Export nélkül nem lehet növekedni?

2015. november 17. kedd - 06:03 / piacesprofit.hu
  •    

A kisebb európai vállalatok derűlátóak a jövő évi exportnövekedési lehetőségeiket illetően – ezt állapította meg az UPS megbízásából elvégzett kutatás. Európa épp az online kereskedelem igen gyors átvételének szemtanúja az exportáló kkv-k körében.

az export az igazi lehetőség a kkv-knak

Kép: Pixabay

Az eredmények azt mutatják, hogy az európai exportnövekedéssel kapcsolatos bizalom javulóban van, a kkv-k 90 százaléka stabil vagy növekvő kivitelre számít. Az is kiderült, hogy a kkv-k esetében az export szorosan összekapcsolódik a magasabb árbevétel-növekedéssel, továbbá Európa épp az online kereskedelem igen gyors átvételének szemtanúja az exportáló kkv-k körében.

“Ahogyan az európai kkv-k fejlesztik üzletüket, úgy növelik kivitelüket és lépnek be új piacokra – mondta Cindy Millyer, a UPS Europe elnöke. „Figyelemre méltó, hogy gyakran a vállalkozások ügyfelei ösztönzik a cégeket arra, hogy vágjanak bele az exportba. A kivitel vélt vagy valós akadályai sok kkv-t visszatartanak addig, amíg a vevőik meg nem keresik őket egy exportmegbízással. Az európai kkv-k élvezik az exportlehetőségek kínálta előnyöket, különösen az e-kereskedelem felfutása idején.”

Az európai kkv-k exportüzletágába bepillantást engedő European SME Exporting Insights Study 2015 című tanulmány szerint bár a francia, olasz, és a brit kkv export szektor is jelentős, továbbra is Németország jelenti európai kkv-export motorját. Az egyes országokat összehasonlítva kiderül, hogy bizonyos exportpiacokat egyértelműen előnyben részesítenek, bár ez a preferált kör fokozatosan szélesedik. Mindent egybevetve, a legnagyobb Európán kívüli exportpiacot az USA után Ázsia jelenti, majd Afrika és a Közel-Kelet következik.Kína továbbra is kisebb jelentőségű kiviteli célpontnak számít, a cégek csupán 11 százaléka exportál oda.

Az uniós minőséget kéne hoznia a magyar cégeknek
Ugyan kedvezőbbé váltak a magyar cégek körülményei, de tisztán kell látni azt is, hogy nem vagyunk a világ vezető gazdasága. Növelni kell a termelékenységet és a kkv-k exportképességének javítása mellett arra kell koncentrálni, hogy a magyar kkv-k elérjék az uniós minőséget – nem feltétlenül az exportpiacra lépés, de legalább az importkiváltás képessége miatt.

“Gyorsan beérnek az európai exportáló kkv-k – mondta Cindy Miller.  – Az európai kkv-k most elsődlegesen az olyan gyakorlatiasabb ügyekre koncentrálnak, mint amilyen például a szállítmányok fizikai biztonsága és amilyenek kezelésében a logisztikai partnerek tudnak segítséget nyújtani, hogy elérhessék a nemzetközi piacokat.”

Úgy tűnik továbbá, hogy a legtöbb európai kkv “passzív pályakezdőnek” számít az export területén – a belga, francia, német és a brit kkv-k mind arról számoltak be, hogy főként ügyfeleik kívánságai ösztönözték őket abban, hogy elkezdjenek exportálni. A legtöbb piacra jellemző, hogy az exportüzlet első három ösztönzője között említették az ügyfelek igényeit.

A tanulmány arra a következtetésre jut, hogy a kivitel mind fontosabbá válik az európai kkv-k és a teljes európai gazdasági növekedés számára. Az eredmények rávilágítanak arra is, hogy az exportáló kkv-k 49 százaléka növelte forgalmát az elmúlt három évben. A tanulmány szerint az európai kkv exportszektor egyre érettebb, az exportálók új technológiákat vesznek át, felkészülnek a növekedésre és innovatív üzletviteli megoldásokat keresnek, továbbá ezek a trendek valószínűleg jövőre is folytatódnak, erősödnek.

Mentőöv helyett befektetés
Menekülne itthonról? Nem az export a megoldás. Ha viszont egy biztos lábakon álló cég szeretné növelni bevételeit és csökkenteni kockázatait, érdemes a külpiacra lépésben gondolkodni. Németország nehéz, de nagy lehetőséggel kecsegtető piac, érdemes felkészülten nekivágni. A Piac & Profit konferenciáján szakértők adtak tippeket.

Feliratkozom a(z) Pénzszerzés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek