Facebook barátom az üzleti partnerem?

2015. április 20. hétfő - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Az emberek nagy része hobbiként gyűjti a Facebook kapcsolatokat és bejelöl mindenkit, akivel akár csak egyszer is találkozott. Szakértőnk szerint viszont jobb körültekintőnek lenni és az üzleti partnereket nem fogadni Facebook baráttá.

Az üzleti és a hétköznapi viselkedéskultúra között az egyik alapvető különbség, hogy az üzleti viselkedéskultúra a mindennapi viselkedéskultúrához képest az egész világon egy kicsit távolságtartóbb, szertartásosabb, formálisabb. Mert, ahogyan a Keresztapa című filmben, Michael Corleone fogalmaz „Ez nem személyes (…), ez szigorúan üzlet.” Ezen a finom, ám mégis jelentős határon jelenthet rést az internetes jelenlétünk és viselkedésünk. Minden, amit az üzleti partnereink a különböző felületeken észlelnek rólunk, üzleti kapcsolatainkat, hitelességünket építheti vagy rombolhatja.

Kép:Pixabay

Két fontos dolgot érdemes tudomásul vennünk:

  • Az interneten a privát szféra inkább illúzió, mint valóság. (Még akkor is így van, ha azt hisszük, minden óvintézkedést megtettünk.)
  • A másik, egy közhelyszerű igazság: „Az internet nem felejt.”

Ezért is bír nagy jelentőséggel például a közösségi oldalakon (Pinterest, Facebook, Linkedin) való tudatos jelenlét.

A Pinteresten kérdés nélkül bárki a követőnkké válhat, mindössze azt van lehetőségünk szabályozni, hogy mely albumaink nyilvánosak mindenki számára, illetve melyeket tartunk meg magunknak. (Ezek a képgyűjtemények olyan oldalainkat, érdeklődésünket is megmutathatják, amelyet nem feltétlenül szeretnénk az üzleti partnereink előtt is felfedni.)

A Facebook jelenlét, éppen a felület összetettsége miatt, lényegesen több odafigyelést igényel.

Először is két döntést érdemes meghoznunk:

  • Mennyire zárjuk le az oldalunka a kíváncsiskodók elől: ki láthatják az oldalt, illetve milyen adatokat (pl.: születési adatok) láthatnak?
  • Kiket fogadunk Facebook-barátunknak?

Talán a legfontosabb: okosabban tesszük, ha üzleti partnereinkkel üzleti felületeken, a céges Facebook oldalon, illetve ha személyesebb kapcsolatról van szó, akkor a Linkedin segítségével tartjuk a kapcsolatot. Ha pedig üzleti partnerünket mégis szívesen látnánk a Facebook barátaink között, még mielőtt bejelölnénk, személyesen  beszéljünk vele, ne érje őt (mivel másként gondolkodik a Facebook barátságról mint mi)  akár kellemetlen meglepetésként, hogy bejelöltük, vagy bennünket az, hogy nem jelöl vissza.

A „Facebook barátság” kétirányú utca: mindketten bepillanthatunk a másik intim szférájába, ami azt is jelenti, hogy olyan ismeretek birtokába kerülhetünk kölcsönösen, amelyeket talán sosem vágytunk tudni. Egy üzleti partner nem feltétlenül kíváncsi a családi kitárulkozásunkra, a kedvenc Facebook játékunkra, a háziállatok iránti vonzalmunkra vagy a vallási, politikai nézeteinkre. Sőt, ezek bármelyike a korábbi szimpátiáját ellenünkre fordíthatja és ez fordítva is igaz, mi is eltávolodhatunk tőle.

Munkához használjuk a profit!
A kapcsolati háló bővítése minden modern üzletember kiemelt célja kellene, hogy legyen, mivel a hasznos kapcsolatokon keresztül nem csak a fontos információk és üzleti lehetőségek, hanem tippek és új megoldások is bőségesen áramlanak. A kapcsolati háló bővítésére ahasznos eszközaz internet, ám a szakemberek nem a Facebook-ot, hanem a LinkedIn-t használják. Itt adunk tippeket a LinkedIn használatához.

Azt tudjuk, hogy az érdeklődésünkről és a világhoz való viszonyunkról a Facebook barátaink könnyen képet kaphatnak a postjainkból, a megosztásinkból, amire azonban kevesen gondolunk, hogy a lájkjaink is (egy oldalsó kis ablakban) a barátaink számára is láthatóak. (Sőt, így közvetve a többi barátunk is nyitott könyvvé válhat – akaratán kívül – valamennyi Facebook barátunk számára.)

Ha üzleti partnereinket is a barátunknak fogadjuk, érdemes kétszer is meggondolnunk, mit is posztolunk. A hitelességünket illetően komoly elgondolkodásra adhat okot, ha egy áralku, vagy egy késésünk miatti határidő módosítás bejelentése után, pár napon belül, elkezdjük megosztani a Dominikai nyaralásunk képeit. Az óvatlan posztolások előtt pedig jó, ha tisztában vagyunk a Facebook intelmével is: „az idővonalról elrejtett dolgok továbbra is megjelenhetnek a hírfolyamban, a keresésben és más helyeken a Facebookon.”

Ugyanakkor azzal, hogy személyes posztokat is kirakunk – a gyerekünk farsangi bálja, osztálytalálkozói képek, az új otthonunkról készült fotók vagy a válás, illetve eljegyzés bejelentése – nincs okunk megsértődni azon, ha üzleti partnerünk „kommenteli” a bejegyzéseket, vagy ezekre hivatkozással (noha nem elegáns), a következő találkozásunk során kérdéseket tesz fel a magánéletünkre vonatkozóan.

Mit tegyünk, ha üzleti partnerünk anélkül, hogy erről előzetesen megállapodunk volna, bejelöl bennünket a Facebookon?

Döntsünk önazonosan. Nem kell valakit csak azért, mert bejelölt, a barátunknak fogadnunk. Magyarázkodnunk a visszajelölés elmaradása miatt szintén nem kell. Az azonban elegáns gesztus lehet, ha visszajelölés helyett, finoman jelezve a határainkat, a Linkedinen (mint „szakmai fórumon”) kezdeményezzük vele a kapcsolatfelvételt.

Végül:

Sem az üzleti partnerünket, se mást, a hozzájárulása nélkül ne jelöljük meg egy fotón, ugyanakkor állítsuk be úgy saját oldalunkat, ha megjelöltek valamely más fotón, arról értesüljünk és megtehessük a szükséges lépéseket. Így kézben tarthatjuk a Facebookos jelenlétünket és elkerülhetjük a nem kívánt fotók és bejegyzések okozta kellemetlenségeket.

dr. Erdős Zsuzsanna
üzleti etikett tanácsadó és coach
www.erdosetikett.hu

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor