Ésszel lízingelnek a magyar cégvezetők

Egyre tudatosabban tájékozódnak és döntenek a hazai vállalatok lízingelési kérdésekben. Minden harmadik vállalatvezető tájékozódik előzetesen online, és hasonlóan fontos számára, hogy személyes tanácsadóhoz forduljon.

Kép: Pixabay

A CIB Bank és a GfK közös kutatásából az is kiderül, hogy az aktívan lízingelő vállalatok negyede egy éven belül tervez eszközbeszerzést, és döntő többségük továbbra is lízingben gondolkodik: a legnagyobb arányban a szállítási ágazat társaságai valamint az ipari és a mezőgazdasági vállalkozások vezetői. A cégek számára alapvető szempont az alacsony költség és a megfizethető törlesztőrészlet. Mindemellett egyre többen veszik figyelembe az elérhető adómegtakarítást valamint azt, hogy milyen egyéb előnyöket kínál a lízing; az alacsony önerő-szükséglettől a kisebb adminisztrációs igényen át a gyors és egyszerű ügyintézésig.

Mind a tájékozódást, mind az ezt követő döntéseket tekintve egyre tudatosabbak a hazai vállalatok vezetői. Azon vezetők közül, akiknek a stratégiájába beépült a lízing, majdnem minden harmadik gondolkodik beruházásban. A CIB Bank és a GfK közös, a lízingszolgáltatást igénybe vevő vállalatok körében készített felmérésből az is kiderül, hogy a cégek 26 százaléka tervez a következő egy évben jelentősebb eszköz vagy ingatlan beruházást. A kutatás szerint az 500 millió forint feletti árbevételű társaságok nagyobb léptékű fejlesztésekben gondolkodnak. A beruházási szándék leginkább a logisztikai vállalatokat jellemzi, emellett a szállítási iparágban a megkérdezett társaságok közel negyede biztosnak, további 14 százalékuk pedig nagyon valószínűnek mondta, hogy az idén nagyobb beruházást hajt végre. Hasonlóan jelentős a beruházási szándék a mezőgazdasági vállalatoknál és az ipari- építőipari társaságoknál is.

Az NHP kiterjesztése tovább pörgetheti a lízinget

A lízingpiac növekedése összességében biztató képet mutat: átlépte a százmilliárd forintot az első negyedévben lízinggel finanszírozott összeg, amire öt éve nem volt példa az év első három hónapjában. A Magyar Lízingszövetség legfrissebb adatai szerint a január-márciusi időszakban 107 milliárd forint volt a finanszírozott összeg a lízingpiacon, ami 20 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakának adatát. Tavaly 24 százalékkal nőtt a lízingpiac, megközelítve öt évvel korábbi méretét. „Az első negyedév lízingpiaci adatai valamint a kutatás is megerősíti, nem tört meg a növekedés irama, miközben a bővülésnek újabb lendületet adhat a Magyar Nemzeti Bank Növekedési Hitelprogramjának kibővítése is. Ezen felül nagyon pozitív, hogy a vállalatvezetők egyre tudatosabbak, és hosszú távon működő döntéseket hoznak, kikérik pénzügyi tanácsadóik véleményét és igénylik tanácsaikat.” – hangsúlyozza Pituk Attila, a CIB Lízing lakossági és kisvállalati szegmens vezetője.

A megkérdezett lízingelő vállalatok általában továbbra is a gépjárművek, illetve szállító eszközök beszerzésében gondolkodnak: a beruházni szándékozó társaságok 60 százaléka haszonjárművet és további 15 százalékuk autót kíván vásárolni, míg ötödük gondolkodik gépsorok, 12 százalékuk ingatlan és alig 4 százalékuk IT beruházásban. A jelenleg lízingelő cégek nagy többsége gondolja úgy, hogy beruházási terveit lízing segítségével valósítja meg A gépjármű-beszerzések, a gépberuházások, de még az IT-beszerzések jelentős részét is pénzügyi lízinggel finanszíroznák a vállalatok, egyedül az ingatlanberuházások esetén kerülnek előtérbe más formák. (A technológiafejlesztésben bőven van mit behozni, mert a magyar vállalatok gyakorlatilag kőkorszaki szinten vannak nyugati versenytársaikhoz képest.) A felmérésben résztvevő vállalatoknak kevesebb, mint a negyede használna fel saját tőkét a tervei megvalósításához, 21 százalék uniós- vagy egyéb állami finanszírozásból biztosítaná a szükséges önerőt, és amíg 12 százalékul gondolkodik hagyományos hitel felvételében, addig döntő többségük, 63 százalékuk számol pénzügyi lízinggel.

A költségcsökkentés áll a fókuszban

A lízing mellett szóló legfőbb érv, hogy nem köti le a vállalat pénzügyi erőforrásait, de a megkövetelt önerő nagysága mellett fontos szempont az elérhető adómegtakarítás is.  A szolgáltatást igénybe vevő cégek számára továbbra is döntő szempont az ár, ám a finanszírozás költsége (a THM), és a részletek nagysága mellett sokan már odafigyelnek olyan szempontokra is, mint a fizetés ütemezése, a beszerzendő eszközök amortizációja, vagy az adminisztráció mennyisége és az ügyintézés gyorsasága.

„A cégvezetők és a döntéshozók felismerték, hogy a megfelelő pénzügyi szolgáltatás kiválasztása jelentősen javíthatja cégük versenyképességét, ezért a döntésük előtt ma már egyre tudatosabban tájékozódnak. Napjainkra alapvető elvárás lett számukra a személyes pénzügyi tanácsadás, a megbízható teljes körű tájékoztatás, de a szolgáltató gyorsasága és rugalmassága is.” – hangsúlyozza Pituk Attila. A CIB Lízing lakossági és kisvállalati szegmens vezetője kiemelte: az ügyfelek közel 50 százaléka pénzügyi szolgáltatójához fordul beruházási tanácsért, emellett 38 százalékuk az interneten is tájékozódna, harmaduk pedig személyes pénzügyi tanácsadó segítségét kérné.

Lízing vagy bérlet – mi a különbség?
Lakások, gépjárművek és más vagyontárgyak finanszírozásának megszokott eszköze a kölcsön és a lízing. A kettőt gyakran össze is szokták keverni a hétköznapi szóhasználatban, pedig jelentős különbségek vannak. Az új Polgári Törvénykönyv immár a pénzügyi lízing szabályait is tartalmazza, de vajon mik a fontos különbségek a kölcsönszerződéshez képest?

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo