Hogyan legyen olcsóbb az iroda?

2011. szeptember 26. hétfő - 13:34 / piacesprofit.hu
  •    

Akár tíz százalékkal kevesebbet fizethetünk, ha az ingatlankezelő portfolióban, azaz több más kereskedelmi egységgel együtt kezeli az ingatlanunkat,ez általkedvezőbb feltételeket és alacsonyabb árakat tud elérni a közüzemi-és facility management szolgáltatásoknál. Energiatakarékos megoldások alkalmazásával további megtakarításokat érhetünk el. 

 

Akár százezer forint lehet a havi spórolás Fotó: Piac&Profit/Förster Tamás
Akár százezer forint lehet a havi spórolás
Fotó: Piac&Profit/Förster Tamás

A hatékony ugyanakkor költségérzékeny ingatlankezelés egyik elengedhetetlen feltétele, hogy az üzemeltető társaság nem egyesével kezeli az ingatlanokat, hanem portfolióba gyűjtve, így ugyanis racionalizálja az ingatlankezelési folyamatokat és jelentős megtakarításokat érhet el bérlői, ügyfelei részére. Ez havi szinten több tíz-vagy akár százezer forint spórolást jelent. „A csomagban, azaz több ingatlanra történő beszerzésrévén a szabadpiaci közüzemi szolgáltatások, például a gáz és az elektromos áram árából akár öt-tíz százalékos megtakarítást érhetünk el egy iroda, kereskedelmi egység vagy ipari park számára" – hívta fel a figyelmet Farkas Hajnalka, a DTZ ingatlantanácsadó üzemeltetési vezetője.

Hatékonyságot rontó irodák
A modern, nyitott, egylégterű irodákban folyó nyüzsgés a dolgozók közérzetét 32 százalékkal, hatékonyságukat 15 százalékkal rontja. Az ilyen típusú irodák nem kívánt agytevékenységet váltanak ki, és ez akadályozza a munkaerőt feladata elvégzésében. A tiszta és steril asztal kisebb agyú alkalmazottat eredményez – a The Daily Telegraph című brit napilap honlapja szerint.

A szakértő szerint a vagyonvédelem, műszaki karbantartás, takarítás és kertészet (azaz a facility management szolgáltatások) portfolió szintű kezelésével, a folyamatok optimalizálásán és a szinergiák tudatos kihasználásán kívül, további jelentős; három-nyolc százalékos költségcsökkentés érhető el egy kereskedelmi ingatlan üzemeltetési díjából.

Energiatakarékos megoldások

Számtalan olyan energiatakarékos megoldás létezik -például a fényforrások optimalizálása, épületgépészeti beszabályozás, automatizálás -, amelyek rendszeres nyomon követésével és alkalmazásával az ingatlankezelő további megtakarításokat érhet el a bérlők számára. „A fenntarthatóságra való törekvés nem csupán az üzemeltetési költségekben mutatkozik meg néhány hónapon belül, de az ingatlan értékét is jelentősen növeli. (A KÖVET Egyesület minden évben megszervezi Zöld Iroda versenyét. Az idei nyertesekről itt olvashat.)

2012. január elsejétől a magyar jogszabályok szerint kötelező az épületek energia tanúsítása, ennek hiányában nem lehet majd értékesíteni és hosszútávon bérbeadni az ingatlant. Az energia tanúsítvány kibocsátását kizárólag a törvényben előírt módon képzett szakember végezheti, érdemes erre is odafigyelni, amikor üzemeltetőt választunk.