Energia: szabad a vásár!

Egyelőre úgy tűnik, a kkv-knak nemigen van energiájuk arra, hogy érdemben foglalkozzanak az energiatakarékossággal, az energiahatékonysággal és a szolgáltatóváltással kapcsolatos teendőkkel. Pedig a jelen gazdasági helyzetben, amikor egy cég büdzséjében minden fillér kiadás számít, nem szabadna megfeledkezni az ezekben rejlő lehetőségekről. Áramszolgáltató-váltással - amire 2008. január elseje óta lehetőségük van a vállalkozásoknak - és a cég működésére szabott ajánlattal pedig havi szinten 8 százalékkal csökkenhet a villanyszámla összege.

Az ügyintézést mindenki inkább kerüli, nemhogy önként elébe menne egy számos adminisztratív feladattal járó procedúrának, így a szolgáltatóváltásra - legyen szó akár távközlésről, akár energetikáról - sem mutatkozik nagy hajlandóság a cégvezetők körében. Miután pedig a jogszabályi lehetőséggel tisztában lévő kis- és középvállalatok többsége sem ismeri az áramszolgáltató-csere előnyeit - pedig 2008. január 1-je óta bármely gazdálkodószervezet eldöntheti, hogy a villamosenergia-kereskedelmi engedéllyel rendelkező kereskedők közül melyiktől veszi az áramot -, csekély azoknak a vállalkozásoknak a száma, amelyek elszánták volna magukat erre a lépésre. Pedig ez egyike azon kevés dolgoknak, amelyeknek nincs hátránya, csak előnye: az éves áramdíj akár 10-15 százaléka is megspórolható a kereskedőváltással, ha a kkv körültekintően és jól választ. Az alacsonyabb árért pedig magasabb minőségű kiszolgálást is elvárhat.

A kisebb cégeknek azonban maguknak kell feltérképezniük a kínálatot, mivel őket ritkábban keresik fel ajánlataikkal a szolgáltatók, mint a nagyobbakat. Talán ezzel is magyarázható az MVM Partner 2011-es kkv-kutatásának eredménye. Eszerint a kkv-k 91 százaléka még nem váltott villamosenergia-kereskedőt. A Simply Green Energiahatékonysági Közösség tapasztalatai is ezt tükrözik: a kkv szektorba tartozó vállalkozások minimálisan vagy egyáltalán nem tájékozódnak piaci lehetőségeik felől - állítja a cég -, ezért általában aláírják a megszokott áramszolgáltatójuk által kínált szerződéses feltételeket, amik jellemzően nem a legkedvezőbbek. (Tavaly indultak a hazai áramszolgáltatók úgynevezett okosmérési kísérleti projektjei.)

Pedig a szolgáltatók ajánlatainak összegyűjtése és a cég számára leginkább testreszabott csomag kiválasztása után a váltani szándékozó kkv ügyintézőjének vagy vezetőjének nem sok tennivalója marad: a legtöbb szolgáltató az ajánlatkészítéshez szükséges adatok bekérése után tulajdonképpen minden feladatot magára vállal.

Amúgy a szolgáltatóváltás módja az egyéb beszerzések gyakorlatát követi. Az addigi szerződést írásban fel kell mondani, és az újonnan választott partnerrel megköthető az új kontraktus. A villamosenergia-szolgáltatók felmondási határideje jellemzően a megszüntetés előtti 30-60 nap, ezt a társaságnak saját érdekében fontos szem előtt tartania - figyelmeztet az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. A feltételek szerint, ha valaki a következő év január 1-jétől szeretne átszerződni, a megelőző év november 20-áig kell bejelentenie a kereskedőváltás szándékát. Fontos leszögezni: a kereskedőváltás nem érinti az áramellátás biztonságát, amit a jogszabályi keretek és a szigorú hatósági gyakorlat biztosít. Továbbra is ugyanazon a hálózaton keresztül érkezik az áram, és megmarad a régi fogyasztásmérő is, vagyis látszólag nem történik semmi, a fogyasztó az új szolgáltató áramát is akadályoztatás nélkül megkapja. Az engedéllyel rendelkező kereskedők az áramot általában hosszú távú villamosenergia-beszerzési szerződések alapján szerzik be, így az a veszély sem fenyeget, hogy a kereskedő nem tud eleget tenni áramszolgáltatási vállalásának.

A várható előnyök és a költséghatékony gazdálkodás igénye valószínűleg egyre több kisebb vállalakozást is meggyőz arról, hogy érdemes váltani. A szabadpiacon megvásárolt villamos energia volumene az elmúlt években dinamikusan nőtt, a válság nem lassította jelentősen ezt a folyamatot. Az ALTEO Energiaszolgáltató Nyrt. közleménye szerint a 35 terawattórás éves villamosenergia-fogyasztásnak ma már csak a kétötöde egyetemes, háromötöd a szabadpiacon realizálódik. Természetesen a nagyfelhasználók és az energiaintenzív ágazatok járnak elöl ezen a téren, de ma már egy irodaháznak, logisztikai központnak, sőt akár egy pékségnek, cukrászdának is érdemes a lehetőséget megfontolnia.

Döntéssegítés
A szolgáltatóváltás nem csak az árazás miatt lehet indokolt. A helyre és szokásokra szabott csomagkínálat mellett a társaságok tanácsadással és rugalmas feltételekkel versenyeznek a kkv-k kegyeiért. Az ügyféllel a kereskedő áll közvetlen kapcsolatban, számláz és kiszolgál egyedileg, igény szerint. A laikus cégvezetőnek persze nem könnyű az optimális megoldásra ráböknie, így a szakképzett üzletkötőkre is jelentős feladat hárul, emellett az áramszolgáltató-választásnál érdemes azt is figyelembe venni, hogy a kereskedő milyen tanácsadási szolgáltatást kínál. Ez szinte valamennyi társaság ajánlatának része. A tét nem kevés, hiszen a fogyasztó akkor fog jó árat kapni, ha pontos fogyasztási adatokat ad meg. Egyetlen számla alapján nem lehet megállapítani a valós fogyasztást, ráadásul az is fontos, hogy a cég a nap melyik szakában fogyaszt sokat vagy keveset. Ennek alapján készülnek a fogyasztási görbék, amelyek szerint kiválasztható a szolgáltatási csomag. A hibás döntés sokba kerülhet: a szerződésben ugyanis meghatározott százalékban engedélyezett az eltérés, azon felül felárat kell fizetni. De nem csupán az a tét, hogy sikerül-e a fogyasztási helyre és a fogyasztási szokásokra szabott kedvező kondíciókat kialakítani, hanem az is, hogy a szaktanácsadó közreműködésével milyen, a használatból eredő megtakarításokra derül fény, például, hogy a fogyasztási görbe kiugró csúcsai hogyan vághatók le. A szolgáltatók rugalmas szerződéses és elszámolási konstrukciókkal is igyekeznek a fogyasztók eltérő igényeit kielégíteni, ügyfélkapcsolati munkatársat dedikálnak már a kisebb ügyfeleknek is, és döntő lehet az adatszolgáltatás minősége. A számlák rendszeressége és tartalmának pontossága ugyanis elengedhetetlen ahhoz, hogy egy cég tudatos és hatékony energiagazdálkodást folytasson. A „mindent egy kézből” elv érvényesülhet ezen a téren is, miután ma már az egyik távközlési szolgáltató is belépett a piacra, és immár két éve kínál kedvezményes energiaszolgáltatást az üzleti szegmens részére. A Magyar Telekom úgy véli, a megszokott értékesítési pontok és a már sokéves üzleti kapcsolat nyomán kialakult bizalom is ösztönözheti a szolgáltatóváltást.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo