Felosztották az országot: brutális bírság a megyei lapkiadóknak

2014. október 21. kedd - 10:36 / piacesprofit.hu
  •    

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) együttesen csaknem 2,2 milliárd forint bírságot szabott ki négy regionális lapkiadóra, miután megállapította, hogy azok felosztották a megyei napilapok piacait.

Kép: SXC

A GVH hétfői közleménye szerint az Axel Springer-Magyarország Kft., a Russmedia Kft., a Lapcom Kiadó Kft. és a Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. versenykorlátozó megállapodásokat kötött. A vállalkozások, illetve azok jogelődjei között a 2000 novemberétől, illetve 2002 májusától 2010 áprilisáig fennálló, a vasárnapi lapokkal kapcsolatos szerződések kölcsönös versenytilalomra, illetve az árak egyeztetésére vonatkozó rendelkezéseket tartalmaznak.

Versenykorlátozó megállapodás létét támasztották alá az Axel Springer és a Russmedia (korábbi nevén Inform Média), valamint az Axel Springer és a Lapcom közötti szerződések kölcsönös versenytilalomra vonatkozó rendelkezései, amelyek szerint a felek kölcsönösen nem támadják meg egymás megyei/regionális piacait – hangsúlyozta a GVH.

A GVH döntése szerint a vállalkozások közötti versenykorlátozó célú, kétoldalú megállapodások átfogó piacfelosztó megállapodás részesei voltak, amelyek korlátozták a megyei lapkiadókat abban, hogy egymás megyéinek területén célzottan megjelenjenek második napilapokkal, illetve más alternatív kiadványokkal.

A kiadók ezzel megsértették a gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalmát, ezért szabta ki a GVH az összesen 2 milliárd 164 millió forint versenyfelügyeleti bírságot. Az Axel Springerre 615,4 millió, a Russmediára 480,8 millió, Lapcomra 313,1 millió, a Pannon Lapokra pedig 755,4 millió forint bírságot szabtak ki. (Sok vállalkozás jóhiszeműen sérti meg a versenyjogot, mivel nincsenek tisztában a rendelkezésekkel.)

Kartellek nyomában: engedékenyek a megtérőkkel
Idén augusztus végéig hetven ügyben kezdett vizsgálatot a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A versenykorlátozó megállapodások feltárása és visszaszorítása érdekében alkalmazzák az úgynevezett engedékenységi politikát.

A GVH kiemelte: a csaknem tíz évig tartó kartell-megállapodás miatt a bírság-alapösszegek valamennyi vállalkozás esetében lényegesen meghaladták a versenytörvényi bírságmaximumot. Ezért a versenyhivatal valamennyi vállalkozást a maximális bírsággal sújtotta, amely a vállalkozások előző évi nettó árbevételének 10 százaléka.

Az Axel Springer és az Inform Média, az Axel Springer és a Lapcom, valamint az Axel Springer és a Pannon Lapok közötti kétoldalú szerződések alapján feltételezhető volt, hogy a vállalkozások egyeztetéseket folytattak az árusoknál alkalmazott lapárakra és a hirdetési árakra vonatkozóan is – tette hozzá közleményében a versenyhivatal, ám ezt az eljárást a GVH megszüntette.

A GVH bírság kiszabása nélkül megállapította azt is, hogy az érintett vállalkozások 2010 júniusában és 2011 szeptemberében, továbbá az Axel Springer és az Inform Média 2010 decemberében és 2011 júniusában versenykorlátozó magatartást tanúsítottak, amikor a megyei nyomtatott, illetve elektronikus kiadványaikban a nem közös vagy bizományosi értékesítés keretében közzétett hirdetések áraival és az azokra ható körülményekkel kapcsolatban üzletileg érzékeny információkat osztottak meg egymással.

 

A CÉGVEZETŐK HARMADA NEM TUDJA, HOGY TILOS FELOSZTANI A PIACOT
Egyre gyakrabban hallani az üzleti életben a megfelelés, compliance kifejezéseket. Az angol eredeti gazdasági-jogi értelemben összességében arra utal, hogy az adott vállalat működése során mennyiben törekszik arra, hogy a jogszabályok szerint, azoknak megfelelve járjon el.