Gyakorlati tippek mikrovállalkozásoknak

2013. március 04. hétfő - 13:30 / kfarkas
  •    

A saját márka építése és gondozása a kkv számára éppolyan fontos, mint a nemzetközi vállalatóriás számára. A célpiaca, a lehetőségei és ebből fakadóan az eszköztára viszont más.

Kép:flickr

A vállalkozónak az előállítás mellett arról is gondoskodnia kell, hogy terméke eljusson a fogyasztókhoz. Ám hiába kerül a polcokra, a vevő számtalan ugyanolyan áron kínált hasonló minőségű termékkel találja szembe magát. El kell tehát érni azt is, hogy a mienket válassza. Erre szolgál a brand vagy – magyar nevén – a márka.
– A márka üzleti értéket képvisel egy vállalkozás számára. Abban segít, hogy a fogyasztó meg tudja különböztetni a termékünket. Néhány évvel korábban kólákat teszteltek. Bekötött szemmel még a legfanatikusabb márkahű vásárlók sem tudták rangsorolni a különböző gyártók italát, de amikor tudták, hogy melyiket isszák, rendre a kedvelt márkájukat találták a legvonzóbbnak – mondta Szenes Gábor, a Pressonline Kft. ügyvezetője, aki szerint a márkázás – leegyszerűsítve – a harcot jelenti a fogyasztó agyának egy területéért.

Hogy miért érdemes foglalkozni a márkaépítéssel? Olvassa el itt!

A magyarországi kis- és középvállalkozások többsége a multinacionális vállalatok játékterének tartja a márkaépítést. Holott a szakember szerint a saját márka építése és gondozása ebben a körben is elengedhetetlen. Csak a célpiac, a lehetőségek és ebből fakadóan az eszköztár más.
– Egy középvállalkozás márkájára rá lehet szánni három hónapot, kutatásokat és elemzéseket lehet végezni, márkastratégiát, majd arra alapuló kampányt tervezni, míg egy kis- vagy mikrovállalkozás ezt nem engedheti meg magának. A kisvállalkozók legfontosabb eszköze vállalkozásuk méretétől és tevékenységétől függetlenül a saját józan, paraszti eszük – mutat rá a szakember.

A kisebb cégeknek kiváló lehetőség a vírusmarketing alkalmazása is. Ennek praktikáiról itt olvashat.

Erre figyeljünk

1. Szerezzünk információt a piacunkról, a vásárlóinkról, a konkurens termékekről.
2. Gondoljuk át, hogy milyen formában kerülünk kapcsolatba az ügyfeleinkkel.
3. Értsük meg a célcsoportunk igényeit.
4. Határozzuk meg, hogy mi a vásárlók számára is érzékelhető különbség a magunk és a konkurencia terméke között, azaz: mi az az ígéret, amit a márka a vásárlók felé közvetít.
5. Képviseljük konzekvensen a megteremtett márkát.
6. Ám itt nem áll meg a dolog: azt is végig kell gondolnunk, hogy melyek azok az üzleti problémáink, amelyeken valóban segíthet a kommunikáció.

Az óriásplakátokon folytatott kampányok vagy a televíziós spotok valóban nem a kisvállalkozás marketingeszközei, de ezeken kívül számtalan más is létezik. A kisvállalkozó általában a tanácsadók helyett magára számíthat. Nézzünk egy példát!

Mikrovállalkozás márkaépítése a gyakorlatban

Pötyike a piacon több más kofával egyetemben árulja a tojásokat. Szeretné, ha a forgalma emelkedne, hiszen negyven tyúkjának stabil termelése mellett akkor el tudná adni a szomszédasszony tojásait is, és további tyúkoknak is lenne még hely az udvarban.

Az első teendője felmérni a saját helyzetét. Más az igény ugyanis a budapesti belvárosi biopiacon, és más egy borsod megyei termelői piacon. Beszélgetnie kell a piacra betérőkkel, hogy megtudja, mi a legfontosabb az ott vásárlók számára. Leegyszerűsítve: inkább az ár vagy a minőség érdekli igazán az általa elérhető vevőkört. Pötyike a vásárlóitól eredő visszajelzések és saját helyzetének felmérése után úgy dönt, hogy ő lesz a legolcsóbb tojásárus a piacon. Mivel kapcsolata az ügyfélkörével elsődlegesen személyes találkozókon alapul, így – amellett, hogy valóban olcsóbban adja tojást, mint a többi árus – a beszélgetések során meg is említi, kihangsúlyozza ezt a tényt.

A vevők közötti kommunikációs csatornák ismeretében Pötyike alternatív megközelítéseket is alkalmazhat, saját Facebook oldalán, ismerősein keresztül is kommunikálhatja, hogy ő a legolcsóbb tojásárus a piacon. Ha az unokája nyomtat néhány plakátot, és azokat a barátaival kiragasztja a városban, Pötyike már ATL eszközökkel is megtámogatta marketingkampányát. Ha a standján egy kartonpapíron keresztül is közli az üzenetét, a BTL eszközökkel is élt. Ha az üzenet célba ér, az árérzékeny közönség immár Pötyikét mint a legolcsóbb tojást áruló kofát keresi a piacon. A márka ekkor már üzleti értékké válik. A brandet azonban gondozni is kell. A többi kofa észlelve a felfutó mikrovállalkozás sikerét, árversenybe kezd Pötyikével. A tojásárus, ha nem figyel, és nem tartja magát konzekvensen saját márkájának üzenetéhez – azaz máshol olcsóbban lehet tojást venni a piacon –, hirtelen azon kaphatja magát, hogy a vevőköre elpártolt tőle.

Tudást ingyen
A Start Up Guide 2012. Üzleti tanácsok fejlődő kisvállalkozások részére című könyv egy kis cég működtetéséhez kínál átfogó tudást, többek között marketingkommunikációs kérdésekben. A tartalom ingyenesen, regisztráció nélkül olvasható a www.pressonline.hu. oldalon, a nyomtatott könyv pedig elérhető a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány, a Garantiqa, az EEN, a KA-VOSZ, a VOSZ az NFÜ és az MFB ügyfélszolgálatán, szintén ingyenesen.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek