E-mail a NAV-tól: gondolja meg, mikor olvassa el!

2016. január 26. kedd - 08:01 / piacesprofit.hu
  •    

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az adóhatóság egyre gyakrabban kézbesíti az adóhatósági iratokat, az adóhatósági ellenőrzést megindító megbízólevelet elektronikus formában – és minden azon múlhat, mikor olvassuk el.

jön a levél indul az ellenőrzés

Kép: Pixabay

Az adózók sok esetben nincsenek tisztában az elektronikus megbízólevél kézbesítési szabályaival és következményeivel, pedig sok múlhat azon, hogy ki és mikor nyitja meg az adóhatósági iratot – hívta fel a figyelmet hírlevelében a BDO Magyarország. A megbízólevél átvételének dátuma ugyanis több szempontból is meghatározó, hiszen megindítja az adóellenőrzést, a határidők is innen számítandóak, illetve bizonyos esetekben az önellenőrzés benyújtására is csak a megbízólevél átvételét megelőző napig van lehetőség.

Egy változás, amiből baj lehet adóellenőrzésnél
Januártól változott a cégek adatszolgáltatási kötelezettsége a NAV felé, amit ellenőrzéskor vizsgálni fognak. Nem csak társas-, hanem egyéni vállalkozókra is vonatkozik a formula, 2017-től pedig már online lesz az adatszolgáltatás is.

Az elektronikusan kézbesített megbízólevél átvétele az a nap, amikor az ügyfél a tárhelyen az iratot megnyitotta. Fontos megjegyezni azonban, hogy az ellenőrzés akkor is megkezdődhet, ha nem nyitják meg az elektronikus dokumentumot: az elektronikus megbízólevelet a kézbesítési tárhelyen történő ismételt elhelyezéstől számított ötödik napot követő munkanapon kézbesítettnek kell tekinteni.

Éppen ezért az ügyfélkapuval rendelkezőknek az elektronikus tárhelyüket folyamatosan figyelemmel kell tartaniuk, már csak azért is, mert a közelmúltban tovább bővült az elektronikus kapcsolattartás: már a tájékoztató levelek elektronikus megküldésére is lehetősége van a NAV-nak, így ilyen módon értesülhetnek az ügyfelek az ellenőrzés helyszínéről és időpontjáról, a vizsgált időszakról és adónemekről, továbbá azon iratokról, amelyek bemutatása az ellenőrzés folyamán szükséges.

Fentieket figyelembe véve, minden adózónak javasolt a meghatalmazotti kör felülvizsgálata, szükség esetén meghatalmazások visszavonása, módosítása, mivel a gyakorlat szerint az adóhatóság tetszőlegesen választ a meghatalmazott képviselők közül és küldi ki részére az elektronikus megbízólevelet. Ez pedig egyértelműen kockázatot hordoz magában, hiszen előfordulhat, hogy olyan személy részére küldik ki a megbízólevelet, aki nem rendszeresen ellenőrzi elektronikus tárhelyét, vagy aki már nem érdekelt a cég ügyeiben, így a cég előfordulhat, hogy nem, vagy nem időben értesül az ellenőrzés megkezdéséről, így akár önellenőrzési jogától is eleshet az ellenőrzés megkezdésével.

Túl nehéz lesz jó adósnak lenni
2016-tól megkezdődik az adózók minősítése, megbízható vagy kockázatos adóalanyokká válhatnak, akik megfelelnek a kidolgozott feltételeknek. Jancsa-Pék Judit, a LeitnerLeitner vezető tanácsadója jó kezdeményezésnek tartja ezt a különbségtételt, mert ez lehetővé teszi, hogy ne büntessék egyformán a vétlenül hibázó adózókat és a csalókat. Ugyanakkor figyelmeztet, hogy a jelen formában nem biztos, hogy az intézkedés kiváltja a várt hatást, mivel a minősített adózói körbe való bekerülés valószínűsége nagyon alacsony, így motiváló vagy visszatartó ereje is kicsi.

Feliratkozom a(z) Adózás téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek