Fulladoznak az adminisztrációs terhektől a cégek

2013. szeptember 30. hétfő - 11:10 / piacesprofit.hu
  •    

Az elmúlt években intézkedés történt a vállalkozók adminisztrációs terhelésének csökkentésére, s ezek kormányzati források szerint 500 milliárd forinttal csökkentették a cégek kiadásait. A legtöbb vállalkozás azonban mégis az adminisztrációs terhek növekedésére panaszkodik.

Az adminisztrációs terhek változása 2010-hez képest – Forrás: GKI

A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2013. augusztusban reprezentatív felmérést végzett a magyar vállalatok körében. A 978 válaszadó cégvezetőtől egyebek mellett megkérdezték, hogy hogyan változtak adminisztrációs terheik 2010-hez képest az adózás, a számvitel és pénzügy, a munkaügy, a humánpolitika, a környezetvédelem, illetve a beruházásokhoz kapcsolódó engedélyezési eljárások területén.

A vállalatok minden vizsgált területen jelentős tehernövekedést érzékeltek, különösképpen az adózással (54 pont), valamint a számviteli és pénzügyi kötelezettségekkel (50 pont) kapcsolatos adminisztrációt érzékelik nagyobb tehernek, mint 2010-ben. A cégek közel 78 százalékánál nőttek az adózási, közel 74 százalékánál a számviteli, pénzügyi terhek. Mindemellett három év alatt számottevően nőttek a munkaügyi, a környezetvédelmi előírásokat és a beruházásokkal kapcsolatos engedélyezési eljárásokat érintő adminisztrációs kötelezettségek is. (Pedig az adminisztrációs terhek csökkentését Brüsszel is kiemelten kezeli.)

Létszám-kategóriák szerint a 21-50 és az 51-150 fő közötti alkalmazotti létszámú cégeket az adózási bürokrácia különösen sújtja, de a nagyvállalatok közül is sokan panaszkodnak erre. A számviteli, pénzügyi adminisztráció növekedése közel egyformán sújtja a cégeket. A munkaügyi szabályozás változásai a 11-20 fő közötti cégek számára okoztak közepes tehernövekedést, míg a többi vállalkozás ezt is súlyosan növekvőnek tartotta. A legkevésbé az engedélyezési eljárások adminisztrációja nőtt, de még itt is jelentősnek tartják a növekedést. (Bizonyára ez is az egyik oka annak, hogy a magyar vállalkozások átlagosan csak néhány évet élnek meg.)

Ágazatok szerint az építőiparban csak a környezetvédelmi, az iparban az engedélyezési „papírmunkát” érzékelik közepesen növekvőnek, míg a többi adminisztráció rendkívül nagymértékben nőtt megítélésük szerint. A kereskedelmi cégek szerint az engedélyezési eljárások adminisztrációja kissé, a munka- és környezetvédelem közepesen, míg az adózás és a számvitel, pénzügy területén extra tehernövekedést észleltek. A szolgáltató cégek a kereskedelmi vállalkozásokhoz hasonlóan látják a helyzetet, de náluk már a munkaügyi szabályozás miatti többlet bürokrácia is jelentősen nagyobb erőforrásokat igényel.

Az adórendszer és az adminisztráció a legnagyobb kihívás
Az adórendszer és az adminisztráció egyszerűsítését szorgalmazza az uniós vállalkozók döntő többsége a versenyképesség érdekében. Az üzletemberek 72 százaléka szerint túl bonyolult a papírmunka, kétharmaduk pedig az adórendszert is egyszerűbbé tenné. Sokan panaszkodnak a szűkös pénzügyi forrásokra is egy friss felmérésben.

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek