Hogyan írjunk jó üzleti tervet?

Minden vállalkozás önéletrajza az üzleti terv, akár céget indítunk, akár befektetőt keresünk, vagy újratervezzük, átalakítjuk cégünket. A jó üzleti tervnek azonban fontos kritériumai vannak. A Vállalkozás Okosan blog összeszedte, mik ezek.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Létfontosságú a tervezés – Kép: SXC

Az üzleti terv dokumentum. Ebben ismertetjük meglévő vagy leendő vállalkozásunkat, annak jövőre vonatkozó céljait, azt, hogy ezeket a célokat hogyan szeretnénk elérni, kinek szeretnénk termékünket/ szolgáltatásunkat eladni, és ehhez milyen eszközökre, milyen reklámra és mennyi pénzre van szükségünk – olvasható a Vállalkozás Okosan blogbejegyzésében.

Miért szükséges az üzleti terv?

Az üzleti terv egy kezdő vállalkozás esetén egyfajta „demo”-ként, modellként szolgál. Elkészítésével láthatóvá válik, hogy az általunk elképzelt vállalkozás, ötlet a rendelkezésünkre álló vagy bevonni kívánt eszközökkel, pénzzel megvalósítható, egyáltalán életképes, nyereséges lehet-e.

Az üzleti terv egy induló vállalkozásnál segít abban, hogy nyomon követhető legyen az abban rögzített célok megvalósulása. A későbbiekben is hasznos támpont, hogy „képben” legyünk, az eredetileg meghatározotthoz képest mennyire eredményes és hatékony vállalkozásunk működése.

Induló vállalkozás esetén gyakran szükséges hitel, vagy egyéb külső forrás igénybevétele, ezért az, aki a pénzét a vállalkozásba fektetve kockáztatja, szeretne meggyőződni róla, hogy a pénze jó helyre kerül. Az üzleti terv tehát a befektető, vagy hitelező tájékoztatását is szolgálja. (Az sem mellékes, hogy jó tudni előre, mennyi pénz is kell egy induló vállalkozáshoz.)

Az üzleti terv egy működő vállalkozás esetén azért szükséges, hogy nyomon követhető legyen, hogy a vállalkozás hol tart az induláskor kitűzött célok megvalósításában. A mai gazdasági környezetben különösen fontos, hogy az üzleti terv pénzügyi részében lefektetetthez képest hogy áll a bevételek és kiadások tényleges alakulása, mennyire ésszerű és gazdaságos a vállalkozás működése. (Mindig terveznünk kell alternatív költségekkel is!)

Vállalkozásunk jelentősebb átalakítása, vagy fejlesztése, bővítése esetén is célszerű új üzleti terv készítése. Egy vállalkozás fejlesztése, profiljának bővítése minden esetben új kockázatokkal is jár. Emellett nagyon fontos látni azt, hogy a fejlesztés, beruházás mennyivel fogja állandó kiadásainkat megnövelni, mekkora többletbevételre lesz szükségünk megnövekedett költségeink kigazdálkodásához.

Ha egy kezdő, vagy már működő vállalkozás hitelt szeretne felvenni, vagy tőkét bevonni, akkor is kell egy aktualizált üzleti terv. Ha egy már meglévő vállalkozás új üzleti partnert, jelentősebb megrendelőt keres, akkor is hasznos egy üzleti terv, melyből a leendő partner megismerheti a cég eddig elért eredményeit, és a vállalkozás jövőre vonatkozó elképzeléseit.

Milyen részekből áll az üzleti terv?
Vezetői összefoglaló
A vállalkozás általános bemutatása
Marketing Terv
Működési terv
Vezetőség és szervezeti felépítés
Pénzügyi terv
Mellékletek
Milyen a jó üzleti terv?

Fontos, hogy az üzleti terv olyan legyen, hogy az, akinek készül, könnyen, és gyorsan megtalálhassa benne a számára lényeges információkat. Más információk fontosak pl. egy leendő üzleti partnernek, mint pl. egy banknak, akitől hitelt szeretnénk felvenni, akit az üzleti terv segítségével próbálunk arról meggyőzni, hogy a kölcsönadott pénze nálunk „jó helyen” lesz, és a hitelszerződésben lefektetett feltételek szerint a kihelyezett kölcsönt vissza fogja kapni.

Tartsuk szem előtt, ha valakinek a kezébe adjuk, az üzleti terv tulajdonképpen cégünk „önéletrajza” is lesz, ezért fontos, hogy jó benyomást tegyen arra, aki elolvassa. Ahhoz, hogy ez így legyen, lényeges, hogy az üzleti terv eleget tegyen néhány követelménynek.

Vannak az üzleti terv formájára, és tartalmára vonatkozó kritériumok. Az üzleti terv mindenek előtt legyen áttekinthető, aki olvassa, találja meg benne minél könnyebben a számára fontos információkat. Ez megfelelő tagolással, tördeléssel érhető el.

A megjelenés legyen ízléses, de ne hivalkodó, mert utóbbi esetben a lehetséges befektetőben felmerülhet a gyanú, hogy a csillogó külcsínnel esetleges tartalmi fogyatékosságokat próbálunk leplezni. Ne feledjük, az üzleti terv nem egy szórólap, nem egy reklám-anyag, hanem fő célja a gyors, és áttekinthető módon történő tájékoztatás.

Talán ennél is fontosabb az üzleti terv információ-és valóságtartalma. Legyen benne minden olyan adat és információ, ami szükséges ahhoz, hogy egy jövendőbeli üzleti partner, vagy befektető megismerje vállalkozásunkat, és segítse abban, hogy lehetőleg számunkra pozitív döntést tudjon hozni.

Éppen ezért ne terheljük túl fölösleges adatokkal, képekkel, táblázatokkal, a fontos adatokat próbáljuk minél informatívabban, a lehető legkönnyebben értelmezhető módon ismertetni. Ha az üzleti terv a bemutatott vállalkozás jellegénél fogva sok képet, grafikát, esetleg táblázatot kell tartalmazzon, ezeket inkább külön melléklet(ek)ben csatoljuk az üzleti tervhez.

A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
A vállalkozói lét alapvető pillére a tanulás. Az ember fejleszt, tesztel, elbukik, tanul a hibából, javít, újratesztel, fejlődik. A hibák szükséges rosszat jelenetek a folyamatban, ám nem minden hiba produktív és segíti a fejlődést. Különösen a fiatal, forrófejű vállalkozók azok, akik úgy vélik, jobban ismerik az üzlet minden csínját-bínját, mint mások, éppen ezért hajlamosak alapvető típushibákat elkövetni. Ebből mutatunk be kilencet, hogy Ön elkerülhesse őket.
Másik nagyon lényeges dolog az üzleti terv írásakor a benne lévő adatok valóságtartalma. Éppen ezért ne fessünk a valóságosnál rózsaszínűbb képet, ne vázoljunk fel adatokkal alá nem támasztható, indokolatlanul optimista jövőképet, mert ezzel könnyen az elérni kívánt hatás ellenkezőjét váltjuk ki, és könnyen elveszíthetjük potenciális partnerünk/ befektetőnk bizalmát.

Ne feledjük: aki az üzleti életben tevékenykedik, pontosan tisztában van vele, hogy bármilyen üzleti döntésnek vannak kockázatai, olyan üzleti döntés, aminek nincs, nem létezik. Így nem azt várják az üzleti terv elolvasása során, hogy egy álomvilágot vázoljunk fel benne, hanem azt, hogy pontosan ismertessük ne csak a jót, hanem a rosszat, tehát azokat a kockázatokat is, melyekkel szembe kerülhetünk üzleti tervünk megvalósítása során. Hiszen az üzleti terv egyik legfontosabb feladata, hogy segítsen megalapozott döntést hozni. Ehhez pedig a meglévő kockázatok, veszélyek mérlegelése is hozzá tartozik.

Milyen hosszú legyen az üzleti terv?

Az üzleti terv terjedelmét mindig annak céljához igazítsuk. Egy kisvállalkozás belső használatra készített üzleti terve akár 6-8 oldalban össze tudja foglalni a lényeget. (A 6-8 oldal alatt a szöveges rész értendő, nincsenek benne a különböző pénzügyi táblázatok, és egyéb mellékletek, képek, grafikonok). Már egy ilyen rövid, egyszerű üzleti terv is nagyon hasznos eszköz.

Befektető, vagy bank tájékoztatására szolgáló üzleti terv ennél hosszabb, de (természetesen a vállalkozás méretének függvényében) legfeljebb 30-40 oldalon itt is bele kell férnie a legfontosabbaknak.

Ki ad pénzt az én cégemnek?
Mi a különbség a befektetők között? Miben akarnak mást? Mekkora tételeket finanszíroznak? Honnan tudjuk, hogy ki számunkra az ideális? Hol találjunk rá? Horgos Lénárd, az M27 Absolvo partnere összefoglalta a lényeget a Piac&Profit KKV- Akadémiáján.
Üzleti terv befektető bevonásához

Üzleti terv készítésének gyakori motivációja az, hogy sokan tőkét kívánnak bevonni vállalkozásukba, befektetőt keresnek. Ahhoz, hogy egy ilyen üzleti terv célját elérje, különösen fontos egy jó első benyomás kialakítása. Milyen a jó, befektető tájékoztatására készített üzleti terv?

Szinte minden befektetőnek kevés van egy dologból. Ez pedig az idő. Ezért az üzleti terv legyen figyelemfelkeltő, egyben könnyen áttekinthető. A legfontosabb információkhoz lehessen belőle minél egyszerűbben hozzájutni. Erre a célra érdemes egy rövid, max. két oldalas összefoglalót készíteni. Üzleti tervünk elsősorban informatív legyen. Tájékoztasson, ne reklámszöveg legyen, ne eladni akarjon.

Minden befektetés egyik sarkalatos pontja a várható megtérülés. Üzleti tervünkben ezt minél pontosabban becsült adatokkal támasszuk alá, és minél egyszerűbben szemléltessük. Ha üzleti tervünk felkeltette egy befektető figyelmét, további, részletes anyagokat fog tőlünk kérni. Ezért készüljünk fel előre a várható kérdésekre, és ezeket az anyagokat időben állítsuk össze.

További részletek itt olvashatók!

A vállalkozók többsége “vakon” vezet. És Ön?
Hogy érezné magát, ha egy repülőn ülne, és indulás előtt a kapitány így üdvözölné az utasokat: „Kedves utasaink! Tájékoztatom Önöket, hogy jelen pillanatban a repülőgép egyetlen műszere sem működik, de aggodalomra semmi ok, már 20 éve vagyok pilóta, csukott szemmel is elirányítom a gépet.” Nem biztos, hogy nyugodt útja lenne.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo