Hogyan használjuk a YouTube-ot az online marketingben?

Az online marketing területén a mai időben a YouTube és a videó marketing egyre inkább megkerülhetetlenné válik. Bodrogi Bozán Andrással, a a Google Ground hivatalos YouTube szakértő trénerével beszélgettünk a videómegosztó portál nyújtotta lehetőségekről.

A YouTube felhasználók  percenként 400 órányi videót tekintenek meg a felületen, a Google közleménye szerint. Érdemes összevetni ezt az adatot a tv nézési szokások változásával. A Google 2006-ban vásárolta meg a videómegosztó portált, akkori árfolyamon 318 milliárd forintot fizetett érte és úgy tűnik nem volt rossz választás. Bodrogi Bozán András a WMMD cégen keresztül az elsők között volt, aki a YouTube szerződött partnereinek mondhatták magukat a régióban. YouTube szakértőként oktatja is a releváns szereplőket, a Google Ground hivatalos YouTube szakértő trénere.

Bodrogi Bozán András - Fotó: Burszán Sándor - Google Ground Budapest

Az interneten azt lehet olvasni, hogy jelen voltál a digitális zene terjesztés megszületésénél, mesélnél róla?

Jó helyen voltam, jó időben, nem készültem rá. Az utóbbi másfél évtizedben, amit csináltam, nem volt egy terv, nem volt egy kitűzött cél, hogy majd YouTube-al fogok foglalkozni. Amikor az EMI lemezkiadónál kezdtem el dolgozni, akkor is így volt. Nemzetközi marketing vonalon tevékenykedtem, tehát nemzetközi kiadványoknak kellett a marketing kommunikációját felépíteni és véghezvinni és ebben a pozícióban a főnöknőm mondta, hogy menjek ki Londonba, mert ott van egy találkozó, ami valami digitális dologról szól. Nem is tudtam, hogy hova megyek.

YouTube-kisokos vállalkozásoknak
A multimédia, a mozgókép mára alapvető kommunikációs eszközzé vált. Hogy használhatjuk ki a legnagyobb videós közösségi oldalt a cégünk érdekében? És mi az, amit semmiképpen ne tegyünk? Szakértőnk segít!
Amikor megérkeztem, akkor egy hétig igazából a teljes globális stratégiát részletekbe menően átadták nekünk, azzal a céllal, hogy azok az emberek, akik ott ülnek, köztük én is majd hazamegy és a saját területén, piacán elkezdi felépíteni a digitális terjesztést. Onnantól kezdve, hogy az addig fizikai formában megjelent katalógust digitális formátumba kellett hozni, tehát a nullától az első lépésektől kezdve volt lehetőségem megtapasztalni, hogy ez az egész hogyan és miképp épült ki, hogyan működött. Mindez egy olyan időszakban történt, amikor még nem volt bankkártyával való fizetési hajlandóság, meg online nem hallgattak az emberek zenét és a mobil eszközök sem voltak nagyon fejlettek. Tehát én nem készültem rá, a főnöknőm elküldött, és amikor visszajöttem, akkor tulajdonképpen az állásom megduplázódott, és lett egy plusztudásom, amire én rátanultam, elmentem Svédországba és ott tanultam Tudomány, Technológia és Társadalom szakon – ez a szociológiának egy különleges ága, leginkább arra fókuszál, hogy a technológia fejlődése hogyan történik, milyen szereplők által, milyen folyamatokon keresztül és mindez hogyan hat a jelen kor társadalmára.

És amikor visszatértél Svédországból?

Visszatérve Svédországból a hazai zenei tehetségeknek egyfajta nemzetközi színtéren való megjelenéséről szolt a munkám a Magyar Zenei Exportirodánál. Egyfajta kultúr-diplomáciai tevékenység is volt. Majd ezt követően a WM Music Distribution munkatársa és menedzsere lettem három négy évig, amíg a YouTube meg nem jelent a fronton. 2012-ben mi voltunk közép-Európában az egyik első körös kiemelt szerződött partner, bevételszerzésre zenei tartalommal. Nekünk volt pár évnyi előnyünk a többi szereplőhöz képest, hogy megtapasztaljuk azt, hogy hogyan működik a tartalom menedzsment, a jog menedzsment és innentől kezdve beszippantott a YouTube világa. Ez a rendszer akkor az egész bolygó számára újdonság volt, ma már más a helyzet.

A vizuális tartalmat értelmezzük a leggyorsabban a neten
Sokunknak már csak akkor van ideje szörfölni a közösségi médián, amikor a csúcsforgalomban veszteglünk két piros lámpa között. Instant, prompt, könnyen értelmezhető posztok kellenek az ilyen kutyafuttában történő tartalomfogyasztáshoz. Ehhez a vizualitás a kulcs.
Ma már azonban más idők járnak! Milyen fejlődés történt?

Jelen pillanatban egyre több piacon jelenik meg a YouTube Music szolgáltatás, ami egy előfizetéses üzleti modell. Az ember havi fizetéssel előfizet arra, hogy reklámok nélkül, akár offline is tudjon zenét hallgatni a YouTube-on. Egy adott művészhez, zenekarhoz tartozó hivatalos videók, hangfelvételek, feldolgozások, koncertfelvételek, tehát az összes létező kreatív tartalom formátum megjelenik a szolgáltatásban. Nagyon fontos, hogy zenekarok itt is megjelenjenek a saját tartalmaikkal, illetve elkezdjenek saját csatornát építeni, mert a következő időszakban a YouTube érezhetően ráfókuszál majd a zenei tartalmakra, azok optimálisabb tárolására, és az erre felépített szolgáltatásokra, eszközökre. Mobil applikációkkal és egy új struktúrával bíró, úgynevezett hivatalos előadói csatornákkal, kimondottan zenefogyasztásra optimalizálva, mindenképpen érdemes erre odafigyelni, illetve ezekben minél optimálisabban megjelenni saját tartalmakkal, akár kezdő, akár haladó, akár régi zenekarokról van szó.  A Partnerprogram a monetizációra ad lehetőséget. Sajnos a kezdő zenekarok sorsa kicsit nehezebb lett azáltal, hogy a YouTube meghatározott egy bizonyos szintet, amikor is a csatorna tulajdonos megkezdheti a partnerprogramhoz történő csatlakozást, ami jelen pillanatban most 1000 feliratkozó és 4000 órányi megtekintett perc az elmúlt 12 hónapban. Ez egyébként nem egy elérhetetlen feltétel. (A YouTube Music mellett egy szponzorációs modell érkezését is bejelentette a videómegosztó portál.)

Mint YouTube szakértő mit tanácsolsz az induló vállalkozásoknak?

A videóformátum a tartalom-marketing egy fontos, és épp nagyon népszerű kommunikációs eszköze. A YouTube platform a második legnagyobb kereső, ahol rengeteg ember keres rá termékekre, szolgáltatásokra, azokat bemutató, azokról oktató videókra. Egy induló vállalkozás webjelenlétének, ennek okán jó, ha része a YouTube is. Ingyenes, mindenki számára elérhető, globális eléréssel bír és minden eszközön optimálisan meg is jelenik a tartalom. Érdemes felépíteni egy márka-csatornát, érdemes videógyártásba fektetni, saját tartalmat gyártani, vagy mások által készített, de a saját profilunkra releváns tartalmakat beépíteni a kommunikációnkba, vagy akár az épp nagyon futó influencer-marketing együttműködésekben is gondolkodni.

Milyen újdonságokra számíthatunk 2019-ben?

A Google és a YouTube folyamatosan optimalizálja a termékeit és szolgáltatásait. Bizonyára lesznek a közeljövőben is újdonságok, de ezekről egy-két Googler-en kívül mások nem igazán tudhatnak. Én sem. Személy szerint nagyon várom a YouTube Music hazai piacra való bevezetését.

Szerzők:

Farkas Szilárd

www.prfitonline.hu

Szinte Romulus Loránd

www.szinte.hu

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo