Ennél a nagyberuházásnál a német precizitás is megbukik

2018. március 20. kedd - 11:33 / Nagy Mariann
  •    

Németország legnagyobb repülőterének 2012 nyarán kellett volna megnyílnia Berlinben. A Willy Brandtról elnevezett légikikötő azonban csak valamikor a 2020-as években lehet kész, sőt: a Lufthansa egyik vezetője szerint legjobb lenne eddig elkészült épületeit lebontani, mert azok és berendezéseik közben elavultak...

Rendhagyó történet az oly szervezett német gazdaság világából. A főváros három repülőteréből egyet, a város közepén fekvő Tempelhofot 2008-ban bezárták, a nyugat-berlini Tegel és a város keleti részén fekvő Schönefeld (az NDK egykori reptere) egyre nehezebben bírják az állandóan növekvő forgalmat: tavaly már több, mint 34 millió utast szolgáltak ki.

Kép: wikipedia

Kép: wikipedia

Régen sürgető volt új, nagy kapacitású légikikötő építése. Arról döntöttek, hogy az Schönefeld mellett legyen, az egymilliárd euróra becsült költségek egy-egy harmadát Berlin és Brandenburg tartomány, a többit a szövetségi kormány volt hivatott fedezni.

A repülőtér munkálatait 2006-ben kezdték meg és 2012 júniusára tervezték a megnyitást. Erről azonban belátható időn belül szó sem lehet – miközben a költségek (eddig) több, mint hatszorosukra emelkedtek. Tervezési hiányosságok mellett a kivitelezésben is egyre újabb problémák merültek fel. Így például ki kellett cserélni az épületek teljes kábelezését, mert hibásan végezték el a munkát és az illetékes hatóság azt nem vette át…

Hamarosan útlevél és repülőjegy nélkül is utazhatunk
Rohamos tempóval közelítünk egy olyan világ felé, ahol útlevél és repülőjegy nélkül is utazhatunk repülővel, mindezt pótolhatja a biometrikus azonosítás. A British Airways már teszteli az önkiszolgáló beszállókapukat, amelyek nem igényelnek papíralapú személyazonosítást.

A napokban Thorsten Dirks, az Eurowings, a Lufthansa leányvállalatának vezetője háborodott fel nyilvánosan azon, hogy most az épülő reptér 750 utastájékoztató monitorját kell kicserélni. Az ok: azokat már a munkák elején beépítették és hat éven át – minden ok nélkül – bekapcsolva tartották, így a monitorok kiszolgáltak… Költség: fél milliárd euró.

Ezek után Dirks szerint le kéne mindent bontani, hiszen ennyi idő alatt sok minden más is elavult. A Lufthansa szóvivője ugyan cáfolta, hogy a reptér jövendő legnagyobb használója valóban bontást és új kezdetet akar, de szakemberek szerint az Eurowings főnöke csak kimondta, amit sokan gondolnak.

A Willy Brandt légikikötőt az építkezés jelenlegi vezetése szerint (több gárdát már leváltottak) “előreláthatólag” 2020 őszén adhatják át. Évi 35 millió utast tud majd fogadni, tehát alig többet, mint most a főváros két másik reptere. Eredetileg azt is tervbe vették, hogy az új repülőteret 2035-re évi 55 millió utas kiszolgálására bővítik – erről most nincs szó.

(Forrás: Neue Zürcher Zeitung, Frankfurter Allgedmeine Zeitung)

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor