Egy jó termék még csak félsiker

Csomagolástervezés a marketing egyik legritkábban említett eszköze, pedig lényegesen hozzájárult az új árucikkek piaci sikeréhez a legutóbbi két év során. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen az európai élelmiszer-kiskereskedelemben a legutóbbi időszakban megjelent 9 900 újdonság piaci teljesítményének elemzése alapján.

Kép: freedigitalphotos/ratch0013

Akik a kiskereskedelemben növekedni akarnak, módszeresen fejlesztenek ki új termékeket.  Például tavaly a legtöbb újdonság, 12 307 az orosz élelmiszerboltok kínálatában jelent meg. Aztán nagyjából feleannyival következik az Egyesült Királyság és Olaszország (6 410 illetve 5 910). További sorrend: Törökország (3 187), Spanyolország (2 966), Lengyelország (1927) majd Németország (1858) valamint Franciaország (1020) alkotja a nyolctagú élmezőnyt. Csakhogy egy új termék komoly kockázat is: Európában átlagosan mintegy 300 ezer eurós forgalmat hoz bevezetésének első évében; egyharmadánál is kevesebbet annál, amit már piacon lévő árucikkek átlagban el szoktak érni. Mély szakadék választja el a sikeres innovációkat a lemaradóktól. Ugyanis a kategóriák nagy részében az újdonságok tíz-húsz százaléka viszi el az újonnan bevezetett árucikkekre jutó összes forgalom hozzávetőleg nyolcvan százalékát. Mi ezeknek a sikereknek a titka?

„Aki olyan újdonságot fejleszt ki, amit a fogyasztók kedvelni fognak, azonban csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta” – Ben Schubert, a Nielsen szenior alelnöke „A vállalati elemezte azt a tizenegy valóban átütő sikerű új terméket, amely bevezetésének első évében elért legalább 7,5 millió euró vagy angol font forgalmat Nyugat-Európában, illetve 5 millió eurót Kelet-Európában, és ennek legalább 90 százalékát hozta a második évben is.  Sok fogyasztót nyertek meg gyorsan újítások többek között sör, macskaeledel, fogkrém, légfrissítő, szénsavas üdítőital kategóriákban.

A legolcsóbb marketingeszköz, ami mindenkinek rendelkezésére áll
A csomagolás elsődleges funkciója természetesen minden esetben az, hogy védje és szállíthatóvá tegye a terméket. Emellett azonban ne feledkezzünk meg róla, hogy az értékesítésben is hatalmas szerepe van. Adunk néhány támpontot, hogy használjuk!
A bevezetés kulcsa a szakember szerint a marketingben rejlik, ha a fogyasztók nem értesülnek arról, hogy kijött, létezik egy új termék, akkor nem találnak rá, és kipróbálni sem fogják. Így előfordulhat, hogy valamely ígéretes innováció kudarcot vall. Szembetűnik, hogy a csomagolás dizájnja kulcsszerepet játszik, amikor egy vásárló ott áll a bolti polc előtt és eldönti, hogy mit vegyen. Egy újítás sikere a fogyasztók fogadtatásán áll vagy bukik.  A magyarok 50 százaléka is a boltok eladóterében ismeri meg az újdonságokat, amelyekről nálunk csak a fogyasztók 45 százaléka értesül tévé-reklámokból.

„A marketingben sötét ló a csomagolástervezés. Amit igen csak alulbecsülnek, és kevés figyelmet fordítanak rá más eladásösztönző eszközökhöz képest” – mutatott rá Ben Schubert. „Érdemes lenne visszatérni a marketing alapjaihoz, mert a piaci szereplők mintha elvesztették volna szemük elől a polcot, és mindinkább arra fókuszálnának, hogy hol reklámozzanak médiumokkal telített világunkban. Pedig a vásárlási döntések közel hatvan százalékát a polcok előtt hozzák. Azon kívül az európai fogyasztók átlag 56 százaléka boltban ismer meg olyan árucikkeket, amiket addig még nem vásárolt vagy ott tájékozódik róluk először. Új termékekről tévé-reklámok földrészünkön a fogyasztók átlag 52 százaléka számára szolgálnak információforrásként”. (Persze a csomagolással is érdemes óvatosan bánni, a fogyasztók jelentős része márkát vált, ha megváltozik kedvenc termékük csomagolása!)

Ismerni kell a fogyasztók elvárásait, mert azokra lehet alapozni, hogy valamely újdonság iránt erős igényt, illetve keresletet támasszon a kínálati oldal” – hangsúlyozza Ben Schubert. - „Ha egy vállalat kifejleszt olyan terméket, amit a fogyasztók kedvelni fognak, még mindig csak az út felét teszi meg. Másik fele a piaci bevezetés tökéletes volta, amellyel a termék tényleg kihasználja a benne lévő potenciált. Mert bármennyire különleges és ígéretes egy új árucikk, nem kapna szárnyra komoly piaci munka nélkül.

Már a csomagolópapír is egyre okosabb
A vásárlási szokások változásai a csomagolóipart sem hagyják érintetlenül. Mélyreható átalakulások előtt áll ez a szektor, hogy lépést tartson az egész világot behálózó infokommunikációs fejlesztésekkel. Ennek megfelelően a jövőben olyan technológiai újításokkal vértezhetik fel a csomagolásokat, amelyek többek közt biztonságosabbá teszik a vásárlást, illetve interaktívan kommunikálnak a vásárlókkal.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo