, amelynek élén áll – állítja Illés Kata szervezetfejlesztő. Megfordítva: a vezetőnek olyanná kéne válnia, amilyen céget szeretne. Sajnos azonban kevesen vannak tisztában azzal, hogy személyük ennyire meghatározza a működést és a hatékonyságot. Ráadásul a napi munka, a folyamatos felelősségvállalás, az állandó készenlét és a döntési kényszer gyakran felemészti a cégvezető energiáját.

Stresszcsökkentés nevetéssel
A nevetés nemcsak a hangulatnak tesz jót, hanem az egészségnek is. Nagy mennyiségű oxigént igényel, ami elősegíti a szív, a tüdő és az izmok működését, felgyorsítja a vérkeringést. Csökkenti a stressz-szintet, emeli a pulzusszámot és a vérnyomást, ennek eredmé-nyeként a kacagó ember nyugodtnak, kiegyensúlyo-zottnak érzi magát.

Az, hogy milyen emberek dolgoznak együtt, minden céget egyedivé tesz – vagyis ami az egyik helyen működik, a másikon nem biztos. Általános igazság, hogy a vezetőnek megfelelő kapcsolatot kell kialakítania beosztottjaival, akikkel sokkal eredményesebben dolgozhat együtt, ha képes önálló emberekként kezelni őket. Azt is fel kell ismernie, ha egy adott helyzetben kemény kézzel kell fogni az ügyeket, és autokrata módon keresztülvinni egy döntést, mint ahogyan azt is, amikor eredményesebb ezt átengedni a középvezetőknek. Mindez folyamatos figyelmet kíván tőle, hogy minden egyedi helyzetben viszonylag jól reagálhasson.

Ez persze nemcsak nehéz feladat, hanem időigényes is. Ezért annak érdekében, hogy elegendő idő és energia jusson a stratégiai döntésekre, a szabad gondolatokra, a munkatársak és a piaci környezet felmérésére, a kevésbé személyhez kötődő feladatok alól mentesíteni kell az első számú vezetőt. A folyamatos megújulás képességének ugyanis egyik kulcseleme, hogy legyen ideje és energiája az új dolgok befogadására és arra, hogy a saját és a cége életében megtalálja ezeknek a helyét.

A valódi változáshoz saját magán, vezetési stílusán, gondolkodásmódján kell elsősorban dolgoznia, s az általa fontosnak tartott újdonságokat megfelelően átadnia a középvezetőknek. A kisebb hazai cégek vezetői jelentős részének viszont nincs ehhez megfelelő képzettsége, így nehezebben adják át a választott stratégiát. A változásokat elsőként persze a vezetőnek magának kell megtennie, s hogy hiteles legyen, a legfontosabb, hogy ő maga is higgyen abban, amit tesz. Ha egy cégnél az értékteremtés nemcsak szólam, hanem a tulajdonosok és vezetők által hittel végzett tevékenység, akkor a folyamatos megújulás is könnyebb.

Figyelj, és figyeljenek

Problémamegoldás helyett megoldásépítés
Kultúrkörünkben a problémák elemzéséhez, a diagnózisra épülő problémamegoldáshoz szoktunk. A megoldásközpontú eljárás (brief coaching) során viszont a probléma tudatosítása helyett az áll a középpontban, hogy minél többet megtudjunk a célokról, a már létező és jövőbeli megoldásokról, az erőforrásokról. Ez kezdetben talán furcsának tűnik, és mintha ellentmondana a megszokott logikának és tapasztalatoknak. A vizsgálati eredmények viszont azt igazolják, hogy ha a coaching során, a tanácsadásban kizárólag a megoldásokra irányul a figyelem, az ugyanolyan hatásosan elvezet a célhoz, ráadásul gyorsabban. A brief coaching tehát nem kérdez rá a problémára, annak tudatosítása helyett megoldástudatot hoz létre. Forrás: hrportal.hu

A szervezetfejlesztő tapasztalatai szerint a hazai kkv-vezetők többsége úgy éli meg, hogy el van zárva a világtól, egyedül marad nehézségeivel. Többségük nem hajlandó vagy nem képes kitekinteni saját problémáiból, cége és saját gondjait egyediként éli meg. Pedig sokat lehet tanulni egymástól: azok a találkozók, fórumok, ahol a kkv-k vezetői találkozhatnak és beszélhetnek egymással, nagy segítséget jelentenek, mert itt megismerhetők jó gyakorlatok, válaszok, megoldott esetek.

Hasznos lehet a „külső szem" is: tanácsadók, coachok, szervezetfejlesztők, akik képesek rávilágítani a napi működés közben talán kevésbé látható problémákra, s rávezethetik a vezetőt a megfelelő útra, megerősíthetik őt saját döntéseiben. Ez azért is fontos, mert az önbizalom az egyik legfontosabb támasz a nehéz helyzetekben, például átalakulások, változások esetén, hogy ne fulladjon ki a lendület az ellenállások leküzdésében.