Ha menni kell, hát menni kell az alkalmazottnak

2013. október 31. csütörtök - 08:11 / piacesprofit.hu
  •    

Van egy érdekes tapasztalatom a kkv vezetőkkel folytatott beszélgetések alapján. Szinte minden ügyfelemtől hallottam már azt, hogy „De kár, hogy nem rúgtam ki azt az embert már sokkal korábban.” Azt is elárulom Önnek, hogy azt még soha egyiktől sem hallottam, hogy „De kár, hogy kirúgtam azt az embert. Nagyon sajnálom.”

Kép:flickr

Ha egy dolgozójával kapcsolatban azt gondolja, meg kellene válni tőle, a legokosabb, ha mielőbb kiteszi. Csak hát az kemény és kellemetlen. Konfrontálódni kell, az meg kinek hiányzik? Egy vezetőnek belátónak és empatikusnak kell lennie, de annak is megvan a határa, hogy meddig és milyen ügyek esetében lehetünk elnézőek.

Olyan ez, mint letépni egy sebtapaszt. Két útja van a dolognak. Az egyik, hogy lassan, óvatosan, milliméterről-milliméterre húzza le a ragacsot a bőrről, de ez nem jó, mert sokáig tart a fájdalom. A legjobb egy gyors, határozott mozdulattal lerántani. Fáj persze, de hamar túl van rajta az ember.

Amikor először eszébe jut egy munkatársával kapcsolatban, hogy ki kellene tenni a cégből, mert nem szívesen dolgozik vele együtt, legjobb, ha azonnal cselekszik. Az egyetlen, amit mindenképpen végig kell gondolni, hogy ne a hirtelen feltörő érzelmek befolyásolják a döntést, hanem a szakmai megalapozottság. Vagyis azt nézzük, hogy végzi a munkáját. Ha nem jól, és kitesszük a cégből, az lehet, hogy kemény dolog, de csak rövid ideig. Ha hetekig, hónapokig húzza – a tapasztalataim azt mutatják, hogy nem ritkán évekig –, akkor sokáig kellemetlen és kemény a helyzet, sőt akár a cégre is rossz hatással lehet a halogatott döntés.

A fegyelmi jobb az elbocsátásnál – és olcsóbb is
A hazai munkáltatók többsége nincs tisztában azzal, hogy az új munka törvénykönyve ismét lehetővé teszi a felmondásnál kevésbé szigorúbb fegyelmi eszközök használatát a munkahelyeken. Kevésbé súlyos vétség esetén célszerűbb és gazdaságosabb fegyelmi eszközökhöz nyúlni, hiszen a kirúgás önmagában is költséges lehet, egy új munkavállaló betanítása pedig biztosan idő- és pénzigényes.

Amikor a cég meghaladja a dolgozót

Sokszor az a baj, hogy az illetőn túlnőtt a cég, induló mikrocégből versenyképes kkv lett. Ennek megfelelően változott a technológia, az ügymenet, a munkatempó. Az illető eddig megfelelt, de most, hogy a piac, a körülmények, a konkurencia, a technológiai, elektronikai és számítástechnikai fejlődés sokkal magasabbra tette a lécet, nem bírja a nagyobb fordulatszámot.

Ha ez egy hűséges, lojális, jól termelő embere volt, keressen neki más posztot cégen belül. Ha ez nem megy, segítsen neki máshol elhelyezkedni, vagy legalább egy nagyon jó ajánlólevelet adjon neki! Higgye el, hálás lesz, hiszen ő sem boldog már a túl magas követelmények miatt, amelyektől állandóan kudarcos, mert nem bír nekik megfelelni.

Kedves Barátom! Szóval ne sokat tököljön, csak mondogassa magában a locsolóverset, miszerint  „Egy tök, két tök, öt tök, nem tökölök, öntök!” és lépjen!

Az Erő legyen Önnel:

Piroska Gyula
www.piroskagyulatrening.hu