Egyenesben az E-útdíj tender, drágulni fog a szállítás

2012. december 04. kedd - 13:30 / piacesprofit.hu
  •    

Négyen nyújtották be a végleges ajánlatot a megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer (E-útdíj) kiépítésére. Az ÁAK közleménye szerint a projekt jelenlegi állása alapján várhatóan tartható lesz a 2013. júliusi indulás. A fuvarozók szerint ennek bevezetése ugyanakkor olyan többletterhet jelent majd számukra, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem kerülhető el.

Az  Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) a gyorsított tárgyalásos közbeszerzési eljárást szeptemberben írta ki. A társaság az erre jelentkező cégek, illetve konzorciumok közül – a részvételi felhívásban megfogalmazott feltételeket figyelembe véve – november elején négyet kért fel ajánlattételre.

Még az idén megkötik a szerződést

Technológiai lehetőségek
Az új, személyre szabott rendszer az európai tapasztalatok alapján kétféle technológiai megoldással történhet: a ma még elterjedtebb utakra telepített mikrohullámú jeladókat hordozó elektronikus kapukkal, vagy az Európai Unió ajánlása szerint a jövőt jelentő GPS technológiával.

Az elmúlt hetekben az ÁAK szakemberei két fordulóban is tárgyaltak a pályázókkal a kiépítendő rendszerrel kapcsolatos műszaki, gazdasági és szerződéses kérdésekről. Az egyeztetések lezárultával a végleges ajánlattételi felhívást november 27-én küldte ki a társaság. A december 3-án délelőtt 10 órakor lejáró határidőig mind a négy induló eleget tett a felkérésnek.

A beadott ajánlatok részletes vizsgálata az ÁAK tájékoztatása szerint jelenleg is folyik, a nyertes ajánlattevő személye várhatóan december közepén hozható nyilvánosságra. A szerződéskötés december második felében esedékes. Így az ÁAK tájékoztatása szerint továbbra is tartható az elektronikus útdíjszedési rendszer 2013. július 1-jei indulási időpontja.

Áthárítják a megrendelőkre a díjat a fuvarozók

A határidő tartásának lehet, hogy sokan nem fognak örülni. Az elektronikus útdíj olyan többletterhet jelent ugyanis a hazai belföldi fuvarozóknak, amelynek részbeni áthárítása a megrendelőkre nem lesz elkerülhető – hívta fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) közleményében.

A NiT Hungary továbbra sem vitatja, hogy az ország közúti infrastruktúrája szempontjából nem fenntartható a helyzet, hogy a környező országok közül Magyarországon kell messze a legkevesebbet fizetni annak használatáért. A fuvarozók szerint ugyanakkor nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig egy-két százalékot kitevő úthasználati díj 2013. július 1. után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz.

Több mint 16-szoros költségnövekedés

Az ipartestület számításai szerint például a tranzitforgalom szempontjából fontos Záhony-Rédics vonalon – ahol az 580 kilométeres útból 510 kilométer fizetős szakasz – egy EURO II besorolású, öttengelyes szerelvénnyel és a nettó 85,34 forintos kilométerenkénti díjjal számolva 2013. második felétől nettó 43 500 forintért lehet majd eljutni, ami több mint 16-szoros növekedés a jelenlegi rendszerben fizetendő összeghez képest.

Olcsó forgóeszközhitelt kérnek a fuvarozók
Az útdíj használatáért fizetendő díj kilométerenként 16,70-től 85,34 forintig terjed majd, az út jellegétől és a jármű nagyságától függően. A személyautók és a buszok e-matricásak maradnak, a személyautók e-matricájának ára nem változik – mondta el a Magyar Fuvarozói Fórumon Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára.
Az eseményen Vereczky Zoltán Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) elnöke emlékeztetett arra, hogy a teherfuvarozók évi 7,3 milliárd, míg a személyfuvarozók 2,4 milliárd forintot igényelnek vissza a gázolaj jövedéki adójából. Miután ezt a kormány lehetővé tette, 20 milliárd forinttal nőtt a költségvetés – gázolajból származó – jövedékiadó-bevétele.
Az MKFE kezdeményezte, hogy az útdíjat külön szerepeltethessék majd a fuvarozók az általuk kiállított számlán, hogy a megrendelők lássák, mi miatt emelkedtek az árat. Emellett pedig olcsó forgóeszköz hitelt kért a kormánytól, amely alkalmas arra, hogy a fuvarozók átvészeljék az útdíjfizetés és a fuvardíj beérkezése közti időt.
Völner Pál e kezdeményezésre válaszolva jelezte, hogy a Széchenyi kártyához hasonló megoldást tart megvalósíthatónak.

A szakmai szervezetnél egyetértenek azzal, hogy az infrastruktúra fejlesztéséért és a közutak fenntartásáért a használók fizessenek, ahogyan azt sem vitatják, hogy a tehergépjárművek környezeti terhelése jóval nagyobb, mint a személyautóké.

Az NiT a közleményben beszámolt arról is, hogy számos regionális találkozót tartottak az utóbbi hetekben, amelyekre meghívták az egyes térségek országgyűlési képviselőit is abból a meggyőződésből kiindulva, hogy csak akkor születhet előremutató szabályozás az útdíj kérdésében, ha a döntéshozók közvetlenül is ismerik a fuvarozók álláspontját. A NiT Hungary meghívását elfogadó képviselők tisztában vannak a döntés következményeivel és támogatják az érdekvédelmi szervezetek kezdeményezését egy olyan csomag összeállításában, amely csökkenti a belföldi fuvarozók versenyhátrányát.

Feliratkozom a(z) Költségkímélés téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek