Felkészületlenek a változásokra a magyar cégvezetők

2011. február 17. csütörtök - 10:38 / HR Portal
  •    

A változás az egyetlen dolog, ami állandó. A magyar cégvezetők többsége azonban nem a kihívással, hanem a krízissel, az anyagi veszteséggel azonosítja. Azt is belátják azonban, hogy nincsenek felkészülve rá, ugyanakkor "házon belül", saját erőből kezelik. Szakértő segítségét többnyire csak akkor kérik, ha egyszer már alaposan megütötték a bokájukat.

"A változásmenedzsment az új foci: mindenki ért hozzá, de csak ritkán kerül a hálóba a labda. Úgy tűnik, kell néhány elveszített meccs ahhoz, hogy hozzáértő edző segítségét kérjék" – állapította meg Solti Előd változásmenedzser, egy friss, nagy- és közepes vállalkozások körében készült felmérés adatai alapján.

A válaszokból kiderült: tízből hat cégnek kellett komolyabb változással szembenéznie az elmúlt időszakban. Több mint negyedük jelentős mértékűnek ítélte a változást. Az üzletvezetést a cégvezetők több mint húsz százaléka szerint kifejezetten nagy mértékben érintette. Többségben vannak ugyanakkor azok, akik azt mondták: a cégek szervezeti működését alig érintették a változások. Érdekes ugyanakkor, hogy a válaszadók több mint 40 százaléka a változást krízishelyzetként élte meg, míg 52,6 százalékának komoly anyagi kára is származott belőle.

A megkérdezettek több mint 60 százaléka bevallja: nincs gyakorlata a változások kezelésében, ugyanakkor talán meglepő, hogy csaknem ugyanennyien saját maguk próbálnak választ találni az új kihívásokra, vagy cégük munkatársaiban bíznak. A jövőben fel kell készülni a változások kezelésére – ezt vallja a cégvezetők 67 százaléka.

Az Egyesült Államokban több évtizede dolgoznak azon a szakemberek, hogy különböző, előre meg nem határozható válsághelyzetekre dolgozzanak ki forgatókönyveket. A többi között ez a menedzsment stratégia segített az amerikai cégeknek abban, hogy a 2008-ban kialakult világgazdasági válságban, az európai társaságoknál lényegesen gyorsabban talpra tudjanak állni.

A kutatás eredményei szerint a magyar vállalkozások vezetőinek még egy-két válságos időszakot meg kell élniük ahhoz, hogy belássák, a felkészülés, a külső segítség igénybevétele – legyen szó jogi, menedzsment vagy kommunikációs tanácsadásról – nem luxus, hanem a túléléshez szükséges stratégia része – szögezte le Solti Előd.