GfK: mérsékelt növekedés várható a kiskereskedelemben

2018. április 11. szerda - 18:00 / piacesprofit.hu
  •    

A kiskereskedelmi forgalom idei növekedése várhatóan elmarad a korábbiaktól és a térség más országaiban végbemenő növekedéstől – írja a GfK piackutató. A vásárlás körülményeiben korábban látott trendek továbberősödtek, a kereskedelmi csatornák közül pedig a diszkontok és drogériák forgalma nőtt számottevően.

Az Európai Unióból érkező támogatások beáramlása, a beruházások növekedése és a háztartások fogyasztásának élénkülése jellemezte a tavalyi évet – áll a GfK tanulmányában. Eszerint a napi fogyasztási cikkekre fordított költés abszolút értékben ugyan bővült, de ennek mértéke visszafogottnak bizonyult.

Kiskereskedelem: mi lehet az idén a nyerő stratégia?
A várakozások szerint a fogyasztás fellendüléséből ismét az online kereskedelem és – meglepő módon – a nagyobb kiskereskedelmi láncok profitálhatnak. A vesztesek között a kisebb, helyhez kötött kereskedőkkel kell számolni – derült ki a zentrada online kereskedelmi platform előrejelzéséből.

2016-hoz képest mintegy 2 százalékkal emelkedett, ami nagyjából megegyezik az előző két évben látott ütemmel. A háztartások FMCG-költéseinek növekedése hátterében az egy vásárlás alkalmával elköltött összeg mintegy 8 százalékos bővülése (azaz növekvő tranzakcióméret) áll, bár a vásárlási gyakoriság csökkent. A saját márkás termékek részesedése hazánkban ha kismértékben is – 25 százalékról 26 százalékra –, de tovább tudott növekedni a napi fogyasztási cikkek esetében. Ugyanakkor az akciós vásárlások részaránya összességében enyhe (1 százalékpontos) csökkenést mutatott a háztartások költései alapján – ezen belül ugyanakkor a személyi higiéniai termékek, valamint a mosó- és tisztítószerek kategóriájában az átlagnál jelentősebb mértékben nőtt.

Népszerűbbek a diszkontok

A vásárlás körülményeinek korábbi trendjei továbberősödtek, 2017-ben is növekedett a boltok autóval történő megközelítése, valamint a kártyás vásárlások aránya. Ami a kereskedelmi csatornák szerepét illeti a napi fogyasztási cikkek piacán, a tavalyi év legfontosabb fejleménye a diszkontok további erőteljes növekedése. Bár a napi fogyasztási cikkek piacán összességében alacsony a részesedése, számottevően bővült a drogéria csatorna forgalma is a háztartások költései alapján. A hagyományos kereskedelmi csatornák – elsősorban a független kisboltok – továbbveszítettek súlyukból.

A diszkontok részesedésének növekedése betudható egyrészt a csatorna folyamatos expanziójának (új boltok nyitása), másrészt pedig annak, hogy használata egyfajta kényelmi, szupermarket jellegű vásárlásnak is egyre inkább teret ad, azaz minőségi terméket kínál alacsony áron és gyors kiszolgálás mellett. A diszkontok szerepe az átlagos piaci részesedésüknél magasabb a kényelmi-, snack-, tejtermék kategóriákban, valamint a háztartási papíráru piacon, mindazonáltal 2017-ben a diszkontok esetében a legnagyobb forgalombővülést az élelmiszer kategóriákban mérte a GfK.

A formátum sikere töretlen, a hazai vásárlók körében is folyamatosan javul a megítélésük. A korábbi bizalmatlanság az olcsó, potenciálisan alacsonyabb minőségű termékek, a raktárszerűen kialakított boltbelső, a szűkebb termékválaszték iránt immár csökken. Ehelyett a vásárlók szerint az üzletekben könnyű tájékozódni, a polcok áttekinthetők, a termékek árszínvonala kedvező, a pénztáraknál gyors és kényelmes a fizetés, az áru friss és minőségi.