Élelmiszerben nagyon megy a saját márka

Új lendületet kapott a saját márkás élelmiszerek térnyerése a globális kiskereskedelmi piacon. Az elmúlt évben a több mint 1700 milliárdos forgalom közel 29 százalékát hasítottak ki. A vegyi áruk piacán továbbra is erősebbek a gyártói márkák.

 

A kereskedelmi márkák, köznyelven sajátmárkás termékek, népszerűsége globálisan ismét felívelőben van, amely mögött a kiskereskedelemben tapasztalható forradalmi változások húzódnak. A kereskedők, terjeszkedési stratégiájuk kiemelt részeként, mind nagyobb hangsúlyt fordítanak saját márkáik megjelentetésére az online és offline csatornákon egyaránt.

Kép:Pixabay

A mai fogyasztó jellemzően többféle csatornán vásárol, ennek mind szervesebb része a virtuális nagybevásárlás, ami soha nem látott információdömpinget hoz magával.

A globális trendekkel összhangban a magyar fogyasztók is szívesen voksolnak a sajátmárkás árucikkekre, mert úgy vélik, azok minőség tekintetében nem maradnak el a gyártói márkáktól. A Nielsen Shopper Trends kutatása szerint a válaszadók 41 százaléka vélekedik így.

A magasabb minőség iránti fokozott fogyasztói elvárásokra reflektálva a kereskedelmi márkák portfóliójában is megfigyelhető, hogy valamivel magasabb áron, jobb minőségű termékpaletta kerül a boltok polcaira, valódi versenyt támasztva ezzel a gyártóknak.

A kimondottan árérzékeny magyar fogyasztók kevesebb mint fele vélekedik úgy, hogy a kereskedelmi márkák olcsóbbak a gyártói márkáknál, és 100-ból 41 válaszadó szerint a a kereskedelmi márkák vásárlásakor hangsúlyosan érvényesül a jó ár-érték arány.

Európában a globális átlaggal szemben is magasabb a kereskedelmi márkák értékbeli piaci részesedése: a 17 százalékos világátlaggal szemben 31 százalék volt 2016-ban, utóbbi közel 1 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest.

Magyarországon az élelmiszerek között hasonló a tendencia, 28 százalékról 29-re nőtt a sajátmárkás termékek értékben mért piaci részesedése. A Nielsen által monitorozott a 15 legnagyobb élelmiszerkategória között, a sajátmárkás részarány nagysága szempontjából

vezet az állateledel (58%), étolaj (53%) és tejföl (42%).
A vegyi áruk között jóval erőteljesebb a gyártói márkák dominanciája: mind 2016-ban, mind pedig 2017-ben a teljes forgalom több mint négyötödét tudhatták magukénak (a kereskedelmi márkák részesedése 18%).

A top 15 legnagyobb kategória között

a sajátmárkák toplistáján abszolút favorit a konyhai törlőkendő,
a kategória eladásainak közel kétharmada (64%) sajátmárkás termék. A második és harmadik toplistás termék szintén háztartási papíráru, az összes értékesített vécépapír 44 százaléka, míg a papír zsebkendő 43 százaléka a kereskedelmi márkák közül kerül ki.
A kisboltokba is betörnek a „kockák”
Nehéz helyzetben a kereskedők: a nyereség csökken, az árverseny nagyobb, mint valaha, a vásárlók pedig egyre tudatosabbak, impulzívabbak, mint valaha. Milyen trendekre számíthatunk a kiskereskedelemben 2018-ban?
„Univerzális tendencia, hogy a válságból kilábaló gazdaságok fogyasztói megtartják a recesszió során kialakított vásárlói szokásaikat, ami jelen esetben az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő kereskedelmi márkák malmára hajtja a vizet” – mondta Kurucz Péter, a Nielsen kereskedői kapcsolatokért felelős igazgatója. „

Emellett a prémiumizációs törekvések is megjelentek a kereskedelmi márkák különlegesebb fogyasztói igényeket célzó egészséges, wellness termékkínálatában is, amely erőteljes és hatékony válasz a prémium árucikkek iránt megfogalmazódó keresletre.”

A kereskedelmi márkák új erőre kapott lendületét hajtja továbbá az urbanizáció és az ehhez társuló városi életforma is, valamint a mind nagyobb vásárlóerővel bíró Y generáció is. A korosztály egyre nagyobb szeletet hasít ki a kiskereskedelmi költésekből, tudatosan keresi az innovációkat, az egészségtudatos megoldásokat és prémiumtermékeket.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo