Fűszerszerszám közösségi forrásból

2015. október 18. vasárnap - 07:30 / kfarkas
  •    

A fejlesztőmérnök és formatervező felesége hittek az általuk tervezett, mitikus Fahéjmadárra emlékeztető fűszerszóróban, ezért az összes megtakarításukat feltették az ötletre. 3D nyomtatóval készült a prototípus, majd a Kickstarteren összegyűjtött forrásból indult el a gyártás.

Oltvai Horváth Réka

Oltvai Horváth Réka
Kép:PP/HatlaczkiBalázs

Előfordult már, hogy fahéjból vagy kakaóból mintát szerettek volna rajzolni kiskanállal a habos kávéra vagy egy sütire, de nem sikerült? A legtöbben ilyenkor feladják, nem így Oltvai Horváth Réka és férje, akik addig ötleteltek, amíg meg nem született a Cinnibird Spice Pen, a mitikus Fahéjmadárra emlékeztető fűszerszóró. A fejlesztőmérnökként dolgozó Oltvai Balázs és a formatervező Réka ezután elhatározták, hogy vállalkozást építenek ötletükből, amihez a közösségi finanszírozást hívták segítségül.

– Körülbelül két éve vágtunk bele, de még a mai napig csodálkozunk azon, hogy milyen messzi országokba eljutott az ötletünk a közösségi finanszírozási oldalak segítségével. Ez egy óriási kaland! – mondja Oltvai Horváth Réka, a Cinnibird Spice Pen dizájnere.

Amikor elindították a vállalkozást, legfőképpen az motiválta őket, hogy az ötletükben van potenciál. Hittek benne, ezért áldozatokra is hajlandóak voltak.

– A prototípusra rá kellett szánnunk a spórolt pénzünket, hiszen ahhoz, hogy elindítsunk egy közösségi finanszírozási kampányt, kézzelfogható megoldással kellett rendelkeznünk. A fejlesztésre végül mintegy kétmillió forintot fordítottunk. Többek között vettünk egy otthoni 3D-s nyomtatót, amivel az első darabokat elő tudtuk állítani – meséli a formatervező.

Összedobják
A közösségi finanszírozási oldalakon keresztül az internet lett a forrásgyűjtés új arénája: ötletgazdák és startup cégek versenyeznek a magánemberek pénzéért. Jó pár éve Amerikából indult a pénzgyűjtésnek ez a formája: a kreatív iparágak szereplői rétegfilmekre, rétegkönyvekre próbáltak meg így pénzt gyűjteni. Ma viszont akár egy új használati tárgy, fogyasztási cikk vagy szolgáltatás is elindulhat a közemberek adakozásából. Egyre több magyar ötletgazda is szerencsét próbál az Indiegogón vagy a Kickstarteren. A MagikMe alapítói pedig például egy befogadó játszótéri játékra kalapozták össze a pénzt. Itt olvashat részletesen a közösségi finanszírozás várható trendjeiről, ha belevágna.

Amikor az első verziók kész voltak, indítottak – elsősorban a piac felmérésére – egy kampányt az Indiegogón, még kitűzött cél nélkül. Marketingre már nem nagyon maradt pénzük, otthon készült a videó, „házilag” állítottak mindent elő.

– Arra jó volt, hogy lássuk, van komoly érdeklődés, de három-négy hónap múlva rájöttünk, hogy a forma még nem tökéletes. Újabb kampányt indítottunk, de ekkor már kétezer dollárt tűztünk ki célként – mesélik.

Hittek az ötletükben, de a gyártás beindítására nem volt pénzük. Ráadásul a közösségi finanszírozás nemcsak forrást biztosított, hanem globálisan ismertté tette a projektet, ami által piacot is teremtett a terméknek. A közösség végül ötezer dollárral támogatta a projektet, használat közben azonban kiderült, hogy mit kell még finomítani a tollon. A további fejlesztésre és a jobb csomagolásra szerettek volna újabb forrást bevonni, ám már a Kickstarteren. Mivel az Indiegogo nem az a felület, ahol óriási sikereket lehet elérni kis ráfordítással – oda bárki feltöltheti a termékeit, így felhígul a kínálat, és bizonyos kampányok elsikkadnak –, ezért váltottak.

– Egy ismerősünk egyesült államokbeli cégén keresztül indítottuk el a kampányt ötezer dolláros céllal. Végül tizennyolcezer dollárt gyűjtöttünk, ami részben annak köszönhető, hogy már sokkal tapasztaltabbak voltunk abban, hogyan kell kampányolni a közösségi finanszírozási oldalakon – állítja Réka.

Fontos, hogy a közösséget újabb és újabb információkkal bombázzuk: folyamatosan frissülő fotókkal kell ellátni a kampányoldalt, akciókat indítani – azaz bizonyos napokon a támogatók kisebb támogatási összegért részesülhetnek nagyobb kedvezményben –, újításokat bejelenteni. – Ekkor találtuk ki az átlátszó és a matt fekete verziót, valamint vidámabb színekben is gondolkodtunk – emlékszik vissza az ötletgazda.

A Kickstarteren aratott siker a pluszforrás mellett más módon is fellendítette a vállalkozást. Ismertebbek lettek, és ma még mindig ebből építkeznek: akik ott támogatták és megvették a terméket, sokan újra felkeresik őket – többek között kereskedők és forgalmazók a világ minden részéről.

Bár ma még alapvetően az interneten keresztül forgalmazzák a Cinnibirdöt, több disztribútor is megkereste őket Oroszországtól Dél-Koreáig. Fő piacuk azonban az Egyesült Államok.

– Mintadarabokat rendelnek, tízet, húszat, hogy teszteljék a keresletet a shopjaikban, dizájnerboltokban. Eddig körülbelül kétezer darabot adtunk el, és a szám folyamatosan nő – mondja Réka.

Most egy gyerekeknek szóló tollat terveznek, amit a karácsonyi szezonra szeretnének piacra dobni.

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek