Flottakezelés: gyakorlati tanácsok cégvezetőknek

A kis- és középvállalatok számára is figyelemre méltó előnyökkel járhat, ha flottakezelőre bízzák az autóikat. Flottának ugyan a több autóból álló gépjárműparkot szokás nevezni, de a legtöbb flottakezelő teljes körű szolgáltatást ajánl mikrocégek egyetlen autóból álló autóparkjának is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A köztudatban a céges autóflotta több száz vagy akár ezres nagyságrendű, óriási járműparkként él, pedig a valóságban – különösen a magyar piacon – nem ez a helyzet. – Vannak egyautós ügyfeleink, nem is kevesen – mondta a Piac & Profit kérdésére Pesti Tímea, a LeasePlan Hungária Zrt. kereskedelmi igazgatója.

Operatív lízing, akár pénzszerzésre is

A flottakezelő általában árelőnyt vagy olyan kényelmi szolgáltatást nyújt az ügyfeleknek, miáltal költségeiket csökkenthetik, vagy hasznos munkaórákat takaríthatnak meg. Ilyen a finanszírozás, a teljes körű üzemeltetés, amelyben a gumicserétől a szervizeltetésen át a parkolási bírságok intézéséig mindent a flottakezelő rendez, és tartalmazhat akár monitorozást is a szolgáltatás. Ennek segítségével a flottaszolgáltatást igénybe vevő cég részletesen ellenőrizheti a flottájába tartozó gépjárművek mozgását, fogyasztását, szén-dioxid-kibocsátását, sőt akár a munkatársak vezetési szokásait is.

– Ha valakinek „nehezebb a lába” – az optimálisnál nagyobb fordulatszámon használja a gépjármű motorját –, akkor ez nemcsak a baleseti kockázat növekedésével jár, hanem az autó többet fogyaszt a kelleténél, jobban kopnak az alkatrészek és a gumik, ez pedig akár komoly költségnövekedést is jelenthet – említette példaként a LeasePlan kereskedelmi igazgatója.

A flotta finanszírozása történhet operatív lízing keretében, ha az ügyfél nem rendelkezik saját céges járműparkkal. Ebben az esetben a flottakezelővel együtt kiválasztják a megfelelő autótípust, meghatározzák a szükséges darabszámot, a futamidőt és a futásteljesítményt, majd a flottakezelő cég megvásárolja a gépjárműve(k)et. Az ügyfeleknek elsősorban a TCO-ra – a teljes futamidőre jutó költségre érdemes figyelniük, mert ha olyan gépjárművet választanak, amely mondjuk nem elsősorban városi közlekedésre ajánlott, tehát nem a kívánt használatnak megfelelő típus, akkor a szervizeléssel, fogyasztással együtt valószínűleg drágábban jönnek ki, mint ha a tervezett használathoz mért járműtípust választottak volna.

Nem a vételár számít!

Mielőtt döntenénk
Mérjük fel cégünk szükségleteit! Ne igényeljünk a kelleténél több autót.
Mérjük fel reálisan cégünk jövőbeli helyzetét. A flottakezelési szerződés általában 3–5 évre szóló, hosszú távú szerződés, éppúgy nem olcsó kiszállni belőle idő előtt, mint egy hitelből.
Csak stabil pénzügyi hátterű, megbízható referenciákkal rendelkező flottakezelővel kössünk szerződést. Mielőtt belevágnánk, mindenképpen informálódjunk!
Mérjük fel, hogy a cég milyen árért, milyen szolgáltatásokat nyújt! Nem biztos, hogy az elsőre legolcsóbbnak tűnő ajánlat jelenti a hosszú távon legkifizetődőbbet!
Mérjük fel a flottakezelő szolgáltatásainak minőségét, szervizhálózatának lefedettségét! Kérjünk akár referenciákat!
Alaposan nézzük át a szerződést! Ügyeljünk arra, hogy milyen járulékos költségeket háríthat ránk a kezelő cég, milyen garanciákat vállal, és hogy a garanciák mikor vesztik érvényüket, valamint részletesen tájékozódjunk a bérleti időszak végén esedékes elszámolás módjáról!
Sokszor kizárólag a beszerzési árak összehasonlításának csapdájába esnek az ügyfelek, pedig lehet, hogy a maradványérték és a fenntartási költségek figyelembevétele mellett a drágább vételi árú gépjármű lesz TCO-szempontból lényegesen kedvezőbb, takarékosabb választás. Operatív lízing esetén a tulajdonos a flottakezelő cég, és mivel a flottakezelő a vásárlás után visszaigényelheti az áfát, az ügyfél nem az autó bruttó, hanem a nettó értéke alapján kalkulált bérleti díjat fizeti. Ezenkívül az ügyfél 2012. január elsejétől már a bérleti díj áfáját is visszaigényelheti az üzleti használat arányában, a törvényi keretek által meghatározott módon.

Abban az esetben is van lehetőség operatív lízingre, ha az ügyfél már rendelkezik gépjárművel: ilyenkor a flottakezelő megvásárolhatja a gépjárműparkot, amelyet az ügyfél visszalízingel. A modell sok finanszírozási gonddal küzdő vállalkozásnak jelenthet komoly előnyt, hiszen készpénzhez jutnak, de a szükséges munkaeszközeik is megmaradnak.

Ha azonban az ügyfél nem finanszírozási lehetőséget keres, akkor a saját gépjárművére köthet kezelési szerződést is. Ebben az esetben a flottakezelő szabott havidíjért jár el az ügyfél érdekében. Itt is lehetőség van költségcsökkentésre, részben a már ellenőrzött, megbízható szervizelési lehetőségek, részben pedig a flottakezelő által nyújtott tanácsadás által nyert optimalizálási lehetőségek kapcsán.

Tankolás készpénz nélkül

A pénzkímélő üzemanyagkártyákkal néhány esetben olcsóbban vásárolhatunk üzemanyagot, de ezenfelül a legnagyobb előnyük, hogy a céghez havonkénti összesítésben érkezik a számla, így tervezhetőbb az üzemanyag-kiadás, másrészt pedig hó közben nem köti le a vállalkozás készpénzállományát. Az is könnyebbség, hogy nem kell gyűjtögetni az elszámolható számlákat a benzinkutaknál, hanem a flottakezelőtől kapott számlával egyszerűbbé és könnyebbé válik a könyvelés is. Sőt! Követhetőbb, transzparensebb és mérhetőbb a flotta, illetve az egyének fogyasztása vagy akár a károsanyag-kibocsátás mértéke.

Cégautóadó: nehéz kigazdálkodni

A cégautóadót a személygépkocsi teljesítménye és környezetvédelmi osztályba sorolása alapján kell negyedévente bevallani és megfizetni a hatályos adótörvény értelmében. 12 díjtétel van, de a legkörnyezetkímélőbb kisautó esetében is több adót kell fizetni idén, mint 2011-ben kellett. A legkisebb adótétel 7700, a legmagasabb pedig 44 ezer forintos kiadást jelent havonta. Az adót a tulajdonosnak kell megfizetnie, azaz ha a magánszemély bérbe adja az autóját a gazdasági társaságnak, a magánszemély fizeti az adót. A bérleti díjat a cég költségként elszámolhatja, a bérbeadásból származó áfát pedig visszaigényelheti.

Cégautóadót akkor is kell fizetni, ha tegyük fel az értékesítési munkatárs a saját járművét használja, és a gépjárműhasználat költségét a munkáltató tételes költségelszámolással téríti meg. Ha a munkáltató útnyilvántartás és a benzinszámlák alapján fizet, a munkavállalónak gépjárműadót kell fizetnie. Ha azonban kiküldetési rendelvénnyel számolnak el az adóhivatal által megadott üzemanyagnorma és üzemanyagár szerint, nem kell adót fizetni.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo