Farmer üzleti rangban? Nem jó ötlet

2015. szeptember 27. vasárnap - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Casual, business casual, smart casual - ember legyen a talpán, aki kiigazodik a dresszkód rengetegben. Etikett szakértőnk segít, hogy önazonosak és stílusosak legyünk!

A „tökéletes” megjelenés egyik titka, hogy öltözékünk legyen önazonos, illetve tartsuk be az írott és íratlan dress code szabályait. Gyakran vetődik fel a kérdés, hogy mit is kell érteni pontosan olyan kategóriák alatt, mint a „casual”, „business casual”, „smart casual”…

Nem véletlen a zavar. Ahogyan ugyanis a világ minden táján egyetértenek abban, mit is kell viselni akkor, ha „black tie” az elvárt öltözék (legfeljebb ugyanezt tuxedo-nak nevezik esetleg egy másik ország meghívóján, nálunk pedig szmokingot írnak), ha az elvárt öltözék „business casual”, vagy „smart casual” már nem találunk ilyen konszenzust.

Külföldre menvén, vagy külföldi üzleti környezetben, jó tesszük ezért, ha felfrissítjük a tudásunkat arról, mit is értenek a helyiek az adott kategória alatt.

Kép:Pixabay

Ez a casual nem az a casual

Nálunk például, még üzleti környezetben is megjelenik a farmer, amely külföldön jellemzően még az „elegánsabb hétköznapi” megjelenésnek („smart casual”) sem része. (Helyette a chino – jellemzően drapp, illetve homok színű nadrág – az elfogadott.)

Gyakran találkozhatunk itthon, a két hibás véglettel is. Az alulöltözöttséggel, amikor a „casual” („hétköznapi”) megjelenést összetévesztik, a „smart casual” („elegáns hétköznapi”), illetve a „business casual” („kötetlenebb üzleti”) megjelenéssel. Illetve, főleg a nők körében, a túlöltözöttségnek azzal a módjával, amikor az alkalmi megjelenést és ruhadarabokat (például koktélruha, drámai ékszerek) üzleti tárgyalásokra viselik.

Tényleg kell a dress code?
Sokan az öltözködési kódexet (dress code) úri huncutságnak tartják, ami a nagy cégekre jellemző. Érdemes pedig néha elgondolkodni azon is: vajon mi lehet az oka, hogy egy egész kódexet írnak arról, mit viseljen valaki egy cég képviseletében és mit ne.

A „casual” kategóriába tartozó ruhadarabok az egész megjelenést zárójelbe tehetik. Érdemes ezért végiggondolni, hogy a professzionális megjelenést, és az ehhez kapcsolódó pozitív asszociációkat és imázst, fel kívánjuk-e áldozni.

Mielőtt „üzleti rangra” emelnénk a „casual” megjelenést, óvakodjuk beleesni abba a csapdába, „hogyha egy-egy ismert személyiségnek szabad, akkor szabad nekem is”. Az üzleti életben a megjelenés, alapvetően tudatos, üzleti döntés!

Egy-egy ismert üzleti szereplő jellegzetes megjelenése (olykor „alulöltözöttsége”), nagyon tudatosan végiggondolt üzleti imázs része. (A kapucnis felsőkkel ismertté vált Mark Zuckerberget is egyre gyakrabban kapják lencsevégre („busnisess casual”) öltönyben, a filmesektől, színészektől, művészektől a kreatív, kényelmes öltözéket vesszük természetesnek.)

Nem jó gondolat tehát, a „casual” ruhadaraboknak és megjelenésnek „üzleti rangot” adni!

Olyan darabok tartoznak például ebbe a legkötetlenebb, „casual” kategóriába (amely kategóriát egyébként, természetesen, még további alkategóriákra is oszt egy-egy ismertebb külföldi stílustanácsadó pl. sloppy -„hanyag megjelenés”), mint a most oly divatos sort, illetve bermuda, flip-flop papucs, a kánikula-ruhák. Ide tartoznak ugyanakkor olyan kedvelt ruhadarabok is, mint a kapucnis (melegítő) felső, a szabadidőruha, a farmernadrág (különösen, ha koptatott, szaggatott, strasszos), a saru, a sportcipők, a női topok, a gallér nélküli pólók stb.

Dress for success

Fogalmazhatunk úgy is: Öltözzünk a sikerért.

Érdemes hát végiggondolni: mennyire legyen kötetlen a megjelenésünk, alátámasztja-e hitelességünket, és éppen aktuális túl-, vagy alulöltözöttségünk, elősegíti-e cégünk sikerét?

dr. Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek