Ezt tudja a legjobb főnök

2015. december 02. szerda - 18:30 / Piac & Profit Kiadó Kft-2
  •    

Íme néhány jó tanács, hogy mit tegyünk, ha "az év főnöke díjra" pályázunk. Néhány apró változtatás a cégnek is jót tesz és mi is jobban érezzük majd magunkat!

Ha a nagy könyv szerinti népszerű főnököt keressük, az alábbiak a nyerő tulajdonságok: kikéri a beosztottak véleményét, demokratikus, támogató, de csak a háttérből, kellő szabadságot ad. Az ilyen főnök munkatársai nyitottak, önállóak, és bármikor képesek nyíltan beszélni a problémáikról. Ez a felállás azonban valljuk be őszintén, ritka, mint a fehér holló. Ennél gyakoribb, hogy a főnök egyes-egyedül dönt, kevés információt oszt meg a beosztottaival, utasít, nagyon rosszul kommunikál.

Népszerű főnöknek lenni nem csak az alkalmazottak boldogsága miatt éri meg, hanem a cég érdekében is. A népszerű főnök mellett a munkatársak nyitottak, önállóak, képesek nyíltan beszélni a problémáikról, proaktívak és elkötelezettek. És ehhez nem is fizetésemelést kell adni, csak egy kissé magunkba nézni. Mehet?

Thinking businessman questions

Kép:Fotolia

Ne egyedül!

Az első és egyik legfontosabb lépés, hogy együtt gondolkozzunk, cselekedjünk a munkatársainkkal, és ne egyedül. Nem véletlenül használtuk ezt a szót: munkatárs. A népszerű főnök nem beosztottként kezeli a kollégáit. A döntésekbe vonjuk be, aki kompetens véleményt fogalmazhat meg, de még az se fáj, ha bárki hozzászólhat a közös ügyekhez. Az így meghozott döntéseket mindenki jobban a magáénak érzi, így kevesebb ellenőrzésre lesz szükség. Lehet, hogy először nem fognak záporozni a hasznos hozzászólások, de előbb-utóbb a munkatársak rájönnek majd, hogy érdemes részt venniük a közös gondolkodásban. Ha közösen cselekszünk, ha együtt végezzük a munkát, az bizalmat szül. A bizalom pedig a munkakapcsolatokban is alappillér.

Adjuk át a tudásunkat!

A jó vezető nem féltékeny a kollégáira, nem csupán irányítani, hanem tanítani szeretné őket. Hiszen a fejlődést közös érdeknek tekinti, ami előremozdítja a vállalatot a siker felé. Ezért ennek érdekében az edukációt nem főellenség, hanem a napi munka része.  A visszatartott információ csak a saját munkánkat nehezíti, hiszen így biztosan többet kell dolgoznunk és több lesz a hiba is a kollégák munkájában. Persze nem arra gondolunk, hogy az üzleti titkokat kéne az összes asszisztens orrára kötnünk, de a projektek, feladatok konkrét céljait, a pillanatnyi helyzetet és a szükséges háttér információkat is át kell adunk, ha felelősségteljes munkát várunk el a kollégáktól.

Támogassuk a kollégákat!

A dicséret igazán nem kerül semmibe, viszont nagyon hatékony motivációs eszköz. Ha azonban nyakra-főre ajnározzuk a kollégákat, a dicséret megszokottá válik, elveszti valódi célját. De ez nem azt jelenti, hogy fukarkodjunk a biztató szavakkal, sőt. A lényeg, hogy őszintén dicsérjünk és tanuljuk meg, hogy mikor jön jól a dicséret. A pozitív megerősítés nagyon is hatékony. Nem véletlen a „szendvics technikának” nevezett kommunikációs eszköz népszerűsége: ilyenkor két jó dolog közé csomagolva mondjuk el a kritikát. Például: Nagyon örülök, hogy ilyen gyorsan elkészültél ezzel a munkafázissal, azonban sajnos elsiklottál néhány nagyon fontos részlet fölött. Kérlek, ezt csináld meg újra, így biztos vagyok benne, hogy kiváló lesz a végeredmény.

Így lesz olyan hallgatóság, hogy imádni fogják
A jó főnök egyik legalapvetőbb tulajdonsága, hogy tud hallgatni. Miért is fontos ez? Mert ezzel bizalmat ébreszthetünk alkalmazottainkban, hiszen ha problémájuk van, meghallgatjuk őket, ezzel kifejezve azt, hogy törődünk velük. De hallgatni nem olyan könnyű, mint hinnénk. Szakértőnk segít, hogy leszünk jó hallgatóság.

Tanuljunk meg kérni!

A legtöbb embert a hideg is kirázza, ha rideg stílusban parancsolgatnak neki. A népszerű vezető tud és akar is kérni, nem utasít, nem munkát osztogat, hanem a megfelelő munkatársnak delegál feladatokat, és megbízik annak képességeiben, hogy a lehető legjobban elvégzik azt.

Koncentráljunk a megoldásra!

A közkedvelt főnökök egy problémafelvetéskor nem gerjesztenek még nagyobb problémát, hanem a megoldásra koncentrálnak.Nem a vétkes megtalálása a legfontosabb feladat, hanem az esetleges hiba kijavítsa. Ez persze egyáltalán nem azt jelenti, hogy aki hibázott, annak ne kellene vállalnia a felelősséget. (Szakértőnk szerint bizony néha büntetésre is szükség van a legjobb helyeken is.) Ha viszont nem a megszégyenítés a fő egy hiba esetén, hanem az, hogyan lehet megoldani a helyzetet, erre még nagyobb is lesz a kollégák hajlandósága. Érdemes a megoldásba bevonni a munkatársakat is, hogy elkerüljük azt az üzenetet, ők tulajdonképpen csak “holt súlynak” vannak a cégben, hisz úgyis minden a főnök intéz el. Közös gond, közös megoldás, közös öröm.

Ha felsoroltakhoz képest igen sok pontban eltér az Ön vezetői viselkedése, ne csüggedjen. Megnyugtatjuk, szakértők szerint minden viselkedésforma megváltoztatható, csupán akarat és rugalmasság kérdése. Ne egyszerre akarjon mindent megváltozni, kezdje kisebb lépsekkel, utána már minden könnyebb.

 

Feliratkozom a(z) Cégvezetés & irányítás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor