Export: van még hova fejlődni

Van még potenciál a hazai vállalatok exporttevékenységében, hiszen közel kétharmaduk alig vagy egyáltalán nem értékesít külföldre. Az exportálásban az ipari cégek a legaktívabbak, míg a többi szektorra ez csak kismértékben jellemző.

Nem vállalkoznak nagy útra a magyar cégek – Kép: Pixabay

Habár tavaly nyár óta a külkereskedelmi termékforgalom rendületlenül bővül – a legfrissebb adatok alapján az idei év első öt hónapjában 7,8 százalékkal nőtt az export volumene az előző év azonos időszakához képest –, ebből a növekedésből a vállalatok jelentős része nem veszi ki részét. „A K&H vállalati növekedés index kutatás legfrissebb adataiból az látható, hogy a külföldi értékesítés a hazai vállalatok több mint harmadára (37 százalék) egyáltalán nem jellemző, és további 27 százalékuk esetében is bevételük csupán legfeljebb 20 százaléka származik exportból. A hazai nagyvállalatok közül 100-ból csupán 1-nek származik teljes árbevétele külföldi értékesítésből” – tájékoztatott az eredményekről Peter Roebben, a K&H Vállalati Üzletágának a vezetője.

A hazai vállalatok exportaktivitását nagyban meghatározza működési területük. A külpiaci értékesítés leginkább az ipari, építőipari cégekre jellemző, esetükben csupán minden ötödik cég számolt be arról, hogy nincsenek külföldi árbevételei, miközben közel felüknek ez az elsődleges árbevételi forrása. Ezzel szemben a szolgáltató cégek felére, míg az agrár- és a kereskedelmi vállalatok 45-45 százalékára jellemző, hogy egyáltalán nem exportál.

A magyarországi külkereskedelem második félévére vonatkozó kilátásait tekintve kedvező, hogy az exporttevékenységet folytató vállalatok több mint harmada exportárbevételének növekedésében bízik, tízből hat cég pedig stagnálást vár. Ez összességében átlagosan 3,9 százalékos exportárbevétel-növekedést jelent. A külpiacokon legaktívabb ipari cégek várakozásai ez esetben is optimistábbak, hiszen 41 százalékuk várja, hogy exportbevételük növekedni fog a következő 12 hónap során.

Exportálna? Sokan segítenek, hogy ne induljon hátránnyal!
A magyar kkv-k számára ugyan komoly lehetőségeket tartogatnak a külpiacok, azonban fel kell venniük a versenyt nem csak hazai konkurenseikkel, hanem más országok cégeivel is. A hazai kkv-kat több szervezet is segíti azonban, hogy ne kerüljenek versenytársaikkal szemben hátrányba – hangsúlyozták előadók a Piac & Profit és a BKIK által szervezett konferencián.
Globálisan is egyre erősödnek az exportáló cégek

Az exportőrök már három éve töretlenül erősítik pozíciójukat: közülük 48 százalék jelzett profitnövekedést az elmúlt 12 hónapban, míg a kizárólag belföldön kereskedő vállalatok esetében ez az arány mindössze 36 százalék. Az exportvállalatok sikerének egyik forrása, hogy a külkereskedelemmel eleve nagyobb területet fednek le, mint ha csak hazájukban folytatnák tevékenységüket.

Ám a profitnövekedéshez az ügyfelekhez való közelség is nagyban hozzájárul. Ennek fontosságát a Regus felmérése is alátámasztja: a hazai válaszadók 73 százaléka szerint a fizikai közelség növeli az eladásokat. A magyar vállalatok 68 százaléka úgy gondolja, hogy a vásárlókhoz való közelség – a célországban kialakított telephellyel és/vagy leányvállalattal – növeli az ügyfél-elégedettséget, és 66 százalékuk egyetért abban, hogy kisebb távolságból sokkal hatékonyabban lehet kezelni az ügyfelek problémáit.

A magyar cégeknek is jobban kellene a külpiacra ügyelniük

Egy kis, nyitott gazdaságban az exporttevékenység tudja igazán megmutatni a vállalatok növekedési potenciálját, meghatározóbb lehet, mint a belföldi piacon elért gazdasági teljesítmény. A kkv-szektorban az exporttevékenységet folytató cégek aránya nem éri el a 11 százalékot, ami Európához, de még a közép-kelet-európai régióhoz képest is alacsonynak számít, ráadásul több felmérés szerint is alacsony azok száma, akik a közeljövőben nyitnának a külföldi piacok felé.

Míg egy megfelelő méretű és befogadóképességű belső piac esetén nem elvárás a külföldi nyitás, addig a Magyarországéhoz hasonló kisebb gazdaságok esetében a 11 százalékos arány nem túl kielégítő adat. Az arány növelése éppen ezért nem csupán a vállalatoknak jelenthet kiugrási lehetőséget, de a magyar gazdaság teljesítménynövekedését is biztosíthatja.

Adómentes exportértékesítés: erre kell ügyelni!
Azon termékértékesítések esetében, melyeknél a vámhatóság általi kiléptetés a teljesítést követő 90 napon túl, de 360 napon belül megtörténik, az értékesítés utólagosan adómentessé válik. Ám hogyan működik ez a gyakorlatban?

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo