Egyre drágább a Facebook

2018. január 09. kedd - 14:04 / piacesprofit.hu
  •    

Aki régebb óta hirdet a Facebookon, az a saját bőrén érezheti, hogy drágultak a költségek. Nem elég, hogy többet kell hirdetni, az árak is emelkedtek, nem véletlen, hogy a cégek elbizonytalanodnak a Facebookos jelenlét létjogosultságával kapcsolatban.

Az elmúlt két évben az elérés (1000 ember elérése) közel háromszorosára emelkedett, a CPM (hirdetések megjelenítése 1000 alkalommal) pedig 2,8-szorosára 2016 január és 2017 december között – írja Lévai Richárd közösségi marketing specialista.

Érdekes önmagában az is, hogy miért nőtt jobban az elérés költsége a megjelenés költségénél, hiszen ezek akár párhuzamos tendenciát is mutathatnának.

Kép: RG Stúdió

Kép: RG Stúdió

Az elérés növekedését megmagyarázza az egyre növekvő hirdetői verseny, hiszen egyre többen jönnek rá, hogy hirdetni kell. Ez persze a megjelenés költségét is növeli. Viszont a felhasználói szám nem emelkedik. A fejlett országokban inkább stagnál.

Ugyanakkor a Facebook ügyesen nyitja meg az újabb és újabb hirdetési felületeket. Hiszen néhány éve még csak asztali környezetben, a jobb oldali sávban lehetett hirdetni, ma már 12 különböző felületen jelentethetünk meg hirdetéseket, asztali és mobil felületeket különszámolva pedig közel 20 elhelyezésben gondolkodhatunk. Vagyis a nagy hirdetői igény és a lassan növekvő felhasználói szám ellenére több hirdetési felület van, mint korábban. Ez okozhatta azt, hogy a CPM kicsit kisebb arányban nő, mint az elérés.

A Facebookot már felfedezték a cégek, a blogokat még nem
Tízből hét nagyvállalat rendelkezik saját weboldallal. Túlnyomó többségük szinte kizárólag termékismertetésre használja azt, de egy részüknél már elérhető a versenyelőnyt jelentő webshop funkció is.

Az emelkedő hirdetési költségeknek persze senki nem örül, de nem jelentik feltétlenül azt, hogy a Facebook mint hirdetési felület kevésbé térülne meg. De tény: a korábbi eredmények eléréséhez sokkal kreatívabban és hatékonyabban kell használni a Facebookot általában és a hirdetési megoldásait is.

Ehhez egyfajta szemléletváltásra van szükség a hirdetők körében. Ezt a Facebook folyamatosan próbálja edukációval elérni. Például kutató cégekkel együttműködve folyamatosan próbálják kifejleszteni, és megtanítani azokat a megoldásokat, amik a vásárlási és döntési folyamatokhoz jobban illeszkednek, mint a hagyományos átkattintás alapú megközelítés. Ennek is köszönhetőek az olyan hirdetési megoldások, mint a márkaérték emelkedés alapú optimalizálás, vagy a mobil platformhoz igazított teljes képernyős élményt nyújtó kreatívok.

De nyilván mindenkinek saját magának kell megtalálni azokat a kommunikációs megoldásokat és hirdetési módszereket, amik a saját cége, és célcsoportja esetén a megváltozott környezetben is működnek. Ehhez egyrészt újra kell gondolni a jelenléttel kapcsolatos stratégiát, másrészt el kell mélyedni a hirdetési megoldások részleteiben.

Feliratkozom a(z) Piac & marketing téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek