Ezért kell gyakran szervizbe vinni a kamiont

A szállítmányozó, fuvarozó cégek számos alkalommal szembesülnek azzal, hogy a vártnál gyakrabban válik szükségessé járműveik javítása, ami nemcsak jelentős többletkiadásokkal jár, de akár a megbízások időre történő teljesítését is megnehezítheti.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vezetési stílus megváltoztatásával sokat spórolhatnak a fuvarozók - Kép: SXC

A tehergépkocsik tervezettnél gyorsabb amortizációjának oka gyakran a vezetési stílus nem megfelelő megválasztása, amely a szervizköltségek növelésén túl fokozza az üzemanyag-fogyasztást és ezzel együtt a fuvarozásból fakadó környezetterhelést is.

A járművezetők számára a teljesítendő feladatok, a szűk határidők és az egyre gyarapodó adminisztratív teendők mellett sok esetben nehézséget okoz vezetési képességeik folyamatos fejlesztése, holott erre a WebEye Magyarország felmérése szerint nagy szükség lenne. A társaság 12 hónapon át mintegy 500 járműbe szerelt egység segítségével gyűjtött adatokat a tehergépkocsi-vezetők vezetési stílusáról. Az adatgyűjtés a fordulatszám megválasztására, a tempomat használatára, a gázpedál helyzetére, az üzemóra és az átlagfogyasztás alakulására, illetve a megtett útvonalakra és a pihenőidők igénybevételének rögzítésére egyaránt kiterjed, a felmérés így pontos képet adnak a szállítmányozásban résztvevő magyar járművezetők vezetési szokásairól.

A sofőrök vezetési szokásai

A vezetési stílusra vonatkozó adatok elemzéséből kiderül, hogy a járművezetők nemzetközi fuvarok esetén 70-75 km/h, a belföldi szállítások során pedig ennél alacsonyabb, 60-70 km/h átlagsebességgel közlekednek. A határainkon belüli utak során az átlagos üzemanyag-fogyasztás ennek megfelelően legalább 1-2 literrel magasabb a külföldi fuvarokhoz képest. A járművek átlagfogyasztását amúgy a mérések eredményei alapján leginkább a fordulatszám nem megfelelő megválasztása, illetve a tempomat rendszeres használatának mellőzése növeli. A sofőrök egy részére jellemző ezek mellett az indokoltnál gyakoribb fékezés, de sokan a retardert sem használják megfelelően, illetve többen nem élnek a kigurulás és a motorfék kínálta lehetőségekkel.

A vezetési stíluson is múlik a károsanyag kibocsátás
Számottevő mértékben csökkenthető a szállítmányozás során a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok mennyisége az útvonal alapos megtervezésével, a flottakövető megoldások segítségével, illetve a vezetési stílus megfelelő megválasztásával.
„A vezetési stílus nem megfelelő megválasztása nemcsak az üzemanyagköltségeket, de a járművek amortizációjából fakadó kiadásokat is növeli. A jövőben éppen ezért egyre fontosabb lesz a szállítmányozó cégek számára, hogy a flotta hatékony üzemeltetése mellett a járművezetők képességeit is folyamatosan fejlesszék. Ehhez pontos adatokon alapuló, folyamatos visszajelzésre van szükségük, amely a korszerű telematikai megoldásoknak köszönhetően már elérhető a felhasználók számára” – mondta el a felmérés kapcsán Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.

Így telik egy járművezető átlagos munkanapja

Mivel a sofőrök gyűjtő szállítmányozásra és távolsági fuvarozásra irányuló megbízásokat egyaránt kapnak, a naponta megtett utak hossza egyénenként jelentős eltérést mutathat. A különböző értékeket átlagolva kiderül, hogy körülbelül napi 50-150 kilométert futnak a hazai tehergépjárművek. Az ennek során megvalósítható fuvarok száma a kiindulási és a célállomás közötti távolságtól függően szintén eltérő lehet, de kisebb távok esetén egy sofőr akár 3-4 alkalommal is fordulhat naponta. A belföldi fuvarteljesítések jellemzően egy napon belül megvalósulnak. A le- és a felrakodás legalább 1-2 órát vesz igénybe.

A törvényben előírt kötelező pihenőidőt jellemzően az esti órákban veszik igénybe a gépkocsivezetők (a hazai vonatkozó szabályok értelmében ennek mértéke legalább 11 óra, amely heti három alkalommal 9 órára csökkenthető. Emellett négy és fél órányi vezetés után legalább 45 perces szünetet kell tartani, amely felosztható egy 15 perces és egy azt követő 30 perces pihenésre). A legnépszerűbb pihenőhelyek korábban

Tudom, merre jártál
Az üzemanyagárak emelkedése mellett a cégek számára plusz költséget jelent, hogy a céges személyautók használatának egy része – egy felmérés szerint átlagosan 10 százaléka – magáncélú. Pedig ez könnyedén kiküszöbölhető lenne.
az utak mellett található falatozók, kifőzdék voltak, de az autópálya-hálózat fejlődése nyomán ezeket a sofőrök ma már egyre ritkábban keresik fel.

Ilyen útvonalakon közlekedik egy átlagos gépkocsivezető

Országszerte a szállítmányozás során leginkább preferált utak közé tartozik a főváros környékén az M0-ás körgyűrű. A megadott határidőre teljesítendő fuvarok esetén az autópályák használata jellemző.

A tehergépjárművek viszonylag gyakran közlekednek településeken belül, ennek oka, hogy sok esetben így csökkenthető a fuvar lebonyolításához szükséges időt, illetve a megtett kilométerek számát. Ezzel együtt a városok belső területeit a teherautók általában elkerülik – sok esetben behajtási tilalmak és teherforgalmi súlykorlátozások miatt nem is használhatják az ott található útszakaszokat.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo